نانومحصول ایرانی؛ ظروف چینی ضد آب و لک

شرکت «صنایع چینی تقدیس» توانسته با اضافه کردن نانومواد به محصولات خود ظروف چینی ضدآب و لک تولید نماید که دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی نیز بوده و از پایداری و ماندگاری عوامل بیماری‌زا و رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند.

ظروف چینی از پرطرفدارترین ظروف در بازار هستند. شستن بشقاب‌های چینی پس از صرف غذا کاری ملال‌آور است. ظروف چینی چرب، بسیار لیز و شکننده هستند و لکّه‌های چربی در برخی از موارد پس از شستشو همچنان باقی می‌مانند. همواره شستشوی به موقع و نگهداری از آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. شستشوی دیر هنگام ظروف و فنجان‌های چینی موجب شکل‌گیری لکه‌های سیاه ناشی از قهوه، چای و… می‌شود.

با استفاده از فناوری نانو می‌توان لایه‌ای بر روی ظروف چینی ایجاد کرد و به ظروف قابلیت شستشوی آسان (easy wash) داد. استفاده از پوشش‌های ضد لک نانو موجب عدم پخش و جذب مایعات بر روی سطح ظروف و در نتیجه عدم شکل‌گیری لکه‌های ناشی از مواد غذایی بر روی سطوح ظروف چینی می‌شود. این فناوری موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و آب می‌شود، همچنین در ظروف معمولی به مرور زمان به دلیل شست وشوی ظروف با مواد شوینده، نقش و نگار ظروف و به عبارتی گل و یا دکور ظروف کم رنگ می‌شود، اما استفاده از پوشش نانو موجب افزایش عمر گل و طرح ظروف می‌گردد.

صنایع چینی تقدیس پس از ۳ سال تحقیق، آزمایش، تولید آزمایشگاهی، اخذ مجوزهای نانو و بهداشت و تاییدیه‌های بین‌المللی توانست ظروف چینی آب‌گریز با پوشش حاوی نانوذرات سیلیس را وارد بازارهای داخلی و خارجی نماید. آزمایش‌های انجام شده بر روی این محصولات نشان می‌دهد که زاویه تماس قطره آب روی ظروف چینی این شرکت ۱۰۰ درجه است در حالی که در نمونه‌های فاقد این نانوپوشش زاویه تماس کمتر از ۳۰ درصد گزارش شده است.

علاوه بر مشکل شستشو و لک روی ظروف چینی، دغدغه آلودگی میکروبی همیشه در مورد ظروف چینی وجود داشته است چرا که این ظروف مکان مناسبی برای رشد باکتری و قارچ است. از آنجایی که در این ظروف از نانوذرات آنتی‌باکتریال استفاده شده است، شانس رشد میکروارگانیسم‌ها در این ظروف به حداقل رسیده و می‌توان گفت که ظروف چینی دارای نانوپوشش شرکت صنایع چینی آنتی‌باکتریال نیز هستند.

با کاهش اندازه ذرات به مقیاس‌نانو، رهایش یون‌های در سطح ظروف انجام می‌شود که این امر به افزایش فعالیت ضدباکتریایی و ضدقارچی ظروف می‌انجامد. این محصول طبق استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۹۰۰ فعالیت ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی در برابر باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی و همچنین قارچ Candida albicans از خود نشان می‌دهد.

این محصول دارای تأییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو و مجوز و پروانه بهداشت از سازمان غذا و دارو (سیب سبز) است.

 

چرا از این محصول استفاده کنیم؟

  • شستشوی آسان و سریع
  • بدون نیاز به مواد شوینده
  • عدم تغییر رنگ لعاب در مواجه با انواع مواد غذایی و مایعات (قهوه و چای)
  • بدون نیاز به خشک کردن سطح بعد از شستشو
  • حفظ کیفیت لعاب و طرح‌ها

 

درباره شرکت «صنایع چینی تقدیس» بیشتر بدانیم:

شرکت صنایع چینی تقدیس در سال ۱۳۸۴ با هدف تولید انواع ظروف چینی خانگی و هتلی به بهره‌برداری رسمی رسید و با گذشت زمان کوتاهی از آغاز فعالیت خود توانست با جذب و به‌کارگیری مدیران، کارشناسان داخلی و خارجی و با تکیه‌بر فناوری‌های نوین و بهره‌گیری از دانش روز دنیا، در ردیف یکی از تولیدکنندگان موفق ظروف چینی در دنیا قرار گیرد.

لازم به ذکر است ظرفیت تولید این واحد تولیدی سالیانه ۹۰۰۰ تن است و تعداد ۹۰۰ نفر پرسنل در سه نوبت‌کاری مشغول به‌کار هستند.