پوشش نانویی برای استخرهای پرورش آبزیان

متقاضی نانومحصول پوشش ضدآب و ضدباکتری شرکت تولیدی صنعتی دکاموند است. این فناوری در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو در لیست محصولات موفق قرار دارد.

شرکت تولیدی صنعتی دکاموند یکی از شرکت‌های تولیدکننده انواع پارچه‌ها و محصولات پلاستیکی است که پوشش ضدآب و ضدباکتری خود را که برای استفاده در استخرهای پرورش آبزیان طراحی شده در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو عرضه می‌کند.

استفاده از پوشش ژئودکاموند در استخرهای پرورش آبزی مورد تقاضای صنعت شیلات است که دلیل این تقاضا، مسائل فنی و اقتصادی این نانومحصول است. کاهش قیمت استخر، سهولت اجرا و تعمیر و نگهداری آسان، قابلیت جابه‌جایی و توسعه، کاهش تلفات آبزیان و افزایش بهره‌وری تولید از جمله مزیت‌های این محصول است.

این محصول که برای استفاده در مزارع پرورش آبزیان مناسب است در برابر آتش و یخ‌زدگی مقاوم بوده و همچنین ضدجلبک، ضدباکتری و ضدقارچ است. از این محصول می‌توان در پرورش آبزیان، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، نگهداری علوفه، پوشش سیلو، پارچه‌های مورد استفاده در صنایع دفاعی، کالای ورزشی از جمله تشک کشتی، کیسه خواب و چادر مسافرتی استفاده کرد.

آزمون‌های متعددی روی این محصول انجام شده که از آن جمله می‌توان به مقاومت در برابر اکسیداسیون و پیری، مقاومت در برابر آتش و بررسی خواص ضدباکتری اشاره کرد که براساس استانداردهای مربوطه این تست‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

شرکت تولیدی صنعتی دکاموند در سال ۱۳۶۶ تاسیس و به ثبت رسید تا بتواند دانش و اطلاعات جمع‌آوری شده و اندوخته خود را در عرصه عمل به بازار مصرف عرضه نماید. مهندسان شرکت توانستند به کمک صنعت‌گران داخلی و دانش فنی موجود بدون کوچک‌ترین وابستگی، دستگاه پوشش‌دهی تولید داخل را در سال ۱۳۶۹ به بهره‌برداری آزمایشی برسانند و با تکمیل و بهینه سازی شرایط تولید تا سال ۱۳۷۲، موفق شدند در این سال مجوز تولید انواع پارچه‌های اندود شده را از وزارت صنایع استان تهران دریافت کنند. در سال ۱۳۷۹ شرکت توانست بدون در تجهیز کلیه ماشین‌آلات و فرمول‌های شیمیایی اولیه تهیه مواد، تولید خود را در سطح انبوه به کلیه بازارهای مصرف عرضه نماید. امروزه این شرکت و مجموعه تولیدی آن قادر است بیش از ۲۰۰ نمونه تولید شده خود را که همگی آن‌ها در بازار مصرف جایگاه صنعتی خود را یافته است، توانمندانه تولید و عرضه نماید.