تولید صنعتی و داخلی مبدل های نانوکاتالیستی اگزوز خودروها برای کاهش آلودگی

شرکت ایران دلکو بزرگ‌ترین تولیدکننده مبدل‌های کاتالیستی خودرو در کشور است که در دو دهه فعالیت خود تأمین‌کننده مبدل‌های کاتالیستی موردنیاز کشور بوده است.
این شرکت مبدل کاتالیستی خودرو حاوی نانوذرات فلزات گران‌بها جهت کاهش آلاینده‌های گاز خروجی از اگزوز را تولید می‌کند که نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا می‌تواند داشته باشد.

شرکت ایران دلکو در سال ۱۳۷۰ در تهران تأسیس شد. در این شرکت اولین تحقیقات در زمینه مبدل‌های کاتالیستی در سال ۱۳۷۳ با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شروع و در ادامه طی سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ تحقیقات مشترکی در زمینه تولید مبدل‌های پایه فلزی و سرامیکی با مرکز تحقیقات ساپکو صورت پذیرفت. در سال ۱۳۸۴ خط تولید مبدل‌های کاتالیستی یورو ۲ با انتقال دانش فنی از شرکت InterKat آلمان شروع شد. واحد تحقیق و توسعه محصول این شرکت در سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی و سرانجام پس از ۳ سال هزینه و تلاش مداوم، در سال ۱۳۹۰ موفق به دستیابی تکنولوژی تولید مبدل‌های کاتالیستی با استاندارد آلایندگی یورو ۴ شد.

مبدل‌های کاتالیستی این شرکت که به‌صورت سه منظوره تولید شده‌اند، به طور کلی وظیفه پالایش گازهای حاصل از احتراق موتورهای بنزینی را به عهده دارند. وجه تسمیه سه‌منظوره در نام‌گذاری این کاتالیست، تصفیه سه گاز NOx، HC و CO است.

این مبدل‌های کاتالیستی از لایه‌نشانی دوغاب فلزات گران‌بها بر روی پایه‌های مبدل کاتالیستی لانه زنبوری طی فرایندهای خاص تولید می‌شوند. پایه‌های مبدل کاتالیستی از اکسیدهای معدنی یا مواد فلزی کانال‌بندی شده با فناوری‌های مختلف ساخته شده‌اند و کانال‌های آن‌ها می‌تواند به شکل‌های متنوع مانند مربعی، سینوسی، مثلثی، هشت گوش، دایره‌ای و… باشد.

در این مبدل‌های کاتالیستی همه فلزات گران‌بها و از جمله پلاتین، پالادیوم و رودیوم به‌صورت نانوذرات در تمامی سطوح پایه کاتالیستی که دارای تخلخلی بالا هستند، توزیع شده است. یکنواختی توزیع فلزات در عملکرد کاتالیست نقش مهمی ایفا می‌کند و لازمه دستیابی به این یکنواختی، تکنولوژی و دانش فنی جهت لایه‌نشانی این فلزات بر روی پایه کاتالیستی است.

مبدل‌های کاتالیستی تولیدی شرکت ایران دلکو از نظر کیفیت و صرفه اقتصادی، توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارا هستند که یکی از دلایل این موضوع را می‌توان به فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای در این شرکت نسبت داد. همچنین آزمایشگاه شرکت ایران دلکو تنها آزمایشگاه مرجع کاتالیست دارای استاندارد ۱۷۰۲۵ کشور است که برخورداری از این ظرفیت موجب کاهش هزینه تمام شده محصولات و همچنین ارتقای هرچه بیشتر کیفیت محصولات شرکت ایران دلکو شده است.

ایران دلکو علاوه بر دریافت گواهی‌نامه نانومقیاس از واحد ارزیابی محصولات فناوری نانو، توانسته گواهی‌نامه تأیید صلاحیت سیستم مدیریت کیفیت از شرکت‌های مختلف داخلی طرف قرارداد خود همچون ساپکو، مگا موتور، بهمن موتور و اپکو، گواهی‌نامه تأیید صلاحیت آزمایشگاه همکار از سازمان ملی استاندارد ایران و گواهی‌نامه تأیید صلاحیت آزمایشگاه براساس استاندارد ISIRI-ISO/IEC 17025 از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران را نیز دریافت کند.

گواهی‌نامه استاندارد مدیریت کیفیت براساس استاندارد ISO/TS 16949 و گواهی‌نامه استاندارد ISO 9001 از شرکت Kiwa، گواهی‌نامه محیط‌زیست (ISO 14001)، گواهی‌نامه مدیریت انرژی (ISO 16001) و گواهی‌نامه ایمنی و بهداشت (ISO 18001) برخی دیگر از تأییدیه‌های دریافتی این شرکت است.

شما می‌توانید با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت ایران دلکو با محصولات این شرکت بیشتر آشنا شوید.