تولید نانوغشای صنعتی دستگاه تصفیه آب و پساب در ایران

شرکت مهندسی و ساخت آب روبش رسوب مهسار، دستگاه‌های تصفیه‌ی آب و پساب به روش هارمودینامیک را با تکیه بر فناوری نانو تولید و به بازار عرضه ‌می‌نماید. این دستگاه راندمان بسیار خوبی در تصفیه آب داشته و تا کنون در بخش‌های مختلف از جمله تصفیه‌ی پساب چاه‌های نفت بنگستان و آسماری اهواز مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول به تازگی موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد توسعه‌ی فناوری نانو شده است.

دستگاه‌های تصفیه‌ی فیزیکی آب به روش هارمودینامیک کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب، صنایع دارویی، بهداشتی، غذایی و الکترونیک دارند.
شرکت مهندسی و ساخت آب روبش رسوب مهسار، با استفاده از نانوغشاهای پلیمری، دستگاه تصفیه‌ی پساب صنعتی هارمودینامیک را تولید و عرضه نموده است. این دستگاه قابلیت تصفیه پساب‌های صنعتی از قبیل آب‌های آلوده به روغن‌های معدنی و گیاهی، پیگمنت‌های رنگی، آلودگی‌های بیولوژیکی، محلول‌های آلی و غیر آلی و ذرات معلق را دارد.
به گفته‌ی حسین احمدی، مدیرعامل شرکت مهندسی مهسار، این شرکت در آغاز فعالیت خود با توجه به نیازهای صنعت و با سفارش پ‍ژوهشگاه نفت، اقدام به ساخت اولین دستگاه تصفیه‌ی پساب نانوغشایی هارمودینامیک نمود. این دستگاه جهت بازیابی و تصفیه آب چاه‌های نفتی بنگستان و آسماری اهواز در مقیاس نیمه صنعتی طراحی و ساخته شد. با توجه به نتایج قابل قبول پس از نصب و استفاده، دستگاه تصفیه‌ی پساب نانوغشایی هارمودینامیک موفق به دریافت تأییدیه از پژوهشگاه نفت گردید.
احمدی در ادامه افزود: «در صورت بکارگیری دستگاه تصفیه‌ی پساب با فناوری نانوغشا، پساب موجود بخش عمده‌ی منابع آلوده کننده‌ی خود را از دست داده و خروجی دستگاه شامل دو بخش خواهد بود. بخش اول قسمت اعظم حجم آب ورودی است که ترکیبات آن در حد استانداردهای زیست محیطی و یا حتی بالاتر است. بخش دوم نیز شامل ناخالصی‌ها بوده و باید با روش‌های شیمیایی، حرارتی و یا تبخیری آب خود را از دست داده و از رده خارج شود. این دستگاه‌ همچنین می‌تواند کل مواد جامد محلول در آب را تا میزان مجاز و یا حتی در حد صفر برای آبیاری، آشامیدن و خط فرآیند پایین بیاورد.»
با بکارگیری این فناوری می‌توان راه را برای بهتر شدن کیفیت محصولات کارخانجات و صنایع هموار ساخت. برخی از عملکردهای رایج دستگاه تصفیه پساب هارمودینامیک شامل نمک زدایی از آب دریا و تبدیل آن به آب قابل شرب، نمک زدایی از آب چاه، تولید آب فوق خالص برای آزمایشگاه‌ها، صنایع الکترونیک و داروسازی‌ها است. تغلیظ آب میوه، شیر یا محلول‌های شکر، تغلیظ قهوه، چای، آمینواسیدها وسایر مواد آلی از دیگر موارد استفاده‌ی این دستگاه است.

مدیر عامل شرکت مهسار همچنین عنوان کرد: «دستگاه تصفیه‌ی پساب لبنی به ظرفیت 300 متر مکعب در شبانه روز و نیز دستگاه تصفیه‌ی پساب نشاسته به ظرفیت 200متر مکعب در شبانه روز از دیگر دستاوردهای این شرکت است.»
این دستگاه دارای ثبت اختراع بوده و به تازگی نیز گواهی نانومقیاس را دریافت نموده است. همچنین ساخت آن در کشور، سبب کاهش قیمت محصول نسبت به نمونه‌ی خارجی شده است. در گذشته دانش ساخت این دستگاه تنها در انحصار آمریکا قرار داشت.
احمدی در پایان به نحوه‌ی عملکرد این دستگاه اشاره کرد و گفت: «فرآیند جداسازی در این دستگاه با استفاده ازسیستم فشار صورت می‌گیرد. در این حالت فشار موجود سبب عبور محلول از نانوغشای پلیمری که سیال را در یک طرف نگه می‌دارد، خواهد شد و تنها به سیال خالص اجازه عبور به سمت دیگر را می‌دهد.تعریف رسمی‌تر این فرآیند، عبور حلال از منافذ نانوغشا با استفاده از فشار، از یک منطقه‌ی پرغلظت و ورود به منطقه‌ی کم غلظت است. این روش برای حذف مواد معلق، کدورت و رنگ داخل آب به کار می‌رود. بدین ترتیب تمامی آلودگی‌ها تا درصد زیادی، توسط تصفیه‌ی فیزیکی از آب حذف می‌شوند.»