نشست صنعتی مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

نشست صنعتی مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

در راستای ترویج صنعتی و معرفی توانمندی‌های داخلی، کاربردها، محصولات و تجهیزات فناوری نانو به صنایع، نشست مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون زمینه‌های مشترک همکاری، روز سه‌شنبه ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۷ در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد نانو، با اشاره به ظرفیت بالای فناوری نانو در حل مشکلات صنایع، به ضرورت آگاهی دو سویه ستاد و صنایع از نیازها و راه‌حل‌های موجود در کشور پرداخت و سازوکارهای ستاد را برای توسعه صنعتی فناوری نانو در رویکرد سند ده‌ساله دوم تشریح کرد.

در ادامه مهندس کشاورز، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، ضمن معرفی پتانسیل‌های موجود در شهرک‌های صنعتی استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۹ شهرک خصوصی و دولتی در سطح استان قزوین با ظرفیت اشتغال‌زایی ۴۵ هزار نفر در حوزه واحدهای متوسط و کوچک فعالیت دارند که زمینه مساعدی برای تولید محصولات متنوع صنعتی در حوزه‌های گوناگون صنعتی مهیا نموده‌اند. وی با اشاره به وجود شهرک‌های صنعتی مهمی همچون شهرک صنعتی البرز به عنوان قدیمی‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه و یا شهرک صنعتی کاسپین به عنوان مرکز خدمات فناوری و مرکز اصلی و هاپ کلینیک کسب‌و‌کار، زمینه‌های صنعتی استان قزوین را برشمرد و بر لزوم ترویج و فرهنگ‌سازی استفاده از فناوری نانو در صنایع به منظور ارتقای محصول و رفع برخی مشکلات صنایع تأکید کرد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، ضمن بیان فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه صنایع کوچک و متوسط (SMEها) به اقدامات انجام شده در جهت توسعه بازار، توانمندسازی واحدهای صنعتی، آموزش و انتقال فناوری و رصد مدل‌های موفق کشورهای توسعه یافته پرداخت.

سپس مهندس علیزاده مدیر فن‌بازار و مبادله فناوری، ضمن توضیح اقدامات انجام شده در جهت عارضه‌یابی و نیازسنجی واحدهای صنعتی موجود در استان قزوین، به لزوم پیگیری نیازها و حل مشکلات یاد شده اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد بهره‌گیری از فناوری نانو و استمرار ارتباطات در رویدادهایی نظیر نمایشگاه و جشنواره نانو، زمینه رفع بخشی از مشکلات یادشده را فراهم آورد.

همچنین مهندس رشوند مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی، ورود فناوری‌های نوینی همچون نانو در صنایع، را موجب رونق تولیدات بسترساز اشتغال و کسب‌و‌کار برای واحدهای تولیدی دانست و بر لزوم ارائه محتوا و استمرار برپایی جلسات و سمینارهای صنعتی برای معرفی کاربردهای فناوری نانو به واحدهای صنعتی حاضر در شهرک‌ها به منظور ثروت‌آفرینی و رشد اقتصادی واحدها تأکید کرد.

در پایان، حاضران از نمایشگاه دستاوردهای نانو در محل این ستاد بازدید کردند. شایان ذکر است برخی از محصولات فناوری نانو که در کتاب محصولات فناوری نانو نیز معرفی شده‌اند، حاصل تولید شرکت‌هایی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان قزوین هستند؛ که از این میان می‌توان به مواردی اشاره کرد:
– خانواده شوینده‌های دوستدار محیط زیست دارای نانوامولسیون‌های گیاهی، محصول شرکت کیمیا شیمی سهند، واقع در شهرک صنعتی البرز، استان قزوین.
– نخ نانوکامپوزیتی نایلونی، محصول شرکت تهران زرنخ، واقع در شهرک صنعتی البرز، استان قزوین.
– فیلتر هوای ورودی توربین حاوی نانوالیاف پلی‌آمیدی، محصول شرکت آزاد فیلتر، واقع در شهرک صنعتی کاسپین، استان قزوین.
– آمیزه نانوکامپوزیتی عایق صدا، محصول شرکت پارساپلیمر شریف، واقع در شهرک صنعتی کاسپین، استان قزوین.
– نخ پلی‌استر آنتی‌باکتریال حاوی نانو ذرات نقره – نخ انتی باکتریال فیلامنتی – AMB، محصول شرکت نفیس نخ، واقع در شهرک صنعتی لیا، استان قزوین.