تولید منسوجات بی بافت نانو در کشور برای مقابله با کرونا

مدیرعامل شرکت میلاد پرنیا ایرانیان از فعالیت این شرکت برای تامین نیاز بازار به محصولات ویژه دوره کرونا خبر داد. به گفته ایشان بزودی منسوج نبافته پزشکی و ماسک جراحی نانو با قابلیت حذف عوامل بیماری‌زا توسط این شرکت وارد بازار می‌شود.

امیرحسین بختیاری مدیرعامل شرکت میلاد پرنیا ایرانیان با بیان اینکه اتفاقات اخیر و شیوع جهانی ویروس کرونا کلیه شرکت‌های تولیدکننده اسپان باند را به‌سمت تولید منسوجات پزشکی و بیمارستانی سوق داده است، گفت: «با توجه به اینکه از دو سال و نیم قبل تحقیقات و بررسی‌های لازم جهت تولید محصول با خواص آنتی‌باکتریال و ضدویروس جهت مصارف پزشکی در مجموعه ما شروع شده بود، با ظهور ویروس کرونا تیم تحقیق و توسعه شرکت میلاد پرنیا ایرانیان به فرایند موجود سرعت بیشتری داد که خوشبختانه پس از آزمایش‌ها و تلاش‌های مستمر نیروهای متخصص این شرکت، به تولید منسوج نبافته با خاصیت ضدمیکروب دست پیدا کردیم، فناوری که منجر به نابودی درصد بالایی از میکروارگانیسم‌ها می‌شود.»

وی می‌افزاید: «شرکت میلاد پرنیا ایرانیان موفق شده تا کلیه استانداردها و آزمایش‌های ایمنی و اثر بخشی را با پیاده‌سازی الزامات مندرج در استاندارد پشت سر گذاشته و گواهی‌نامه‌های مربوطه را دریافت کند. ما موفق شدیم پروانه ساخت و تولید محصولاتی از قبیل ماسک جراحی نانو آنتی‌باکتریال، البسه غیر استریل نانوآنتی‌باکتریال و  زیرانداز بیمار نانوآنتی‌باکتریال را از اداره کل تجهیزات پزشکی دریافت کنیم. ما گواهی نانومقیاس ستاد نانو را نیز دریافت کرده‌ایم. همچنین مجوز تولید ساک دستی نانوآنتی‌باکتریال و زیر‌انداز مسافرتی نانوآنتی‌باکتریال و ست ملحفه و روبالشی نانوآنتی‌باکتریال را نیز دریافت کرده‌ایم و در حال حاضر تلاش و تحقیقات گروه تحقیق و توسعه ادامه دارد.»

مدیرعامل شرکت میلاد پرنیا ایرانیان می‌افزاید: «امیدواریم در آینده‌ی نزدیک به پاس زحمات کادر درمانی کشور منسوج نبافته‌ای که کرونا را نابود کند تحویل جامعه پزشکی و در مرحله دوم به عموم مردم ارائه کنیم.»

منسوجات بی‌بافت (Nonwoven fabrics) نوعی از پارچه است که الیاف جدا از هم به‌صورت عنکبوتی یا به‌صورت مستقیم و موازی و یا به‌صورت رندم جهت داده و در هم آمیخته می‌شوند و بر روی آن‌ها عملیات اتصال انجام می‌شود. ماسک‌ها، پادری‌ها، ایزوگام، انواع عایق‌ها و کاغذهای دیواری انواعی از منسوجات بی‌بافت هستند.

یکی از انواع پارچه بی‌بافت، اسپان باند است که از جنس پلی‌پروپیلن ساخته می‌شود و با نام پارچه یک‌بار مصرف یا بی‌بافت نیز شناخته می‌شود. این پارچه در ضخامت‌ها و وزن‌های مختلفی ساخته می‌شود. این پارچه کاربردهای فراوانی مانند چای کیسه‌ای، ساک دستی پارچه‌ای، صافی‌های صنعتی، و صنایع بسته‌بندی و کاور دارد.

منسوجات تولیدشده از اسپان باند، پس از مصرف دور انداخته می‌شوند و با توجه به کاربرد گسترده این منسوجات در مصارف صنعتی، امکان انتقال میکروب‌ها و آلودگی‌ها به خارج از محل مصرف توسط این نوع پارچه وجود دارد. استفاده از نانوذرات در ساختار داخلی اسپان باند منجر به ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در آن شده و امکان استفاده در کاربردهای صنعتی و کاربردهای روزمره در تماس با میکروب‌ها را فراهم می‌کند.