الکترولیز و گندزدایی آب دریا و برج‌های خنک‌کننده پتروشیمی با فناوری نانوی ایرانی

الکترولیز آب دریا به دلایل مختلفی مانند تولید هیدروژن یا استخراج سدیم هیپوکلریت انجام می‌شود. از هیدروژن حاصل از الکترولیز آب دریا در کاربردهای مختلفی همچون سلول‌های سوختی استفاده می‌شود که می‌توانند انرژی و برق مصرفی مناطق مختلف را تامین کند. استفاده از هیپوکلریت تولیدی از الکترولیز آب دریا نیز در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی موجب کاهش مشکلات ناشی از رسوب و خوردگی در قطعات و لوله‌های این صنایع می‌شود.

شرکت آتیه پردازان ظهور شریف سامانه‌ای مجهز به آند دارای پوشش نانوساختار به بازار عرضه می‌کند که از آن می‌توان برای الکترولیز آب دریا و همچنین گندزدایی آب برج‌های خنک‌کننده پتروشیمی استفاده کرد. سال گذشته پتروشیمی مبین از این فناوری برای حذف مواد زائد از آب برج خنک‌کننده‌ها استفاده کرده است.

در فرایند الکترولیز از یک جریان الکتریکی مستقیم و دو الکترود استفاده می‌شود. در این فرایند منبع جریان الکتریکی با جریان مستقیم به دو الکترود موجود در آب متصل می شود و آب تجزیه شده و گاز هیدروژن در کاتد و گاز اکسیژن در آند تولید می شوند. به منظور الکترولیز آب دریا می‌توان از الکترودهای از جنس اکسیدهای فلزی مختلط (MMO)، استفاده کرد که معمولا نرخ سایش پایینی دارند و هندسه آن‌ها تقریبا ثابت باقی می‌ماند. این الکترودها که از موادی مانند IrO۲، PtO۲ و RuO۲ ساخته می‌شوند جایگزین مناسبی برای آندهای قدیمی مانند آندهای گرافیتی هستند. اما هزینه این آندها زیاد است. برخی از آندهای ارزانتر نیز با زیرلایه تیتانیم خالص ساخته شده و پوششی از اکسیدهای مختلط بر آن اعمال می‌شود. با توسعه الکترودهای جدید مبتنی بر فناوری‌نانو و جایگزینی آن‌ها با الکترودهای سنتی ساخته‌شده از عناصر فلزی گران‌قیمت مانند پلاتین و ایریدیوم هزینه فرایند الکترولیز کاهش یافته و بازده این فرایند افزایش می یابد.

شرکت آتیه پردازان ظهور شریف با اعمال پوشش دارای ساختار نانومتری با ابعاد حدود ۲۰ نانومتر حاوی اکسیدهای فلزی مختلف موجب کاهش میزان مصرف عناصر کاتالیستی گران‌قیمت شده است. گندزدایی آب برج‌های خنک‌کننده پتروشیمی با استفاده از فرآیند الکترولیز، یکی از دستاوردهای صنعتی شرکت آتیه‌پردازان ظهور شریف است. پتروشیمی مبین با استفاده از سامانه گندزدایی شرکت آتیه‌پردازان ظهور شریف موفق به حذف مواد زائد از آب برج خنک‌کننده‌ها شده است.

این شرکت از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات با فناوری بالا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است و از شرکت‌های پیرامونی دانشگاه صنعتی شریف است که موفق به ارائه فناوری شده که برای افزایش بازدهی برج‌های خنک‌کننده در پتروشیمی‌ها قابل استفاده است.