تریبون نانو و صنعت: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش صنایع نساجی و پوشاک

دومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع حوزه آب و پساب در بخش صبحگاهی و صنایع نساجی در بخش عصرگاهی ، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، از ساعت 8 تا 16 روز یکشنبه 25 آبان 99 برگزار شد.

در بخش ارائه‌های موضوعی حوزه صنایع نساجی، در نوبت بعداز ظهر این روز، مهندس حمیدرضا بیانی، مدیر کارخانه تهران زرنخ، با موضوع نخ های با فناوری پیشرفته، به بیان توضیحاتی پیرامون معرفی شرکت و محصولات و الیاف با فناوری پیشرفته نانو پرداخت.

مهندس بیانی، در معرفی کارخانجات گروه تولیدی صنعتی تهرانی، این گروه را مشتمل بر سه شرکت تهران زرنخ، تهران تک نخ  و تکرنگ نخ دانست که با محصولاتی همچون انواع نخ POY، و نخ DTY پلی استر، و نایلون 6 در ظرافتهای مختلف بصورت مات، نیمه مات و براق و همچنین رنگی با توجه به نیاز مشتری در تولید محصولات متنوع  فعالیت دارد.

مدیر کارخانه تهران زرنخ توضیح داد که در واحد تهران زرنخ، نخ نیمه آرایش یافته (POY) نایلون و پلی استر در فرآیند ذوب ریسی با استفاده از ماشین آلات پیشرفته RHODIA و BARMAG و تحت کنترل مکانیزه تولید می‌شود. تولید انواع  نخ رنگی به روش DOPED DYEING با استفاده از مستربچهای رنگی در مرحله تولید الیاف وجود دارد. وی افزود که در واحد تهران تک نخ نیز انواع نخهای تکسچرشده  DTY نایلون و پلی استر با بکارگیری انواع ماشین آلات پیشرفته کشش-تکسچرایزینگ RIETER-SCRAGG امکان تولید انواع نخهای استرچ را فرهم نموده است.  همچنین وی در معرفی واحد تکرنگ نخ، نیز یادآور شد که این واحد با بهره گیری از ماشین آلات رنگرزی  theis، از قابلیت رنگرزی انواع نخ به روش packaged dyeing با بهترین کیفیت و با توجه به تقاضای مشتری برخوردار است و در زمینه رنگرزی انواع نخ همچون نایلون و پلی استر DTY و POY نیز فعالیت دارد.

مهندس بیانی، در ادامه درباره الیاف با فناوری پیشرفته تحت دو برند بزرگ BACTEX و COOLTEX، توضیحات مشروحی را ارائه داد و آزمایشات صورت گرفته و نتایج و گواهی های مرتبط با محصولات تولیدی مبتنی بر فناوری پیشرفته نانو در این شرکت را به حاضران وبینار، معرفی نمود.

مدیر کارخانه تهران زرنخ، موارد کاربرد نخ های ضدباکتری را در انواع پوشاک ملند جوراب، زیرپوش ، منسوجات مورد استفاده در کالای خواب مانند روتختی و روبالشی، منسوجات مورد استفاده در وسایل حمل و نقل عمومی همچون روکش صندلی اتوبوس، مترو و خودروها، و نیز کف پوشها و موکتها و فرشها بویژه در مکانهای عمومی برشمرد.

وی در توضیح نخ خنک کننده COOLTEX، ضمن ارائه توضیحاتی اظهار داشت که وجود کانالهای ریز در سطح مقطع الیاف، از طریق خاصیت موئینگی سبب انتقال سریعتر رطوبت به سطح وسیعتری از منسوج شده و در نتیجه احساس خشکی و خنکی مطلوبی را برای فرد ایجاد می‌کند.

در بخش بعد، مهندس رحیم حجتی، مدیرعامل شرکت کاسپر، با موضوع منسوجات هوشمند بر پایه فناوری نانو، به ارائه مطالب پرداخت.

مهندس حجتی، در ابتدای ارائه خود به معرفی شرکت و محصولات این شرکت و تمرکز بر چند محصول جدید این شرکت شامل جورابهای ضدباکتری، زیرپوشهای ضدباکتری، حوله های ضدباکتری و سوپرجاذب با برند بیرانو، پیش بندهای آبگریز و چربی گریز به ویژه برای نوزادان و کودکان، و لباس تب نمای نوزادی با برند بیرانو، پرداخت.

مدیرعامل شرکت کاسپر، در بیان مزایای محصولات شرکت، از جمله مزایای زیرپوشهای ضدباکتری تولیدی این شرکت توضیحاتی را بیان نمود و به مواردی همچون برطرف شدن حساسیتها و التهابات پوستی، سازگاری با بدن و پوستهای حساس، و حفظ طراوت و بهداشت در طول مدت استفاده اشاره کرد. پیش بند چربی پریز محصول دیگری بود که مهندس حجتی، به تشریح آن پرداخت.

