نانومحصول ایرانی؛ ظروف پذیرایی

شرکت تک استیل پایا، برای نخستین‌بار در ایران با استفاده از فناوری نانو، ظروف غذاخوری با پوشش TiN تولید کرده است که علاوه بر زیبایی در برابر سایش و خوردگی نیز مقاوم است.

استفاده از فلزها برای تولید انواع ظروف غذاخوری و لوازمی مانند شمعدان‌ها و… به‌دلیل زیبایی و استحکام مناسب، همواره مورد توجه قرار داشته است. اما اغلب این فلزها در معرض شست‌وشو و همچنین سایش ناشی از قرار دادن سایر وسایل روی سطح آن‌ها، دچار خوردگی، خراش و لکه می‌شوند و به همین دلیل ظروف فلزی زیبایی و کاربرد اولیه خود را با گذشت زمان از دست می‌دهند بنابراین لازم است با استفاده از پوشش‌دهی مناسب، مقاومت آن‌ها را افزایش داد. یکی از انواع این پوشش‌ها، TiN است که به دلیل رنگ زیبای طلایی، کاربرد زیادی در پوشش‌های ابزارهای تزیینی دارد و آسیب‌های ناشی از خوردگی و سایش را کاهش می‌دهد.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تقاضای عموم از مصرف ظروف پذیرایی رنگی به‌خصوص طلایی، افزایش داشته است، تحقیق و بررسی در مورد پوشش مناسب این محصول‌ها توسط پژوهشگران این شرکت انجام شده و در تیرماه سال ۱۳۹۶ سامانه پوشش‌دهی Tin به روش PVD در شرکت تک استیل مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

هم‌اکنون دو روش رایج برای اعمال پوشش‌های TiN بر سطح، رسوب فیزیکی و شیمیایی بخار است که روش‌های مختلف Arc-PVD) PVD و اسپاترینگ) به جهت مزایایی مانند سرعت بالا، قابلیت حصول ساختار نانو، کیفیت و یکنواختی، روشی مرسوم‌تر برای اعمال پوشش‌های TiN به شمار می‌روند. به گفته کارشناسان این شرکت، پوشش‌دهی Tin به روش PVD مناسب‌ترین روش برای افزایش مقاومت این محصول‌ها است.

پوشش‌های رایج در این نوع محصول‌ها معمولاً به یکی از دو روش روکش فلزی، روکش غیرفلزی اعمال می‌شود که این روش‌ها هم به لحاظ مقاومت سطحی نسبت به سایش و هم به لحاظ مقاومت در مقابل عوامل خورنده و اکسیدکننده شیمیایی قابل‌مقایسه با روش PVD نیستند.

 

درباره شرکت تک استیل پایا

شرکت تک استیل پایا، در سال ۱۳۸۵، با هدف تولید ظروف پذیرایی غذاخوری استیل با بهره‌گیری از فلز استنلس استیل (stainless steel 18/10) آغاز به کار کرد. این شرکت با توجه به قابلیت‌های متمایز پوشش PVD، محصولات خود را تا ۲۰ سال در برابر هرگونه تغییر رنگ و رنگ پریدگی ضمانت می‌کند.