تصفیه آب نانویی برای هموطنان هشترودی

با نصب و راه‌اندازی سامانه‌ تصفیه آب با فناوری نانو به ظرفیت هزار مترمکعب در روز، ۵۵۰۰ نفر در شهرستان هشترود از آب آشامیدنی عاری از آرسنیک بهره‌مند خواهند شد. این فناوری توسط شرکت پالایش پلاسما صنعت و همکاری شرکت آب‌وفاضلاب استان آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز نصب و راه‌اندازی شده است.

با حضور مجید خدابخشی، استاندار آذربایجان شرقی و مسئولان شرکت آبفای این استان و دانشگاه تبریز، از سامانه‌ کاویتاسیون پلاسمایی شرکت پالایش پلاسما صنعت در شهرستان هشترود رونمایی شد.

سیستم کاویتاسیون پلاسمایی به‌صورت پکیج کامل تصفیه‌ آب آشامیدنی در تصفیه‌ آب نظر کهریزی به ظرفیت ۱۰۰۰ مترمکعب در روز با هدف حذف فلزات سنگین (آرسنیک) با هزینه‌ تقریبی ۱۰ میلیارد ریال توسط شرکت پالایش پلاسما صنعت نصب و راه‌اندازی شده است. این سیستم به‌منظور حذف فلزات سنگین با مشارکت شرکت پالایش پلاسما صنعت، شرکت آب‌وفاضلاب استان آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز ساخته شده است.

نتایج به‌دست آمده نشان‌دهنده‌ توانایی این سیستم در کاهش فلزات سنگین به کمتر از میزان استاندارد و همچنین حذف  میکروارگانیسم‌های موجود در آب تا ۹۹٪ است. همچنین این سیستم بوی نامطبوع آب (که در اینجا ناشی از آب سد و بوی آبزیان و … است) را به‌طور کامل حذف می‌کند. این سیستم برای حذف فلزات سنگین نیاز به تنها ۵۰۰ وات انرژی به‌ازای هر مترمکعب آب دارد.

نتایج موفقیت‌آمیز این پروژه باعث شده است تا این شرکت درحال مذاکره با شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی برای پیاده‌سازی این سیستم در سایر مناطق موردنیاز باشد. این سیستم موردتأیید شرکت آبفای استان آذربایجان شرقی بوده و تعداد افراد تحت پوشش آن ۵۵۰۰ نفر هستند. لازم به ذکر است که این فناوری پیش از این در پتروشیمی تبریز با موفقیت نصب و راه‌اندازی شده بود.

ضمناً بنا به ارزیابی انجمن مدیریت سبز اروپا واقع در آلمان و سوئیس که با همکاری شرکت آبفای استان آذربایجان شرقی و انجمن مدیریت سبز ایران صورت گرفته این سیستم موردتأیید اولیه‌ آن سازمان قرار گرفته است و تأییدیه نهایی تا یک ماه آینده آماده خواهد شد.