نانومحصول ایرانی؛ مستربچ آنتی‌بلاک

شرکت «بسپار پیشرفته شریف» مستربچ پلی‌اتیلنی با دانسیته پایین حاوی نانوذرات با خاصیت آنتی‌بلاک تولید کرده است که با ایجاد یک لایه نازک بر روی سطح فیلم، نیروهای جاذبه واندروالسی بین دو لایه فیلم را از بین برده و از چسبیدن آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند.

مستربچ‌های پلی‌اتیلن در صنایع پلیمری کاربرد فراوانی دارند و می‌تواند با توجه به نوع پایه مورد استفاده در محصول طراحی و تولید شود. از این مستربچ‌ها در صنایع لوله، فیلم، ورق و تزریق استفاده می‌شود. از این میان، پلی‌اتیلن (PE) یک ترموپلاستیک سبک و جامدی غیرفعال و یکی از ساده و ارزان‌ترین پلیمرهاست که دارای خواص مناسب مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی است و در انواع مختلف بر اساس چگالی (LDPE چگالی کم، یا HDPE چگالی زیاد) تولید می‌شود.

سطح پلیمرها دارای ضریب اصطکاک بالاست و به طور ذاتی تمایل زیادی برای چسبیدن به یکدیگر و سطوح فلزی دارند. این ویژگی منجر به ایجاد مشکلاتی در حین تولید و یا کاربرد پلیمرها هنگام رول کردن فیلم‌ها، باز کردن کیسه‌های نایلونی، دوخت و برش فیلم و آزاد شدن قطعه پلیمری از قالب و همچنین در طول دوره انبارداری می‌شود. به منظور مقابله با این معضل، از مستربچ آنتی‌بلاک (antiblock) یا مواد لیزکننده استفاده می‌شود. مواد آنتی‌بلاک، مانع از تجمع و چسبندگی فیلم‌ها روی یکدیگر می‌شود.

آنتی‌بلاک‌ها حاوی مواد مختلف آلی و معدنی هستند. ترکیبات معدنی با ایجاد زبری در سطح فیلم از تماس پلیمر با پلیمر جلوگیری می‌کنند و ترکیبات آلی منجر به کاهش ضریب اصطکاک می‌شوند. مواد مختلفی مانند تالک، کربنات کلسیم و سیلیکات به عنوان آنتی‌بلاک استفاده می‌شوند. از مستربچ آنتی‌بلاک در محصولات PET، PP، PE و فیلم‌های نازک یا ضخیم و فیلم‌های کشاورزی استفاده می‌شود. شرکت دانش‌بنیان بسپار پیشرفته شریف با استفاده از نانوذرات سیلیس مستربچ پلی‌اتیلنی آنتی‌بلاک تولید کرده است. میزان استفاده از این مستربچ که با فناوری بومی و با استفاده از مواد نانویی تولید شده کمتر از یک درصد وزنی در فرایند تولید فیلم نهایی است و در شفافیت محصول نهایی تغییری ایجاد نمی‌کند. این محصول در ساخت انواع نایلون بسته‌بندی، ظروف نگهداری مواد غذائی و انواع وسایل پلیمری آشپزخانه کاربرد دارد.

ویژگیهای نانومحصول مستربچ آنتی‌بلاک:

  • استحکام مناسب
  • انعطاف پذیری قابل توجه
  • دانسیته کم
  • قیمت مناسب
  • پایداری نوری کافی

شایان ذکر است که شرکت دانش‌بنیان بسپار پیشرفته شریف تولیدکننده آمیزه‌ها و مستربچ‌های پلیمری پیشرفته از نوع فعال و وظیفه‌دار است. این شرکت در سال ۱۳۹۱ و توسط تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تأسیس شده و هم‌اکنون به عنوان یک شرکت رشد یافته در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقر است.

این شرکت با تعداد دو نفر پرسنل و میزان تولید ۱۲ تن در سال به فروش ۴ هزار میلیون ریال در سال دست یابد. شرکت Aypek ترکیه از جمله شرکت‌های طرف قرارداد با شرکت دانش‌بنیان بسپار پیشرفته شریف برای خرید آمیزه پلی‌اتیلنی آنتی‌بلاک نانویی است.