تولید پلاگهای نانوی ایرانی ویژه چاههای نفت با قابلیت متورم شوندگی و بازیافت

شرکت کیا صنعت شریف پلاگ متورم شونده قابل بازیافت درون چاهی تولید کرده است که نقش قابل توجهی در کاهش زمان و هزینه انواع عملیاتهای درون چاهی دارد.

در فرایندهای مربوط به تعمیر، نگهداری و تحریک چاه‌های نفت و گاز تجهیزات مختلفی مانند پکر متورم شونده (Inflatable Packer) و پلاگ متورم شونده (Inflatable Plug) مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دو صورت دائمی یا قابل بازیافت تولید می‌شوند. امکان خروج و تعمیر تجهیزات دائمی در عمق چاه حفر شده وجود ندارد. بنابراین، باید با ابزار خاصی تراشیده شده، به عمق چاه سقوط کند و با ابزار دیگری به سختی از چاه خارج شود که مستلزم صرف زمان طولانی و هزینه‌های سنگین است. در صورتی که پکرها و پلاگ‌های قابل بازیافت (Retrievable) با اعمال نیروی تعریف شده به راحتی از چاه خارج می‌شوند.

این ابزارها امکان انجام عملیات‌هایی از قبیل اسیدزنی انتخابی، سیمان‌زنی انتخابی و تعمیرات سرچاهی را بدون خارج کردن رشته تولیدی میسر می‌سازند. پلاگ متورم شونده قابل نصب و برداشت این امکان را به کاربر می‌دهد که بدون خروج رشته تولیدی، چاه را به صورت موقت مسدود کند.

بریج پلاگ‌ها از درون لوله مغزی عبور داده می‌شوند و پس از رسیدن به عمق مورد نظر، متورم شده و فرایند مسدودسازی لوله جداری چاه‌های نفت و گاز را انجام می‌دهد. بریج پلاگ متورم شونده شرکت کیا صنعت شریف پس از اتمام عملیات مورد نظر، به وسیله عملیات فیشینگ تا رسیدن به سایز اولیه فروکش می‌کند و از چاه خارج می‌شود. استفاده از پلاگ قابل بازیافت از تعمیر چاه با دکل و هرزروی سیال درون سازند (Formation) و نهایتاً تحمیل زمان و هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.


چرا از این محصول استفاده کنیم؟

  • امکان انجام عملیات بدون نیاز به خارج کردن رشته تولیدی
  • امکان فرستادن ابزار به درون چاه به کمک لوله مغزی سیار و کابل مجهز به مکانیزم جدایش اضطراری (Emergency Disconnect)، که این تجهیزات به کمک ابزاری تحت عنوان ابزار رانش (Running Tools) به لوله مغزی سیار و یا کابل متصل می‌شوند.
  • امکان استفاده در چاه‌های عمودی، افقی و مایل
  • تحمل اختلاف فشار زیاد در لوله جداری 7 اینچ و در دمای 280 درجه فارنهایت
  • مورد تأیید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب طبق استاندارد (ISO 14310) API 11D1
  • درصد ازدیاد طول زیاد (%700)
  • کاهش زمان و هزینه انواع عملیات‌های درون چاهی

درباره شرکت کیا صنعت شریف

شرکت کیا صنعت شریف به عنوان شرکت دانش‌بنیان انشعاب‌یافته از دانشگاه صنعتی شریف، متخصص در زمینه طراحی، ساخت و تست تجهیزات متورم‌شونده گذرنده از درون لوله مغزی چاه نفت است که موفق به ساخت این نوع از تجهیزات مطابق با استانداردهای API 11D1 و ISO 14310 و همچنین اخذ تأییدیه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شده است.

نانومحصول ایرانی: پلاگ متورم شونده قابل بازیافت