تولید داخلی تجهیزات ایمنی و سلامت محور با فناوری نانو

شرکت آژینه ابزار پارس که پیش از این دستکش‌ و لباس ایمن برای کار در محیط‌های صنعتی تولید می‌کرد، با توجه به نیاز موجود در کشور اقدام به تولید ماسک‌ کرده است. به گفته فرهاد طاهری این شرکت، دستگاه‌های تولید ماسک نیز توسط خود شرکت آژینه ابزار پارس ساخته شده‌اند.

مهندس طاهری می‌گوید: « آژینه ابزار پارس یکی از تولیدکنندگان تجهیزات ایمنی نظیر دستکش، لباس کار، کفش و گوشی است. با شیوع ویروس کرونا ما تلاش کردیم تا ماسک را نیز به سبد محصولات خود اضافه کنیم، از این‌رو از سال گذشته تولید ماسک را به صورت برون‌سپاری تولید می‌کردیم. اما از ابتدای سال با ساخت دستگاه تولید ماسک، موفق شدیم گام مهمی در مسیر تولید ماسک برداریم.»

مدیرعامل شرکت آژینه ابزار پارس می‌افزاید: «در حال حاضر انواع مختلف ماسک‌های معمولی و نانویی را تولید می‌کنیم. نانوالیاف به‌کار رفته در این ماسک‌ها از تولیدات شرکت‌های ایرانی است. هم ماسک سه لایه و هم سوپاپ‌دار را در سبد محصولات داریم. یک نوع از ماسک‌هایی که تولید می‌کنیم از نقطه نظر فناوری مشابه ماسک‌های شرکت ۳M است. با توجه به بومی بودن فناوری، قیمت ماسک‌ها از نمونه‌های خارجی کمتر است بنابراین فرصت صادراتی زیادی برای این محصول وجود دارد، هر چند که اولویت اول تامین نیاز بازار داخل است. در حال حاضر ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار ماسک در روز داریم که بسته به نیاز بازار تولید انجام می‌شود.»

مهندس طاهری می‌گوید: «در بخش تجهیزات ایمنی نظیر دستکش نیز فعالیت‌های توسعه‌ای را ادامه می‌دهیم. با شرکت در برنامه آیچلنچ، میزبان طرح‌های مختلفی بودیم که برای توسعه محصولات ایمنی ارسال شده است. ۷ طرح برگزیده شده و تولید آزمایشی روی فناوری‌های آن‌ها در حال انجام است. پیش‌بینی می‌کنیم طی دو ماه آینده این تولیدات آزمایشی به تولید انبوه برسند.»

مهندس طاهری با بیان این نکته که فناوری ‌نانو را در پلیمر این دستکش‌ها به‌کار گرفتیم، گفت: «نانوذراتی که در تولید این دستکش‌ها استفاده کردیم باعث ایجاد خاصیت عایق در برابر حرارت و مقاوم در برابر برش شده است. این دستکش‌ها در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند و در صنایع مختلف نظیر ذوب آهن استفاده می‌شود. با توجه به این که دستکش‌ها در کارخانه‌های مختلف ما تولید می‌شوند از ظرفیت بالایی برای تولید برخوردار هستیم به طوری‌که می‌توانیم تا ۸ میلیون جفت دستکش تولید کنیم در حالی‌که نیاز کشور در حدود ۳ میلیون جفت دستکش در سال است بنابراین هدف ما صادرات است.»

به گفته مهندس طاهری قیمت این دستکش ها کمتر از یک دوم نمونه‌های امریکایی و فرانسوی است. در حال حاضر تنها ۳ یا ۴ شرکت دارای این نوع فناوری در جهان هستند.