تولید و عرضه نانوبتن های ایرانی با عملکرد برتر

تولید بتنی مرغوب با داشتن دانسیته بالا و دانه‌بندی مناسب برای استفاده در محصولات بتنی بسیار حائز اهمیت است؛ به طوری که رعایت نکردن کوچک‌ترین نکات موجود در طرح اختلاط سبب بروز مشکلاتی بزرگ و افزایش میزان زائدات کارخانه می‌شود؛ بنابراین باید طرح اختلاطی را به دست آورد که بتواند تمامی نیازها و فاکتورهای مشخص شده در آیین‌نامه‌های بتن را برآورده سازد تا براساس شرایط و نوع تولید بتوان قطعه‌ای موردقبول تولید کرد.

کف‌پوش‌های بتنی از جمله پوشش‌های جدیدی هستند که امروزه در سراسر دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرند. تنوع رنگ، مدل، دوام، قیمت پایین و سهولت اجرای این نوع پوشش بتنی باعث توجه بیش‌ازپیش مشاوران و پیمانکاران به استفاده از این سیستم جدید روسازی شده است. در کشور ما نیز رشد و توسعه کف‌پوش‌های بتنی چند سالی است که آغاز شده و در پی آن کارخانه‌های تولیدی این محصول پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند.امروزه جداول بتنی نیز به‌عنوان یکی از پرکاربردترین قطعات بتنی در شهرها مطرح هستند. کارکرد جداول بتنی محدودکنندگی فضاها، زیباسازی شهرها و هدایت آب‌های سطحی معابر است. بدیهی است فرسودگی و خرابی این جداول نتیجه معکوس در ظاهر شهر خواهد داشت. علاوه بر این سالانه به جهت تخریب جداول بتنی با خصوصیات و عملکرد نامناسب، هزینه‌های سنگینی به سازمان‌های متولی خدمات شهری برای تعمیر و یا تعویض این جداول تحمیل می‌شود. از این رو دقت و توجه لازم و رعایت اصول فنی در ساخت این جداول می‌تواند عمر مفید آن‌ها را تا حدود چند برابر کرده و از مشکلات بعدی تا حد زیادی بکاهد.

در چند دهه اخیر فناوری نانو در صنعت بتن پیشرفت عظیمی داشته و در اکثر موارد تأثیرات بسیار مثبتی بر بهبود خصوصیات بتن از خود به جای گذاشته است. از این رو متخصصان و پژوهشگران مجاب شده‌اند تا به تأثیر نانومواد مختلف بر خصوصیات انواع بتن بپردازند.

محصولات نانویی بتنی مقاوم در برابر سایش
شرکت دانش‌بنیان بهدیس سامان امین که تأییدیه نانومقیاس محصول نانوبتن فوق سبک سازه‌ای را هم در اختیار دارد، در راستای تولید نانو کف‌پوش بتنی و نانو جدول بتنی نیز تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و موفق به تولید این محصولات با خصوصیات بسیار مطلوب نسبت به نمونه‌های بتنی معمولی شده است.

شرکت بهدیس سامان امین موفق به دریافت تأییدیه نانومقیاس ستاد فناوری نانو برای محصولات نانوکف‌پوش بتنی و نانوجدول بتنی شده است.

کیفیت بالا، تنوع در طرح، صرفه اقتصادی و دوام از جمله خصوصیاتی است که توجه به این نوع محصولات را روز‌به‌روز افزایش می‌دهد. در ادامه مروری بر ویژگی‌های این محصولات شرکت بهدیس سامان امین خواهیم داشت.

نانوکف‌پوش بتنی حاوی نانوذرات سیلیکا مقاوم در برابر سایش
در کف‌پوش‌های بتنی سایش در سطح رویه بیشتر به چشم می‌خورد و ضخامت یک سانتی‌متر از سطح رویه بتن کف‌پوش باید مقاومت مناسبی در مقابل سایش احتمالی از خود نشان دهد. در واقع کف‌پوش از دو سطح رویه و بستر تشکیل شده است. سطح رویه سطحی است که به هنگام استفاده از کف‌پوش نمایان است و در معرض سایش قرار می‌گیرد. در این سطح از مصالح ریزدانه و یکنواخت استفاده می‌شود. سطح بستر نیز سطحی است که زیر لایه رویی قرار گرفته و پس از چیدن کف‌پوش در تماس با زمین بوده و نمایان نیست. این سطح دارای مصالح درشت‌دانه‌تری است.

