بهره گیری از الکترودهای جوش ایرانی با فناوری نانو در صنعت خودروسازی کشور

مدیرعامل شرکت آرتاش کامپوزیت از فروش ۳۰۰ هزار الکترود جوش نانو به شرکت‌های خودروسازی از ابتدای سال تاکنون، خبر داد. سره الکترود نقطه جوش (نانو کامپوزیت مس – آلومینا) در مونتاژ بدنه خودرو (رباتیک و دستی)، لوازم خانگی و صنعت جوشکاری کاربرد وسیعی دارد.

آرش کمان‌کش مدیرعامل شرکت آرتاش کامپوزیت در این باره می‌گوید: « این الکترودهای جوش که برای استفاده در صنعت خودروسازی بسیار مناسب هستند، توسط شرکت‌های خودروساز داخلی استفاده می‌شوند. ایران‌خودرو و شرکت‌های تابعه این خودروساز از جمله مصرف‌کنندگان اصلی این الکترودهای نانو هستند. از آن‌جایی که شرکت ایران‌خودرو به جوش‌ با مقاومت ویژه‌ای نیاز دارد، از الکترودهای نانو استفاده می‌کند.»‌

سره جوش مقاومتی پرمصرف‌ترین قطعه در صنعت تولید خودرو و لوازم‌خانگی است. بیش از ۹۵ درصد قطعات بدنه‌ی خودرو، با این نوع جوش ساخته می‌شوند. این دستگاه مجهز به یک فک است که دو سره (الکترود) جوش روی آن قرار می‌گیرد که شرکت آرتاش کامپوزیت بخش مهمی از نیاز سالانه‌ی صنعت خودرو کشور را تأمین می‌کند.

در این محصول از نانوذرات برای افزایش عمر قطعات استفاده شده که با این کار عمر قطعات ۲ تا ۳ برابر افزایش می‌یابد.

آرترود، نانوکامپوزیتی از جنس مس و نانو ذرات آلومینا است که در ساخت سره‌های الکترود جوش مقاومتی به‌کار رفته است. این محصول، مقاومت مکانیکی و هدایت الکتریکی و حرارتی بالایی دارد؛ این ویژگی‌ها جزء جدایی ناپذیر الکترودهای جوشکاری مقاومتی است.

در طول ۵۰ ساله‌ی تولید خودرو در ایران، کشور ما همواره در زمینه‌ی قطعات سره الکترود وابسته به کشورهای خارجی بوده است. لذا به واسطه‌ی ورود این قطعات، میزان زیادی ارز از کشور خارج شده و صنعت مونتاژ خودرو همواره صنعتی وابسته بوده است. شرکت آرتاش کامپوزیت با تلاش متخصصان خود موفق به ایجاد دانش فنی و بومی سازی فناوری تولید قطعات سره الکترود جوش مقاومتی، شامل کلاهک‌های جوش نقطه‌ای و نازل‌های جوش زیر پودری، شده است. با انجام این مهم، کاهش خروج ارز از کشور و وابستگی صنعت خودروسازی محقق شده است.»