استفاده از بتن‌ نانویی ایرانی در زیرساخت‌های راه‌آهن

شرکت آپتوس ایران بتن نانویی برای استفاده در زیرساخت‌های راه‌آهن داخل کشور تولید کرده است، بتن‌هایی که تا پیش از این از خارج وارد می‌شد.

در بتن‌های شرکت آپتوس ایران از نانوذرات سیلیس برای مقاوم‌سازی بتن استفاده شده است که این فرمولاسیون نانویی موجب افزایش مقاومت در برابر فشار، خمش و کشش می‌شود. محوطه بندرگاهی در جنوب و ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد از جمله پروژه‌هایی است که در آن از این بتن‌های نانویی استفاده شده است.

شهریار ظهوری، قائم مقام شرکت آپتوس ایران می‌گوید: «راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تا پیش از این قطعات بتنی را از خارج وارد می‌کرد، تا این که شرکت آپتوس ایران اقدام به تولید این قطعات برای این شرکت کرد. ما در جلسه‌ای متوجه شدیم که این بتن‌هایی که در راه‌آهن داخل کشور استفاده می‌شود، از خارج وارد شده و دارای مقاومت بالایی هستند و تنها به‌دلیل این ویژگی، این بتن‌ها از خارج وارد می‌شوند. بنابراین خیلی سریع وارد عمل شدیم و بتن‌های مورد نظر را برای راه‌آهن تولید کردیم.»

دکتر سعید بزرگمهر، مدیر تحقیق و توسعه‌ی شرکت آپتوس ایران می‌گوید: «این بتن‌ها وزن مخصوص کم داشته، جذب آب ندارند، در عین حال که به کاهش بار روی سازه کمک می‌کند، دوست‌دار محیط زیست نیز هستند.»

در شرکت آپتوس ایران دانش فنی بومی و داخلی به کار گرفته شده تا محصولی با فناوری بالا و کیفیت قابل توجه به بازار عرضه شود.

شرکت آپتوس ایران، تولید‌کننده‌ی محصولات بتنی، از سال ۵۹ فعالیت خود را با تولید موزاییک ویبره‌ای آغاز کرده و تاکنون با تولید شش محصول دارای استاندارد ملی به کار خود ادامه داده‌ است. این شرکت برای افزایش کیفیت محصولات خود طی سال‌های گذشته اقدام به اخذ استانداردها و تأییدیه‌های مختلفی از سازمان‌های ذی‌ربط کرده‌ است. این شرکت بخش ویژه‌ای برای تحقیق و توسعه نیز دارد. آپتوس علاوه بر بتن، کف‌پوش‌های ترافیکی نیز تولید می‌کند. یکی از محصولات آپتوس، کفپوش‌های ویژه بنادر و فرودگاه‌هاست. کف‌پوش‌هایی که در خیابان به کار می‌روند، از نظر مقاومت در برابر فشار تفاوت بارزی با کف‌پوش‌های فرودگاهی و بندرگاهی دارند؛ چرا که در کف‌پوش‌های خیابان فشار وارده کمتر از کف‌پوش‌های بندرگاهی و فرودگاهی است. در بنادر و فرودگاه‌ها به‌دلیل استفاده از خودروهای بارکش و جرثقیل‌ها، میزان فشار بر هر سانتی‌متر مربع بسیار بیشتر از کوچه‌ها و خیابان‌های شهری است. از این رو الزامات استاندارد برای این کف‌پوش‌ها متفاوت با کف‌پوش‌های دیگر است.