تولید محصولات مراقبت از نوزادان با فناوری نانوی ایرانی

با توجه به اینکه تمامی نوزادان و به‌ویژه نوزادان نارس در بدو تولد، پوست بسیار نازک و آسیب‌پذیری دارند، به مراقبت بیشتری از پوستشان نیاز دارند. به‌طور کلی هرگونه زخم یا آسیب پوستی می‌تواند برای نوزادان نامطلوب باشد چرا که تأثیرپذیری بیشتری از محیط اطراف، باکتری و عفونت دارند.

شرکت طراوت افق زندگی با توجه به اهمیت این موضوع و بر اساس فناوری نانو، محصولاتی مرتبط با نوزادان به بازار عرضه کرده است که باعث مراقبت بهتر از نوزادان می‌شود.  این شرکت که از سال ۱۳۹۷ اقدام به ارائه محصولات مرتبط با بخش NICU کرده است توانسته با به‌کارگیری فناوری نانو و همکاری با ستاد توسعه فناوری نانو سهم به‌سزایی از بازار را در زمینه محصولات مرتبط با نوزادان به خود اختصاص دهد.

بالغ‌بر ۸۰ درصد مواد مصرف‌شده در محصولات مربوطه از پارچه‌های مخصوص تشکیل شده است. این پارچه‌ها، به دلیل استفاده از مواد نانو دارای خاصیت ضدباکتری، و بسیار نرم و ضدآب هستند، از این رو محیط مناسبی برای رشد نوزاد، به ویژه نوزاد نارس ایجاد می‌کنند. عدم پرزدهی، کیفیت خوب و بالا نبودن میزان پلی‌استر از دیگر ویژگی‌های پارچه‌های استفاده شده در تولید این محصولات است.

فناوری نانو از نوزاد شما مراقبت می‌کند
محصولات این شرکت شامل بالشت‌های مخصوص شیردهی، لباس‌های مراقبت آغوشی، لباس‌های شیردهی مادر، نست یا آشیانه نوزاد، پوشش‌های شبه لباس نوزادان نارس و سایر پوشش‌های مرتبط با این گروه است.

بالشت شیردهی: این بالشت با برخورداری از ارتفاع بیشتر به مادر کمک می‌کند تا نوزاد نارس خود را که جثه کوچک‌تری در مقایسه با نوزاد طبیعی دارد و زمان بسیار بیشتری را از مادر خود می‌گیرد، تغذیه کند.

نست یا آشیانه: این ابزار با ساختار فیزیکی تداعی‌کننده فضای رحم مادر است و کمک می‌کند تا نوزاد با حرکت دادن اندام خود و تماس با دیواره‌های نست اعضای حرکتی خود را به تکامل برساند.

لباس KMC یا مراقبت آغوشی: به مادر این امکان را می‌دهد که نوزاد نارس خود را با جثه بسیار کوچک در بخش داخلی لباس که برای وی تعبیه شده نگهداری نماید و روزانه بین ۲ تا ۸ ساعت در تماس پوست به پوست با نوزاد خود قرار گیرد. این عمل باعث تکامل اندام عصبی و ساختار روحی نوزاد می‌شود.

لباس‌های فوق‌کوچک نوزادان نارس: این پوشش‌ها که در بازار به‌طور معمول قابل‌دستیابی نیست توسط شرکت طراوت افق زندگی تولید می‌شود. این لباس‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که مادر با کمترین نیاز به حرکت دادن نوزاد نسبت به پوشاندن مطمئن و بدون آسیب وی اقدام نماید.

عروسک هشت پا: این عروسک‌ها که از نخ‌های کاموایی مرغوب تولید می‌شوند با قرار گرفتن در کنار نوزاد نارس برای او تداعی‌کننده بندناف مادر خواهد بود و این نزدیکی و تماس حس همزادپنداری نوزاد را ارتقا بخشیده و باعث رشد حس لامسه وی می‌شود.

تولید این‌گونه محصولات در کشورهای توسعه‌یافته از ۳۰ سال قبل آغاز شده و در کشور ما در حدود ۱۵ سال است توجه بیشتری به نوزادان نارس می‌شود. این توجه از افزایش ظرفیت‌ها و فناوری‌های مستقر در مراکز درمانی آغاز شده است و پس از آن به لطف اقداماتی در وزارت بهداشت، دوره‌های آموزش Nidkap برای پرسنل و کادر درمان چند سالی است که برگزار می‌شود.

تمامی محصولات این شرکت تحت نظارت بخش نوزادان وزارت بهداشت تولید می‌شود. علاوه بر این تاکنون بیش از ۲۵ نفر از پزشکان و متخصصان طراز اول کشور به مجموعه محصولات Best life تأییدیه رسمی و کتبی ارائه کرده‌اند.

دریافت گواهی‌نامه ایزو ۲۰۱۵-۹۰۰۱، دریافت کارت بازرگانی جهت واردات و صادرات محصولات، ثبت دو طرح صنعتی به نام شرکت، عضویت در اتاق بازرگانی ایران و اتریش و اخذ مجوز Imed از وزارت بهداشت در حوزه‌هایی از فعالیت از دیگر موفقیت‌های شرکت طراوت افق زندگی است.

شرکت طراوت افق زندگی از سال ۱۳۹۶ و در ابتدا در زمینه واردات مکمل و دارو فعالیت خود را آغاز کرده است. از سال ۱۳۹۷ این شرکت بخش تولید خود را تحت برند Best Life راه‌اندازی و اقدام به ارائه محصولات مرتبط با بخش NICU کرده است.

بیش از ۵۰ درصد مراکز درمانی مرتبط در سراسر کشور امروز به مشتریان این شرکت تبدیل شده‌اند. در حال حاضر مجموعه بیمارستان‌هایی که به بخش نوزادان و به‌طور خاص به بخش ان‌ای‌سی مجهز هستند مشتریان دائم این گروه از محصولات هستند. از طرف دیگر والدینی که دارای نوزاد نارس هستند پس از ترخیص نوزاد خود از بیمارستان می‌توانند حداقل برای شش ماه محصولات Best Life را مورداستفاده قرار دهند.

تاکنون بیش از ۱۸ نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۵۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در رابطه با تولید در شرکت مشغول به فعالیت هستند.

تا قبل از ظهور ویروس کرونا فروش سالیانه شرکت طراوت افق زندگی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. بعد از بروز این پدیده وضعیت بازار به لحاظ امکان حضور و ارائه خدمات بازاریابی و انتقال محصول به مراکز درمانی با دشواری روبه‌رو و این امر باعث کاهش چشمگیر سهم بازار محصولات این شرکت شده است.

تولید سالیانه محصولات Best Life به‌طور متوسط برای تمامی محصولات برای سال اول فعالیت در مجموع ۳۰ هزار عدد است که از این تعداد در حدود ۴۰ درصد به انواع لباس نوزادی ۳۰ درصد به انواع لباس مخصوص والدین و ۳۰ درصد ملزومات مرتبط، از جمله روکش دستگاه آنکوباتور، آشیانه، عروسک هشت پا و… اختصاص یافته است.

مسئولان شرکت افق طراوت زندگی تحریم را مانع بزرگی بر سر راه تجاری‌سازی و البته صادرات محصولات این شرکت می‌دانند و معتقدند در عین حال ضرورت حضور در بازار داخلی کشور و حضور در بازار کشورهای همسایه نیاز به استفاده از فناوری نانو در تولید محصولات‌شان را به‌مراتب بیشتر از قبل نموده است.