دعوت به همکاری جهت تولید و ساخت پوشش‌های ضدسایش با خواص زیست‌سازگار بر بستر زیرکونیوم

زیرکونیم عنصر چهلم جدول تناوبی، در حالت طبیعی یک ساختار منشوری مونوکیلینک کریستالی دارد و بعنوان فولاد سرامیکی مشهور است. زیرکونیم یک فلز درخشان، خاکستری-سفید و نرم است و قابلیت شکل‌پذیری و مفتول شدن را نیز دارد. زیرکونیم یک جامد کریستالی است که می‌تواند بعنوان سنگ قیمتی یا در تجهیزات صنایع پزشکی و دندانپزشکی استفاده شود.

یکی از کاربردهای زیرکونیوم، استفاده بعنوان ماده مقاوم و ضد خوردگی در صنایع مختلف شیمیایی، بهداشتی و پزشکی است. زیرکونیوم خواص مقاومتی در برابر حملات خوردگی در برابر انواع ترکیبات از جمله محلول‌های نمکی، اسید و بازهای آلی و معدنی و حتی نمک‌های مذاب از خود نشان می‌دهد. برخی این خواص منحصراً از ویژگی‌های زیرکونیوم و آلیاژهای آن محسوب می‌شود. این ویژگی سبب می‌شود که هزینه‌های تعمیر و نگهداری به شدت کاهش پیدا کند. در کنار این ویژگی‌ها، زیرکونیوم و آلیاژهای آن نیز در صورت طراحی دقیق می‌توانند خواص زیست‌سازگاری از خود نشان دهند.

این فراخوان با محوریت توسعه راهکارهایی عملی در ارتباط با «تولید و ساخت پوشش‌های ضد سایش با خواص زیست سازگار بر بستر زیرکونیم» برگزار می‌شود. این ترکیبات باید روی بستر زیرکونیم پوشش‌دهی شوند و محدودیتی برای انتخاب نوع روش پوشش‌دهی وجود ندارد و تنها باید پارامترهای زیست‌سازگاری، ضریب اصطکاک کمتر از 0.2 و زبری سطح 15-25 نانومتر را داشته باشد. از این رو با حمایت “شبکه تبادل فناوری” جهت توسعه این نوع پوشش‌های زیست‌سازگار و معرفی محصول تولیدی به متقاضیان این بخش چالشی با موضوع فوق مطرح گردید.

از کلیه افراد و شرکت‌های فناور که توانایی تولید و ساخت محصول مطرح شده را دارند دعوت می‌شود از طریق پایگاه http://innoten.ir در این چالش ثبت نام نمایند. به دو تیم برگزیده چالش 10 میلیون تومان جایزه اهدا می‌شود و این تیم‌ها در پایان می‌توانند از حمایت‌های شبکه تبادل فناوری جهت توسعه محصول خود بهره‌مند شوند.