شتاب صنعت با بومی‌سازی فناوری تولید نانواکسیدروی ایرانی

اکسیدروی ماده‌ای معدنی (ZnO) به صورت پودر سفید مایل به زرد است. این ماده که به صورت کلوئید نیز قابل تولید است در آب نامحلول بوده و به طور گسترده‌ای به عنوان یک افزودنی در مواد و محصولات متعدد از جمله لاستیک، پلاستیک، سرامیک، شیشه، سیمان، روان‌کننده‌ها، رنگ، پماد، چسب زخم، رنگ‌دانه‌ها، مواد غذایی، باتری‌ها، فریت‌ها، بازدارنده‌های آتش و نوارهای کمک‌های اولیه استفاده می‌شود.

اکسیدروی در دو فرم اصلی، wurtzite شش ضلعی و زینک بلند مکعبی متبلور می‌شود. ساختار وورتزیت در شرایط محیطی پایدار است و در نتیجه شایع‌تر است. نانوساختارهای ZnO می‌توانند به صورت انواع مورفولوژی‌ها از جمله نانوسیم‌ها، نانوذرات، تتراپودرها، نانوبلت‌ها، نانوفلاورها، نانوذرات و غیره سنتز شوند.

اکسیدروی؛ نانوپودری با کاربردهای گوناگون
شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور توانسته با تکیه بر دانش و مهارت متخصصان صنعت و دانشگاه اقدام به بومی‌سازی فناوری تولید نانوپودر اکسیدروی کند و برای تولید این محصول از ستاد توسعه فناوری نانو گواهینامه نانومقیاس دریافت کند.

نانوذرات اکسیدروی دارای موارد کاربرد مختلف از قبیل دستگاه‌های نوری، دستگاه‌های الکتریکی، لایه‌های ضدباکتری، دستگاه UV، لایه‌های ضدخوردگی، فیلتر ضدقارچ، مواد غذایی افزودنی، صنایع سرامیکی، صنعت بتن، صنعت کرم و پماد ضدآفتاب، صنعت لاستیک، سیگار و صنعت نیمه‌هادی است.

به طور کلی این محصول در زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی، لوازم آرایشی و بهداشتی، ادوات نوری، داروسازی، پلیمرها، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و سم‌شناسی استفاده می‌شود. اکسیدروی در طیف گسترده‌ای از محصولات آرایشی و مراقبت شخصی از جمله آرایش، محصولات ناخن، لوسیون‌های بچه، صابون‌های حمام و پودر پا استفاده می‌شود. اکسیدروی در محافظ‌های پوستی مانند محصولات ضدآفتاب نیز استفاده می‌شود.

با توجه به نانویی بودن این پودر، استفاده از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی از نقطه نظر نرم بودن مورد توجه است و همچنین با توجه به بالا بودن نسبت سطح به حجم در نانومواد، میزان اندرکنش هر ذره با محیط نسبت به مواد بالک بیشتر بوده و این ویژگی باعث افزایش کارایی ماده می‌شود.

این ماده در حال حاضر به عنوان افزودنی در رنگ‌های پودری و منسوجات از جمله فرش، لباس و غیر برای آنتی‌باکتریال کردن آن‌ها در داخل کشور استفاده می‌شود.

تولید نانوپودر اکسیدروی با سطح ویژه بالا
کیفیت محصول، تولید در ابعاد صنعتی با استفاده از سیستم و دستگاه‌های حرفه‌ای، قیمت مناسب و متخصصان انحصاری شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور سبب شده محصول تولیدی این شرکت از مزایای بسیاری برخوردار باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به توانایی در کنترل ابعاد، یکنواختی نانوذرات تولیدی و همچنین قابلیت تولید صنعتی در ابعاد چندین تن در ماه اشاره کرد.

در شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور، نانوپودر زینک اکساید با استفاده از روش ترسیب شیمیایی، سنتز، خاص‌سازی و با روش‌های پیشرفته خشک شده و سپس با سایز کمتر از ۵۰ نانومتر جداسازی و بسته‌بندی می‌شود.

در مقایسه با نانواکسیدهای روی سنتز شده در داخل کشور، ذرات تولیدی سطح ویژه بالایی داشته و یکنواختی سایز در آن‌ها بسیار خوب است.

بنا به گفته مسئولان شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور ظرفیت تولید نانوپودر اکسیدروی در این شرکت در حال حاضر ۲ تن در ماه است و بسته به نیاز در آینده ارتقا خواهد یافت.

شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور (ASEPE) در اسفندماه سال ۱۳۹۳ با همت گروهی از بهترین متخصصان صنعت و دانشگاه برای فعالیت در حوزه فناوری نانو با تاکید بر تولید نانومواد تشکیل شد و سال‌ها است که در این شاخه فعالیت می‌کند.

تولیدات این شرکت انواع نانومواد به صورت پودر، کلوئید و ژل را دربرمی‌گیرد. از جمله این تولیدات می‌توان به نانومواد اکسیدروی، اکسید آلومینا، اکسیدهای آهن، اکسید نیکل، اکسید منیزیم، سیلیس، اکسید مس، اکسید تیتانیوم، سولفیدروی، اکسید منگنز، کربنات کلسیم، ذرات طلا و نقره اشاره کرد. همچنین کلوئیدهای طلا، نقره، اکسیدروی، اکسید، آلومینا، سلنیوم، اکسید تیتانیوم نیز در این مجموعه تولید می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با محصولات شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.