همکاری شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های نوپا

در فضای رقابتی امروز با توجه به حضور شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های نوپا بدون ارتباط با شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند به موفقیت دست یابند. به طور کلی می‌توان گفت که موفق‌ترین شرکت‌های نوپا آن‌هایی هستند که با شرکت‌های بزرگ متصل هستند. البته باید توجه داشت ارتباط شرکت‌های بزرگ و نوپا برای هر دو طرف مزایایی به همراه دارد.

چرا باید شرکت‌های نوپا با شرکت‌های بزرگ ارتباط برقرار کنند؟

اول و مهمتر از همه اینکه ارتباط با شرکت‌های بزرگ باعث اعتبار بخشیدن به شرکت‌های نوپا در بازار می‌شود و نشان می‌دهد که آن‌ها شرکت‌های آینده‌دار و دارای محصول و اقعی و ارزشمند هستند. به عبارت بهتر تلاش‌های بازاریابی شرکت‌های بزرگ و حسن‌نیت آن‌ها باعث می‌شود که نام تجاری شرکت‌های نوپا در بازار شناخته شود. علاوه بر این شرکت‌های نوپا به واسطه همکاری با شرکت‌های بزرگ و استفاده از منابع و تجهیزات آن‌ها می‌توانند در مقیاس‌های بزرگی به فعالیت خود ادامه بدهند که در صورت تنها بودن این امکان برای آن‌ها وجود نداشت.  همچنین شرکت‌های نوپا در طی این ارتباط به منابعی از قبیل تامین‌کنندگان و سرمایه شرکت‌های بزرگ که در طی سال‌های فعالیت و موفقیت خود به دست آورده‌اند، دسترسی پیدا می‌کنند و این در حالی است که در حالت معمولی (بدون همکاری با شرکت‌های بزرگ) دسترسی به منابع و مزیت‌های مورد نظر برای شرکت‌های نوپا فراهم نیست.

مزیت همکاری با شرکت نوپا برای شرکت‌های بزرگ چیست؟

شرکت‌های بزرگ در مقایسه با شرکت‌های نوپا اغلب دارای ساختارهای انعطاف‌ناپذیری هستند و اغلب در زمینه نوآوری عملکرد ضعیفی دارند. در واقع به دلیل عکس‌العمل  کُند آن‌ها نسبت به تغییرات محیط بیرون سطح نوآوری آن‌ها پایین‌تر از شرکت‌های نوپا است. با توجه به این موضوع، اغلب شرکت‌های بزرگ با نگرش آینده‌نگرانه خود به دنبال همکاری با شرکت‌های نوپا هستند. درو اقع آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که همکاری با  شرکت‌های نوپا یک موقعیت بُرد-بُرد است؛ شرکت‌های نوپا از منابعی بهره‌مند می‌شوند که در غیر  این‌صورت به آن دسترسی ندارند و شرکت بزرگ نیز از مزیت سرعت  انعطاف‌پذیری شرکت‌های نوپا بهره‌مند می‌شوند و محصول یا خدمت جدید و نوآورانه را در بازار ارائه می‌کنند.

چگونه دو جهان به هم مرتبط می‌شوند؟

با توجه به اهمیت ارتباط بین دو دوسته از شرکت‌های بزرگ و نوپا، مسیرهای ارتباطی مختلفی بین آن‌ها وجود دارد. در واقع در برخی از موارد شرکت‌ها بزرگ اقدام به خرید یا اکتساب شرکت‌های نوپا می‌کنند و از این طریق نواوری شرکت‌ نوپا را در اختیار می‌گیرند. در حالت دیگر شرکت‌های بزرگ معمولاً اقدام به برگزاری رویدادهای مانند رقابت شرکت‌های نوپا با کنفرانس‌ها می‌کنند و از این طریق ایده‌های جدید و بزرگ برای اجرای در محیط شرکت خود را پیدا می‌کنند غول‌های بانکداری مانند paypal و mastercard هک‌تون‌‌هایی (hackathon) جهانی، را برگزار می‌کنند و از این طریق طراحان گرافیکی و برنامه‌نویسان و دیگرافراد مرتبط با نرم‌افزار را شناسایی و آن‌ها را  برای همکاری در پروژه‌ها و نوآوری‌ها خود درگیر می‌کنند.

شرکت ما چگونه می‌تواند با شرکت‌های نوپا تعامل کند؟

زمانی که شرکت شما تصمیم به تعامل با شرکت‌های نوپا می‌گیرد، لازم است به چند نکته توجه داشته باشید. ابتدا اهداف خود از تعامل را مشخص کنید، در مورد منابعی که می‌خواهید به همکاری اختصاص دهید تصمیم‌گیری کنید، بازه ‌زمانی دستیابی به هر یک از اهداف خود را مشخص کنید تا امکان نظارت و ارزیابی بر فرآیند همکاری فراهم گردد. همچنین باید توجه داشت که  انتخاب همکار مناسب نیز یکی از مواردی است که ریسک همکاری با یک شرکت نوپا را حداقل می‌کند، بنابراین در انتخاب همکار مناسب نیز باید دقت شود.

 

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636