معرفی بروکر اینوسنتیو در تعاملات صنعتی

تحقیق و توسعه، نوآوری، تولید محصول و بازاریابی سبب می­‎شود مدیران با چالش­‎های زیادی مانند حفظ مشتریان، کاهش در تأخیر تولید محصول، افزایش بهره ‎­وری کارکنان و موارد دیگر مواجه شوند. در نتیجه، سازمان­‎های موفق نوآور در قرن 21 نیاز دارند راه­‎های بهتر، سریع‎­تر و مقرون به صرفه‎­تری را برای حل مشکلات و نوآوری در دو جهت رشد کسب­‎وکار و کاهش ریسک پی بگیرند. مؤسسه اینوسنتیو[1] در سال 2001 با چنین هدفی راه‎­اندازی شد. اینوسنتیو مرکز ارائه دهنده خدمات در زمینه نوآوری باز[2] است. این مرکز با اتصال سازمان­‎ها به منابع مختلفی مانند کارکنان، مشتریان، شرکاء و حل­‎کنندگان مسأله، مشکلات کلیدی آن­ها را حل می­‎کند. مشتریان این مرکز، دولت­‎ها، رهبران تجارت و شرکت­‎هایی مانند الی لیلی[3] و ناسا هستند.

ایده شکل‎­گیری اینوسنتیو در سال 1998 توسط آلف بینگهام و آرون شاخت مطرح شد. این ایده در جلساتی با استفاده از روش طوفان فکری و با تمرکز بر استفاده از اینترنت در کسب و کارها بسط یافت. اینوسنتیو در ابتدا تحت عناوین Molecule.com و سپس BountyChem فعالیت می­کرد و در نهایت در سال 2001، با سرمایه­گذاری شرکت الی لیلی تشکیل گردید. اینوسنتیو به دلیل احساس نیاز شرکت مذکور برای شتاب بخشیدن به فرایند نوآوری برای ارائه داروهای نوین به بازار و پایش دستاوردهای زیستی و دارویی در دنیا ایجاد گردید و در نهایت، به عنوان مرکز نوآوری باز برای این شرکت راه­اندازی شد.

امروزه اینوسنتیو به صورت خصوصی اداره می‎­شود و 1300 چالش جهانی و صدها چالش داخلی توسط این پلت‌فرم مدیریت شده است. این چالش‎­ها حوزه‎­های مختلفی از شیمی، کسب­وکار، آمار ریاضی و غیره را شامل می‎­شوند. جامعه حل­کننده اینوسنتیو اکنون بیش از 250 هزار عضو از 200 کشور را در بر می­‎گیرد و تعداد این افراد با در نظر گرفتن مشارکت شرکای استراتژیک اینوسنتیو مانند مؤسسه اکونومیست به 12 میلیون نفر می‌رسد.
نحوه کار پلتفرم اینوسنتیو و بخش­های مختلف آن
تخصص اینوسنتیو متصل کردن متقاضیان راه­حل؛ مانند شرکت­های تجاری، سازمان­های دولتی، سازمان­های غیرانتفاعی به حل­کنندگان مشکل به منظور تلاش بیشتر برای حل سریع­تر مشکلات و انجام نوآوری است. به عبارت ساده­تر، سازمان­ها مشکلات خود را ارسال می­کنند و حل­کنندگان برای آنها راه‌حل ارائه می­کنند. برای ایجاد انگیزه، موارد ارسالی از سوی سازمان­ها با مشوق­های مالی همراه است. شکل زیر مراحل کاری برگزاری و مدیریت یک چالش را در اینوسنتیو نشان می­دهد.

ارسال ایده برای چالش خاص
انتخاب بهترین ایده
جمع آوری و ارزیابی ایده ها
پرداخت جایزه
filereader.php?p1=main_b4b147bc522828731

بخش مرکز چالش
یکی از بخش­های کلیدی سایت اینوسنتیو، مرکز حل چالش است. در این بخش، متقاضیان و حل­کنندگان مشکل با هزاران مورد چالش­ها از سراسر جهان در ارتباط هستند. حل­کنندگان می­توانند در بین چالش­های ارسالی به جستجو بپردازند. سازمان­های متقاضی چالش­های خود را در این قسمت ارسال می­کنند و جایزه مالی قابل توجهی را به بهترین راه­حل می­دهند. همچنان‌که ذکر شد، متقاضیان شرکت­های پیشرو و نوآوری­محور، سازمان­های دولتی و شرکت­های غیرانتفاعی با کسب­وکارهای دشوار و دچار مشکلات تحقیق و توسعه هستند که به راه حل نیاز دارند.

بخش ایده­‎ها
ایجاد یک طوفان فکری جهانی برای تولید یک ایده، احتمال موفقیت در حل مشکل را افزایش می‎­دهد. این ایده­‎ها می­‎توانند برای راه­‎اندازی یک خط تولید جدید، راه‌حل‎­های خلاقانه مشکلات فنی، طراحی نرم­افزارهای جدید تجاری برای محصولات فعلی یا حتی یک ایده بازاریابی برای جذب مشتریان جدید باشند. بخش ایده­‎ها تضمین می­‎کند که حداقل به یکی از بهترین راه‌حل‌های ارسال‌شده در خصوص چالش مورد نظر جایزه اهداء خواهد شد. برای محافظت و رفع نگرانی در خصوص سرقت ایده­‎ها، تمامی ایده‎­های ارسال شده تحت پوشش قوانین مالکیت معنوی قرار می­‌گیرند.

بخش چالش­‎های نظری
این چالش‎­ها طرح­‎هایی هستند که امکان­‎پذیر بودن آن‎ها هنوز مشخص نشده و بالطبع عملیاتی بودن آنها کاهش می‎­یابد. یک راه حل برای چالش­‎های نظری، مواردی همچون توضیحات جزئی در خصوص مفهوم راه­‎حل، رویه‎­های حمایت، الزامات یک ایده خوب برای تبدیل شدن به محصول واقعی و ارائه خدمات فنی برای راه­حل را شامل می‎­شود. در این قسمت نیز یک حل­‎کننده در صورت برنده شدن جایزه پیشنهاد شده را دریافت می‎­کند. راه‎­حل قابل تأیید باید تمام معیارهای مطرح شده در چالش مورد نظر را برآورده کند. بسته به نوع چالش، حل‎کنندگان مالکیت معنوی خود را به صورت انتقال یا لیسانس به سازمان مورد نظر می­‎دهند.

حوزه­‎های کاری
حوزه­‎های مشخص شده در این سایت شامل موارد زیر است:

  •  کسب وکار و کارآفرینی
  • شیمی
  • علوم کامپیوتر/ فناوری اطلاعات
  • مهندسی/ طراحی
  • غذا/ کشاورزی/علوم زیستی
  • ریاضی/ آمار
  • علوم طبیعی
  • نوآوری اجتماعی
  • هم­کاری و تأمین کنندگان

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

[1] Innocentive
[2] Open Innovation
[3] Eli Lilly