افزایش ۵۰ برابری عمر توربین‌های کشور با نانوپوششهای ایرانی

شرکت فناوران سخت آرا موفق به پوشش‌دهی سطح پره‌های توربین چند شرکت داخلی شده است که با این کار عمر پره‌های توربین ۵۰ برابر افزایش یافته است. این پوشش‌دهی با دستگاه PVD انجام شده است.

حسن علم‌خواه، رئیس هیئت‌مدیره شرکت فناوران سخت آرا می‌گوید: «تاکنون پره‌های ۲۴ توربین را با ساختارهای ‌نانو پوشش‌دهی کرده‌ایم و قرارداد پوشش‌دهی ۲۴ توربین دیگر نیز منعقد شده است. در طول سال جاری ۱۲ توربین شرکت توربور کمپرسور نفت آسیا (OTEC) و ۱۲ توربین شرکت توربین‌های گازی خاورمیانه (MIGT) را پوشش‌دهی کردیم که هر توربین ۶۴۴ پره دارد که با این پوشش‌های نانوساختار، عمر پره‌ها ۵۰ برابر افزایش یافته است. با توجه به موفقیت‌آمیز بودن پوشش‌دهی این توربین‌ها، قرارداد پوشش‌دهی ۲۴ توربین دیگر منعقد شده است.»

دکتر علم‌خواه می‌افزاید: «با خروج شرکت زیمنس از ایران به بهانه تحریم‌ها، فرآیند طراحی توربین‌ها در داخل کشور نیمه‌کاره ماند که این کار توسط متخصصان داخلی به پایان رسید و در بخش پوشش‌دهی نیز شرکت فناوران سخت ‌آرا مسئولیت ایجاد پوشش‌های سخت روی پره توربین‌ها را به‌عهده گرفت. در طراحی اولیه زیمنس از پوشش‌های سخت رایج استفاده می‌شد اما ما از پوشش‌های میکرومتری حاوی مواد نانوساختار استفاده کردیم و به دو برابر استاندارد مورد نظر زیمنس رسیدیم و مقاومت به خوردگی ۴۰۰ ساعت مورد نظر زیمنس را به ۹۰۰ ساعت رساندیم.»

عضو هیئت‌علمی دانشگاه همدان می‌گوید: «طیف وسیعی از مشتریان برای پوشش‌های نانو داریم و در حال حاضر از صنایع مختلف نظیر قطعه‌سازی، قالب‌سازی و ابزارسازی از خدمات ما استفاده می‌کنند. استفاده از پوشش‌های نانو موجب افزایش عمر و استحکام محصولات می‌شود. برای مثال یک شرکت کر‌کره‌سازی با پوشش‌های نانو شرکت فناوران سخت‌آرا موفق شد تا عمر قالب‌های خود را به گونه‌ای ارتقا دهد که از ۳۰۰ کیلو تولید کرکره به ۳۰۰۰ کیلو کر‌کره با یک قالب رسید.»

رئیس هیئت‌مدیره شرکت فناوران سخت آرا درباره فناوری مورد استفاده این شرکت می‌گوید: «ما از روش رسوب‌گذاری فیزیکی از فاز بخار (PVD) که یکی از پرکاربردترین روش‌های لایه‌نشانی جهت دستیابی به پوشش‌های نانوساختار با خواص مطلوب است، استفاده می‌کنیم. ۶ سال پیش یک دستگاه PVD از شرکت یارنیکان صالح خریداری کردیم و در حال حاضر به‌دلیل تقاضاهای بالایی که برای خدمات‌دهی داریم، به‌دنبال تولید دستگاه PVD هستیم که پیش‌بینی می‌کنیم تا نیمه‌های سال آینده این دستگاه به بهره‌برداری برسد.»