استفاده از دستگاه‌های الکتروریسی داخلی در مراکز تحقیقاتی

پژوهشگاه رویان برای استفاده از نانوالیاف در حوزه‌های مهندسی بافت، ماسک‌ها و فیلترهای پزشکی، پوشش‌های زخم و سامانه‌های کنترل‌شده، از دستگاه الکتروریسی ساخت داخل استفاده می کند. به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت فناوری نانوساختار آسیا، تولید کننده‌ی دستگاه‌های الکتروریسی، در اواخر سال ۱۳۸۹ یک دستگاه الکتروریسی مدل N-VI در اختیار پژوهشگاه رویان قرار گرفت.

پژوهشگاه رویان برای استفاده از نانوالیاف در حوزه‌های مهندسی بافت، ماسک‌ها و فیلترهای پزشکی، پوشش‌های زخم و سامانه‌های کنترل‌شده، از دستگاه الکتروریسی ساخت داخل استفاده می‌کند. به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت فناوری نانوساختار آسیا، تولید کننده‌ی دستگاه‌های الکتروریسی، در اواخر سال ۱۳۸۹ یک دستگاه الکتروریسی مدل N-VI در اختیار پژوهشگاه رویان قرار گرفت.

شرکت فناوری نانوساختار آسیا با دست‌یابی به دانش‌فنی طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی تولید نانوالیاف و نانوذرات،‌ سه مدل دستگاه‌ الکتروریسی N-VI، RN-I و RN-X را که برای تولید دسته وسیعی از نانوالیاف و نانوذرات در مقیاس‌های آزمایشگاهی، نیمه‌صنعتی و صنعتی کاربرد دارند، تولید می‌کند.

از مهمترین ویژگی‌ها و مشخصات فنی این دستگاه‌های الکتروریسی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

• به‌کارگیری دو سامانه دقیق و مستقل تامین‌کننده ولتاژ بالا از نوع جریان مستقیم؛

• به‌کارگیری دو پمپ تزریق به‌منظور تزریق از دو بازوی مستقل باسرعت جریان بسیار پایین و دقیق؛

• استفاده از چندین نازل الکتروریسی به‌طور همزمان؛

• به‌کارگیری آرایش‌های مختلف و متنوع از ریسنده‌ها و نیز جمع‌کننده‌ها برای دستیابی به ریزساختارها و نیز آرایش‌یافتگی‌های مطلوب و مورد نظر از نانوالیاف و نانوذرات؛ و

• استفاده از سامانه قفل درب ایمن برای جلوگیری از شوک‌های الکتریکی و نیز سامانه تخلیه ایمن برای تخلیه حلال‌های سمی و نیز نانوالیاف معلق.

گفتنی است،‌ تاکنون چندین دستگاه تولید نانوالیاف این شرکت، با قیمتی پایین‌تر از نمونه‌های خارجی آن، در اختیار برخی مراکز پژوهشی و آموزشی قرار داده شده است که از آن جمله می‌توان به پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، دانشگاه کاشان، بیمارستان مسیح دانشوری، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، مؤسسه تحقیقات شیلات ایران، دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی مشهد اشاره داشت. همچنین نمونه‌هایی از این دستگاه‌های الکتروریسی در نمایشگاه ARABLAB ۲۰۱۱ نیز ارائه شد.

گفتنی است،‌ نانوالیاف به‌واسطه تخلخل بسیار بالا، سبکی و مهمتر از همه سطح ویژه فوق‌العاده بالا، در حوزه‌های مختلفی چون پزشکی، دارویی و بهداشتی، تولید و ذخیره‌سازی انرژی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، صنایع نانوکامپوزیت و نانوالیاف کربن، انواع حسگرهای زیستی و شیمیایی و حوزه‌های مرتبط با زیست‌فناوری، محیط ‌زیست و کشاورزی و نیز حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کاربرد دارند.