مدیرعامل شرکت کاسپر، در معرفی لباسهای تب نمای مبتنی بر فناوری نانو تولیدی این شرکت اظهار داشت: در این لباسهای از مکانیزم هوشمندانه ترموکرومیک مبتنی بر فناوری نانو استفاده شده است. عامل تغییر رنگ، در واقع دمایی مشخص است که در ساختار ماده سبب تحول ساختاری و یا یک واکنش شیمیایی همراه با تغییر رنگ می‌شود و چنانچه این دما، تغییر کند، سیستم برگشت کرده و به حالت اول خود در آمده و لذا یک رفتار تغییر رنگ برگشت پذیر هوشمندانه از خود نشان می‌دهد.

به گفته مهندس حجتی این لباسهای تب نمای نوزاد با برند بیرانو به مرحله تولید رسیده و در حال حاضر در بازار قابل تهیه است.

در ارائه نهم (ارائه سوم بخش عصرگاهی تریبون)، آقای مهدی زندی، مدیرعامل شرکت طراوت افق زندگی، پیرامون اجرای مراقبت تکاملی نوزادان نارس با پوشاک بهینه شده با فناوری نانو، به ارائه توضیحات پرداخت.

وی در معرفی شرکت طراوت افق زندگی، تولیدکننده  محصولات بست لایف BEST LIFE، اظهار داشت که این شرکت با تولید انواع البسه، ملزومات جانبی پارچه ای مرتبط با نوزادان نارس، و همچنین ارائه محصولات ضروری و تجهیزات مصرفی، مورد استفاده در بخش NICU از محل تولید یا واردات، تلاش می‌کند تادغدغه والدین را در دوران تکمیل رشد نوزاد و تا پیش از 9 ماهگی، به حداقل رسانده و همراهی با نوزاد و خانواده را تا پایان دوره نوزادی ادامه دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت طراوت افق زندگی، بکارگیری محصولات ضدباکتری و ضدآب مبتنی بر فناوری نانو، در کلیه لباسها و پوشش‌های مرتبط با این طیف از نوزادان می‌تواند تا میزان قابل اطمینانی استفاده از محصولات این شرکت را از سایر محصولات ناایمنی که بعضا در بازار یافت می‌شود، متمایز سازد.

زندی با اشاره به بسترهای مهیا شده صادراتی، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اسلامی را هدف اول این محصولات قلمداد کرده و در کنار آن، بخشی از درآمد خود را به گروه نوزادان نارس اختصاص داده و در این رابطه، درصدد جذب و ارتباط با مسئولین برخی از بیمارستانهای دولتی واقع در مناطق محروم برآمده است.

در ارائه دهم بعنوان آخرین بخش عصرگاهی این روز، مهندس امین  مقدم، مدیر عامل و عضو هیئت مدیره کارخانجات نساجی زرباف امین، به بیان ارائه با موضوع تولید پارچه های تاری و پودی، پتوی داخل پرواز با خاصیت کندسوزی و ضدباکتری بر پایه فناوری نانو پرداخت. وی در زمینه محصولات این شرکت از جمله انواع پارچه های فاستونی، مانتویی و پتوی پروازی، توضیحات مبسوطی را ارائه داد.

مهندس مقدم، استفاده از نانوذرات فلزی و اکسیدفلزی، ایجاد خاصیت ضدباکتری در منسوجات، پایداری خواص پس از شستشو، سازگاری با تکمیل کندسوز و آبگریز، و قابلیت اجرا بروی انواع پارچه را از ویژگی‌های محصولات مبتنی بر فناوری نانوی این شرکت عنوان کرد و به دستگاهها و ماشین آلات موجود در این کارخانجات، محصولات و گواهینامه های اخذ شده این شرکت از مراجع قانونی و تاییدیه های مراکز ذیربط اشاره نمود.

پارچه  پلی استر ضدباکتری حاوی نانوذرات و پتوی هواپیما از جنس پلی استر-اکریلیک، از جمله محصولاتی بود که به گفته مهندس مقدم، موفق به اخذ گواهی نانومقیاس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گردیده اند. به گفته مدیر عامل و عضو هیئت مدیره کارخانجات نساجی زرباف امین، مشتریان متعددی با این شرکت در حال ارتباط هستند. وی بعنوان نمونه به چند برند مانند ماهان، ایران ایر، تشک رویال، مپنا، بانک سپه و مانند آن اشاره کرد.

در پایان هر یک از ارائه های تریبون نانو و صنعت، حاضران برخط، به بیان پرسش های خود از فناور و مسئول ارائه دهنده وبینار پرداختند. این کار از طریق سامانه ارسال برخط پیامها در وبینار،  و نیز از طریق شماره های تماس اعلام شده در پایان هر ارائه شرکت،و همچنین از طریق راههای ارتباطی بخش ترویج صنعتی، صورت گرفت.

شایان ذکر است که «تریبون نانو و صنعت» با توجه به رعایت دستورالعملهای بهداشتی و بعنوان جایگزین عدم برگزاری نمایشگاه نانودر پاییز امسال، برگزار شد. این رویداد وبیناری، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، و با هدف معرفی توانمندی های فناوری نانو ایران در حوزه های مختلف صنعتی به شرکت ها، سازمان ها، جامعه صنعتی کشور و عموم علاقمندان و فعالان این حوزه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، همکاری شرکت های فناوری نانو و ارائه مدیران، کارشناسان، محققان و فناوران فعال در این حوزه، طبق برنامه زمانبندی شده، در هفته پایانی آبان ماه سال جاری، به صورت آنلاین برگزار شد.