افتتاح فب میکرو/نانو الکترونیک در جهت توسعه فناوری‌های نانوالکترونیک ایران

صبح امروز فب میکرو/نانو الکترونیک با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری ‌نانو، در پارک فناوری پردیس افتتاح شد.

فب میکرو-نانو الکترونیک قرار هست به‌عنوان مرکزی برای تحقیقات و توسعه فناوری‌ها در حوزه نانو الکترونیک و میکروالکترونیک ایران باشد.

دکتر سرکار در مراسم افتتاحیه این مرکز گفت: «ایران بیش از ۱۰۰ دانشگاه در مقاطع کارشناسی؛ کارشناسی ‌ارشد و دکترای فناوری ‌نانو دارد و بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی ما در رشته‌های مرتبط مشغول به تحصیل  هستند و تعداد زیادی اساتید در این دانشگاه‌ها در این حوزه تخصصی مشغول به‌کار هستند ولی متأسفانه ما یک زیرساخت مناسبی در رابطه با حوزه الکترونیک در کشور نداریم که هر دانشجو هنگام انجام پایان‌نامه بتوانند از این تجهیزات و زیرساخت‌ها استفاده کنند و در عین حال وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند هیچ ساختاری وجود ندارد که  دانشجویان طراحی خود را در آنجا پیاده‌سازی کرده یا نمونه اولیه محصول مورد نظر خود را تولید کنند.»

وی افزود: «این فب با سرمایه‌گذاری صندوق توسعه فناوری نانو و حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است؛ در این زمینه صندوق شکوفایی نوآوری هم کمک‌های شایانی توجهی کرده است. خوشبختانه ما توانستیم که این فب را  با تجهیزات داخلی و بیش از ۳۰ دستگاه تخصصی تجهیز کنیم، دستگاه‌هایی که با توانمندی متخصصان کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده‌اند.»

به گفته دکتر سرکار این فب مکانی است که می‌تواند نمونه‌های اولیه را مبتنی بر طراحی‌های الکترونیک در رابطه با آی سی‌ها ٫ مدارهای مجتمع و سایر قطعات میکرو و نانوالکترونیک تولید کند و همین طور به صورت نیمه صنعتی این‌ مرکز قابلیت تولید این قطعات میکرو نانو الکترونیک در تیراژ نسبتاً متوسط دارد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری ‌نانو گفت: «خوشبختانه این فب با توان داخلی ایجاد شده و ما در آینده به‌دنبال این هستیم که یک شتاب‌دهنده میکرو نانوالکترونیک پیرامون این فب شکل بگیرد تا استارتاپ‌ها و هسته‌های فناور در حوزه میکرو و نانو الکترونیک بتوانند در آن مستقر شوند  و دسترسی کامل به آن داشته باشد و درعین حال این فب در شبکه آزمایشگاهی به اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها خدمات ارائه دهد. ما ان‌شاءالله با ایجاد این فب‌ها در کشور تحول بزرگی در صنعت میکرو و نانو الکترونیک کشور ایجاد خواهیم کرد.  صنعت خودروسازی به حسگرهایی وابسته است که این حسگرها و فناوری‌های آینده مثل ۴ جی نظیر اینترنت اشیا واقعیت مجازی را در این فب می‌توان تولید کرد.»

دکتر سرکار در پایان افزود: «با افتتاح این فب  امیدواریم در سال ۱۴۰۴  ایران قادر باشد دستگاه‌ها و تجهیزاتی را تولید کند که در حال حاضر از طریق واردات تامین می‌شود. با این کار دیگر نیاز به واردات نخواهد بود  بلکه ایران خود تولیدکننده این تجهیزات خواهد شد. »