دعوت به همکاری در توسعه فرایند پوشش‌‎دهی گرم جهت مقاوم‌سازی ظروف شیشه‌ای و حذف ریزترک‌ها

گروه صنایع شیشه و گاز، با همکاری شبکه تبادل فناوری، چالش نوآوری با موضوع «توسعه مواد مورد استفاده در فرایند پوشش‌دهی گرم جهت مقاوم‌سازی ظروف شیشه‌ای و حذف ریزترک‌ها» را برگزار می‌کند.

ظروف شیشه‌ای غیرقابل شارژ مورد استفاده در صنعت غذا و نوشیدنی به علت وزن و ضخامت کمتر در برابر فشارهای فیزیکی آسیب‌پذیر هستند. بخش قابل توجهی از حساسیت این ظروف شیشه‌ای از تنش‌های حرارتی در زمان شکل‌گیری آنها در کوره ناشی می‌شود. دمای سطحی این ظروف پس از خروج از کوره به یکباره از ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به حدود ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد افت کرده و در نتیجه این تنش حرارتی و به تبع آن ایجاد کشش، ترک‌های ریزی در سطح شیشه ایجاد می‌شود که استحکام مکانیکی ظروف شیشه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

برای برطرف کردن این ریزترک‌ها سطح شیشه در طی یک فرآیند حرارتی به نام پوشش‌دهی گرم، بوسیله یک لایه نازک از اکسید قلع پوشانده می‌شود. ماده اصلی مورد استفاده در پوشش‌های گرم مونوبوتیل تری کلرید قلع (MTBCL۳) است. این ماده در حال حاضر در داخل کشور تولید نمی‌شود و تمام نیاز مصرف داخلی کشور از طریق واردات تأمین می‌گردد.

در جهت رفع نیاز این صنایع، برنامه چالش‌های فناوری و نوآوری با همکاری گروه صنایع شیشه و گاز در راستای شناسایی و ارزیابی طرح‌های نوآورانه و همچین ساخت نمونه محصول مورد نظر اقدام به برگزاری چالش نوآورانه کرده است.

از تمامی علاقمندان اعم از شرکت‌های فناور، دانشجویان، پژوهشگران و… دعوت می‌شود برای رفع مساله مطرح شده در این فراخوان شرکت نمایند. بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن)، شرکت‌کنندگان تا تاریخ ۲۲ مردادماه ۱۴۰۰ فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند. پس از اتمام مهلت دریافت طرح‌ها و غربال اولیه آن‌ها، داوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت.

برگزیدگان مرحله نخست، فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، نمونه‌ای آزمایشگاهی از طرح خود را مطابق با ملاحظات فنی چالش بسازند. در این مرحله شرکت‌کنندگان به‌صورت گام‌به‌گام، پیشرفت طرح خود را گزارش می‌دهند و بر اساس آن از حمایت، شامل مشاوره جهت تکمیل طرح‌ها، اعطای گرنت نقدی توسعه محصول و اعطای گرنت آزمایشگاهی بهره‌مند می‌شوند.

در پایان مرحله دوم به تیم برتر جایزه ۵۰ میلیونی و تسهیلات مالی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان جهت ایجاد خط تولید صنعتی اعطا می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) می‌توانند به نشانی http://innoten.ir/ مراجعه کنند.