وبینار “معرفی شبکه بین‌المللی نانوفناوری ایمن و پایدار”

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، انجمن علمی نانوفناوری پزشکی ایران، شبکه ایمنی نانو و کمیته استانداردسازی نانو اقدام به برگزاری وبینار “آشنایی با طرح تشکیل شبکه بین‌المللی نانوفناوری ایمن و پایدار” کرده است.

در ادامه پیرو پیشنهاد اولیه ستاد نانو ایران که منجر به برگزاری چهار دوره دیالوگ آسیا- اروپا در حوزه نانوایمنی با مشارکت اتحادیه اروپا و اعضای فروم آسیایی نانو در کشورهای ایران (۲۰۱۷)، اتریش (۲۰۱۸)، تایلند (۲۰۱۹)، و اتریش (۲۰۲۰) گردید، در آخرین نشست ستاد فناوری نانو، پیشنهاد تکمیلی ایران را مبنی بر ایجاد یک پلتفرم همکاری در حوزه نانوایمنی بین کشورهای اروپایی و آسیایی با عنوان “شبکه شبکه‌های نانوایمنی بین اروپا و آسیا” مطرح نمود. کلیات این پیشنهاد پس از بحث و تبادل نظر مورد قبول اکثریت قرار گرفت و کمیته راهبری اولیه برای تدوین پیشنهاد و ارایه آن به اتحادیه اروپا با مشارکت کشورهای ایران، تایلند و کره جنوبی از آسیا و نمایندگانی از کلاستر نانوایمنی اتحادیه اروپا و کشور اتریش تشکیل شد. این پلتفرم وظیفه تسهیل ارتباطات و همکاری در لایه‌های مختلف شبکه بازیگران مرتبط با نانوایمنی را در دو قاره در قالب سرویس‌ها و فعالیت‌های مرتبط به عهده خواهد داشت.

در جلسات متعدد برگزار شده با مشارکت نمایندگان و کارشناسان متعدد از کشورهای آسیایی و اروپایی، طرح پیشنهادی در قالب یک سند تدوین و برای اخذ بازخورد عمومی منتشر گردیده است تا بعد از اعمال نظرات عمومی برای تصویب به اتحادیه اروپا ارایه گردد. این طرح در آدرس زیر برای مطالعه و ارسال نظر قرارداده شده و قابل دسترسی برای تمام کارشناسان و صاحب‌نظران است:

 https://zenodo.org/record/۵۰۰۴۹۲۹

لازم به ذکر است که نمایندگان مشارکت‌کننده در تدوین این طرح از نهادهایی شامل ستاد فناوری نانو ایران، کلاستر نانوایمنی اروپا، کمیسیون تحقیقات و نوآوری اروپا، شبکه بیونانت از اتریش، شورای حاکمیتی ریسک نانو (Nano Risk Governance Council)، مالتا اینیشتیو (Malta Initiative)، انستیتو ملی سلامت و ایمنی شغلی آلمان، سازمان OECD، و همچنین متخصصین و مقاماتی از کشورهای اسلوونی، دانمارک، نروژ، بلژیک، فنلاند، هلند، سویس، فرانسه، لوکزامبورگ، اسپانیا، انگلستان، و ایتالیا بوده، و همچنین از طرف آسیا علاوه بر ستاد نانو، موسساتی شامل اکادمیا سینیکا تایوان، نانوتک تایلند، مرکز بیونانوفناوری هند، مرکز نانوفناوری فیلیپین و موسسه تحقیقات علوم و استاندارد کره جنوبی نقش داشته‌اند.

در این وبینار که در تاریخ چهارشنبه ۳۱ شهریورماه سال جاری ساعت ۱۶:۰۰ برگزار خواهد شد، ضمن معرفی این شبکه بین‌المللی به فرصت‌های محتمل همکاری پیش رو محققان و فناوران کشور با این شبکه در آینده پرداخته خواهد شد.

ردیف برنامه زمان
۱ معرفی شبکه بین‌المللی نانوفناوری ایمن و پایدار ۱۶:۲۵- ۱۶:۰۰
۲ پرسش و پاسخ ۱۶:۵۵- ۱۶:۲۵
۳ گام‌های آتی و جمع‌بندی ۱۷:۰۰- ۱۶:۵۵

لینک ورود به وبینار:   https://www.skyroom.online/ch/smhm۳۲۶/iniss-nano ( لطفا جهت ورود با نام و نام خانوادگی به‌عنوان مهمان وارد شوید.)