نشست انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) در ستاد نانو

نشست انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) با هدف ارائه ظرفیت‎های فناوری نانو برای حضار و بسترسازی برای همکاری‎های چندجانبه در ستاد نانو برگزار شد.

توسعه کسب‎وکار فناوری نانو در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی یکی از برنامه‎های در حال اجرای کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است. مرکز نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در ستاد نانو می‎کوشد با توسعه سبد محصولات فناورانه در گام نخست و سپس ارائه این محصولات به مجموعه‎های صنعتی مرتبط، بازارهای جذابی برای دستاوردهای فناورانه ایجاد کند.

در همین راستا صبح روز یکشنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ ستاد نانو میزبانی جمعی از اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) را برعهده داشت. این نشست با هدف ارائه ظرفیت‎های فناوری نانو برای حضار و بسترسازی برای همکاری‎های چندجانبه به منظور رسوخ فناوری نانو در صنعت نفت تدارک دیده شده بود.

در ابتدای این نشست دکتر نجیمی، معاون صنعت در ستاد ویژه توسعه فناوری فعالیت‎ها و برنامه‎های ستاد را برای حضار تشریح نمود و توضیحاتی در خصوص سیاست‎گذاری‎ها، حمایت‎ها و برنامه‎های این مجموعه برای تجاری‎سازی فناوری نانو در صنایع مختلف، ارائه فرمود. ایشان ضمن ارائه دستاوردهای ستاد نانو در سال‎های اخیر ابراز داشت: مجموعه ستاد نانو آمادگی دارد نیازها و معضلات صنعتی را در قالب فعالیت‎های “شبکه تبادل فناوری نانو” و یا برنامه “چالش‎های فناوری و نوآوری ایران” پاسخ دهد.

مهندس حمیدی نائب‎رئیس هیئت مدیره انجمن استصنا، ضمن ابراز خرسندی از پیدایش زمینه همکاری بین ستاد و انجمن تاکید کرد: با همکاری این دو مجموعه بایستی بستری فراهم شود تا دستاوردهای تجاری‎سازی شده فناوری نانو در داخل، به صنعت معرفی شده و تولیدکنندگان بتوانند در مواجه با چالش‏های صنعتی به محصولات و خدمات داخلی فناوری نانو در کشور رجوع کنند.

در ادامه مهندس اسلامی عضو هیئت مدیره انجمن استصنا ضمن تشریح زیرساخت‎ها و ظرفیت‌های فعلی انجمن اشاره داشت: تسریع و تسهیل روابط و تعاملات انجمن با ستاد نانو نیاز به ایجاد و یا تغییر برخی ساختارهای سازمانی دارد. ایشان همچنین مطالعه زنجیره‎ارزش شرکت‌های عضو انجمن را امری ضروری دانست تا ذیل این مهم محصولات، مواد اولیه و خدمات مشترک و پرمصرف شناسائی شده و جهت تولید و توسعه آنها اقدامات اولیه با همکاری ستاد نانو انجام شود.

با توجه به گسترش روزافزون کاربرد نانوپوشش‌های سخت در حوزه‌های مختلف صنعت نفت در دنیا، مهندس مصیبی از شرکت فناور “مهندسی سطح سوین پلاسما” توضیحاتی در خصوص کاربرد نانوپوشش‎های سخت ایجاد شده با روش رسوب‌دهی فیزیکی بخار (PVD)، در صنایع مختلف و پتانسیل‌های گسترش کاربرد این فناوری در صنعت تولید تجهیزات و قطعات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ارائه نمود.

در این نشست نمایندگان شرکت‌های پولاد ورزان کیمیا، بارون، بستارون، تولید لوله و پوشش سلفچگان، پاکمن، لوله گستر خادمی، آروین تبریز، تولیدی قطران ساوه، گاز سوزان، نوآوران تکساز صنعت، تهران سوفا، شرکت شیمیایی تکرنگ کار، ماشین‎سازی نیو، کیان واشر شرق و مشهد صدرا حضور داشتند و ضمن بازدید از نمایشگاه صنعتی تخصصی نانو به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.