ایران به‌دنبال ایجاد دیپلماسی فناوری است/ مرکز فناوری و نوآوری ایران در سوریه افتتاح می‌شود

نشست تجاری – فناوری ایران و سوریه امروز دوازدهم اسفندماه با حضور بسام ابراهیم وزیر تحقیقات و آموزش عالی سوریه، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سرکار دبیر ستاد فناوری نانو و مدیران بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی امروز در شهر دمشق پایتخت سوریه برگزار شد.

603e0279ca218_2021-03-02_12-46

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این نشست گفت: «خوشحالم در خدمت برادران و خواهران گرامی سوری هستم. مطلبی که امروز می‌خواهم عرض کنم درباره اتفاقی است که عمدتا در شش، هفت سال گذشته در ایران رخ داده است.»

ستاری افزود: «همه شما ایران را به واسطه ذخایر عظیم نفت و گازش می‌شناسید ما بزرگترین ذخیره هیدروکربنی دنیا هستیم ولی اتفاقی که در سال‌های اخیر افتاده پتانسیل فوق‌العاده ایران در زمینه نیروی انسانی متخصص است که باعث شده اقتصاد جدیدی را در کنار اقتصاد سنتی نفت و گاز ایجاد کنیم.»

وی ادامه داد: «امروز بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در این همایش حضور دارند و این گوشه بسیار بسیار کوچکی است از اتفاقاتی که در ایران در حوزه تکنولوژی می‌افتد. ایران امروز بزرگترین استارت‌آپ‌های منطقه را خصوصا در حوزه‌های ICT ، نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، هوافضا و بسیاری از علوم پیشرفته دیگر دارد.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: «این نسل جدید شرکت‌ها که توسط عمدتا نیروی انسانی بسیار جوان و تحصیل کرده در حال توسعه است آینده اقتصاد ایران است و سد مقاوم ما در برابر تحریم‌های بین‌المللی است. این نسل جدید شرکت‌ها یاد می‌گیرد چه‌طور صادرات داشته باشد و در بازارهای بین‌المللی خودش را نشان بدهد.»

ستاری تاکید کرد: «فروش شرکت‌ها در حال حاضر به بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسیده و عملا اقتصادی است که خودش را به اقتصادهای بزرگی که در ایران هست (مثل اقتصاد حوزه نفت و گاز پتروشیمی) می‌رساند و با رشد قابل ملاحظه‌ای در حال توسعه است.»

امیدوارم جلسات امروز ارتباط بسیار مناسبی برای تبادل دانش و فناوری بین دو طرف ایجاد کند.

وی افزود: «ما هیچ نوع محدودیتی برای تبادل تجاری و فناوری و تکنولوژی با کشور دوستمان سوریه نداریم. انشالله فردا ما افتتاحیه مرکز فناوری و نوآوری ایران را در سوریه داریم چیزی که ما در کشورهای مختلف در حال راه‌اندازی هستیم و امیدواریم آینده خوبی داشته باشیم. امیدواریم که این دفتر باعث شود این تبادلات فناوری و تکنولوژی کشور در حوزه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه قابل توجهی داشته باشد.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: «فکر می‌کنم وظیفه ما به‌عنوان دولت‌ها ایجاد پل است. پل‌های ارتباطی بین دو کشور که همه بتوانند با هم ارتباط داشته باشند. اساتید دانشگاه، دانشجویان شرکت‌ها، تجار، صنعتگران. همه بتوانند با هم تبادل مناسبی داشته باشند و همدیگر را پیدا کنند. اتفاقی که امروز ما به دنبالش هستیم و به خصوص در معاونت علمی و فناوری چیزی که ما به آن می گوییم “دیپلماسی فناوری”»

ستاری تاکید کرد: «دیپلماسی فناوری در واقع شکل جدید دیپلماسی است که جمهوری اسلامی ایران به واسطه پشتوانه‌های فناوری در دنیا به دنبال ایجاد آن است. از همه شما برادران و خواهران سوری دعوت می‌کنم حتما به ایران تشریف بیاورید و هم از شرکت‌ها بازدید کنید و هم از تاریخ قدیمی و بسیار پربار ایران بازدید داشته باشید.»