بهبود کارایی کشت گوجه‌فرنگی با فناوری‌ نانوحباب ایرانی

استفاده از سامانه نانوحباب شرکت نانو حباب انرژی در یک گلخانه هیدروپونیک در منطقه آزاد ارس موجب افزایش ۲۰ درصدی در کارایی تولید گوجه‌فرنگی شده است.

عارف دادگستر؛ مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نانوحباب انرژی می‌گوید: «استقرار دستگاه نانو اکسیژن واتوکس به منظور بهبود کشت گوجه‌فرنگی در گلخانه‌ی هیدروپونیک واقع در منطقه آزاد ارس موجب افزایش ۲۰ درصدی در برداشت محصول شده است. این فناوری قابل استفاده در گیاهان دیگر نظیر فلفل، خیار، توت‌فرنگی و کاهو نیز است.»

مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نانوحباب انرژی درباره دلیل اثربخشی این فناوری در گلخانه‌های هیدروپونیک می‌گوید: «در سیستم گلخانه‌ای هیدروپونیک یا آب‌کشت، که در آن از خاک استفاده نمی‌شود، نقش کیفیت آب و آبیاری بیش از کشاورزی رایج بوده و در نتیجه افزایش کیفیت آب می‌تواند به صورت مستقیم روی عملکرد گلخانه تاثیرگذار باشد. آب مورد استفاده در بیشتر گلخانه‌ها از چاه یا آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که کیفیت مناسبی از منظر میزان اکسیژن ندارند. ما با این سامانه میزان اکسیژن آب را افزایش دادیم و با این کار کیفیت آب افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که با استفاده از این فناوری ارزش غذایی در محصول بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که این موضوع در مورد صادرات محصولات اهمیت زیادی دارد چرا که ما به کرات شاهد مشکل تامین نشدن الزامات استاندارد در محصولات صادراتی هستیم که این موضوع مشکلاتی را برای بخش کشاورزی به وجود می‌آورد.»

وی بهبود کیفیت آب آبیاری، کاهش مصرف آب، بهبود ساختمان ریشه و افزایش توان فیزیکی گیاه، افزایش مقاومت بوته‌ها در مقابل بیماری‌های قارچی، افزایش قابل توجه میزان تولید محصول و ارتقاء ارزش غذایی محصول را از مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه‌های نانو اکسیژن واتوکس در کشت هیدوپونیک می‌داند.

دستگاه نانو اکسیژن واتوکس تولیدی توسط شرکت نانو حباب انرژی یک مکمل بسیار موثر برای هر سیستم هیدروپونیک بوده که می‌تواند به طور همزمان سبب بهبود کیفیت آب و افزایش اکسیژن محلول در آب آبیاری شود. دستگاه نانو اکسیژن واتوکس با تولید حجم عظیمی از حباب‌های نانو اکسیژن سریعا آب آبیاری را از اکسیژن اشباع نموده و با تغییر و اصلاح ترکیب آب آبیاری به یک فرایند خاص انتقال اکسیژن دو فازی سبب افزایش کیفیت آب، افزایش جذب مواد مغذی و کنترل عوامل بیماری‌زا می‌شود.

کشت هیدروپونیک یا آب کشت یکی از فناوری‌های نوین در تولید محصولات کشاورزی است که بدون نیاز به بستر خاکی انجام می‌شود و مواد غذایی مورد نیاز گیاه از طریق محلول مغذی تامین می‌شود. در سیسستم هیدروپونیک کیفیت آب مصرفی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تاثیر مستقیمی بر روی ساختمان ریشه و جذب مواد مغذی دارد. همچنین ریشه گیاهان برای عملکرد طبیعی خود به اکسیژن نیاز دارند و بنابراین افزایش میزان درصد اشباع اکسیژن در آب، گیاهان را قادر می‌سازد تا اکسیژن بیشتری را توسط ریشه‌ها و به ویژه شب‌ها که به اکسیژن بیشتری نیاز دارند، جذب کنند.

مهندس دادگستر در ادامه افزود: «از فناوری نانوحباب تا کنون در یک تصفیه‌خانه در قیطریه استفاده شده و تاییدیه عملکرد این فناوری از سوی سازمان آب و فاضلاب دریافت شده و در حال مذاکره برای عقد قرارداد استفاده از این فناوری در چند تصفیه‌خانه هستیم. همچنین این فناوری برای کشت ماهی‌های خاویار و قزل‌آلا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.»

شرکت دانش‌بنیان نانو حباب انرژی به عنوان شرکت پیشگام ایرانی در دستیابی به دانش فنی فناوری نانو گاز به منظور بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته با کارایی بالا و هزینه‌های عملیاتی پایین در صنایع مختلف از قبیل آب و فاضلاب، کشاورزی و آبزی‌پروری موفق به طراحی و ساخت دستگاه‌های نانو گاز برای گازهایی از قبیل هوا، اکسیژن، ازن، کلر، نیتروژن و دی اکسید کربن شده است.