با درنظر گرفتن این موارد مهم شرکت بهدیس سامان امین با بهره‌گیری از فناوری نانو توانسته است مقاومت سایشی کف‌پوش‌های بتنی را به میزان قابل قبولی افزایش دهد.

خصوصیات مکانیکی و دوام نانوکف‌پوش بتنی حاوی نانوذرات سیلیس تولیدی شرکت بهدیس سامان امین طی آزمایش‌های مقاومت خمشی، مقاومت سایشی و درصد جذب آب بر روی نمونه‌ها موردسنجش قرار گرفته و مطابق نتایج حاصل شده می‌توان گفت نانوذرات با توجه به خصوصیات پوزولانی و پرکنندگی مطلوبی که دارند پتانسیل مناسبی در بهبود خصوصیات مکانیکی و همچنین جذب آب کف‌پوش‌های بتنی از خود نشان می‌دهند.

از طرفی با توجه به اینکه سطح رویه کف‌پوش‌های بتنی همواره تحت سایش قرار دارد بنابراین باید مقاومت بالایی در برابر سایش از خود نشان دهد تا به تبع آن دوام و خصوصیات کف‌پوش‌های بتنی تحت تأثیر قرار نگیرند و از خرابی احتمالی آن‌ها جلوگیری شود که متأسفانه این موضوع کمتر موردتوجه قرار گرفته است.

محصول نانوکف‌پوش بتنی تولیدی شرکت بهدیس سامان امین توانسته علاوه بر افزایش ۴۰ درصدی مقاومت خمشی و کاهش ۳۰ درصدی جذب آب، میزان مقاومت سایشی به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور در کف‌پوش‌های بتنی را ۳۴ درصد بهبود بخشد که این امر می‌تواند تحولی در صنعت کف‌پوش داخل و خارج از کشور ایجاد کند.

موارد استفاده و کاربرد این کف‌پوش عبارتند از: سیستم‌های روسازی کف و ضدسرخوردگی، کف‌سازی صنعتی و تزئینی، مکان‌هایی که سطوح آن‌ها تحت سایش شدید قرار دارند، پارکینگ‌ها، انبارها، بندرگاه‌ها، سطح معابر، پیاده‌روها و تقاطع‌ها، کف پله محوطه‌های بیرونی، رویه رمپ‌ها، حاشیه‌ها و پیچ‌ها، کف‌های هشداردهنده و سرعت‌گیر حاشیه‌ای و عرضی جاده‌ها و اتوبان‌ها، رویه محدوده‌های ایستگاه‌های عوارضی، رویه محوطه‌های پالایشگاهی و جایگاه‌های سوخت‌گیری.

جدول بتنی مقاوم در برابر خمش حاوی نانوذرات
جدول بتنی براساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۲۷۲۸ محصولی بتنی است که اجزای آن به طور مناسبی متراکم شده و شکل و ضخامت یکنواخت داشته و دارای خصوصیات هندسی مشخص شده باشند. سیمان، سنگ‌دانه‌ها و آب با درصد مشخص و طبق استانداردهای ملی تعریف شده در محصولات بتنی مصالح تشکیل‌دهنده این جداول است.

این محصول در دو سطح رویی و سطح بستر ساخته شده است. در سطح رویی که هنگام استفاده از جداول نمایان است و در معرض سایش قرار می‌گیرد از مصالح ریزدانه و یکنواخت استفاده می‌شود اما سطح بستر که زیر لایه رویی قرار گرفته و پس از چیدن جداول پشت به نما بوده و نمایان نیست از مصالح درشت دانه‌تر استفاده می‌شود.

در جداول بتنی مقاومت خمشی و سایشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که شرکت مهندسی بهدیس سامان امین با بهره‌گیری از فناوری نانو توانسته هر دو مقاومت سایشی و خمشی را در جدول‌های بتنی به میزان قابل قبولی افزایش دهد.

برای ارزیابی خصوصیات نمونه‌های نانو جداول بتنی حاوی نانومواد، از آزمایش‌های مقاومت خمشی استفاده شده است. در آزمایش مقاومت خمشی که مطابق استاندارد ملی انجام شده است، مشاهده شده که استفاده از نانومواد و طرح اختلاط خاص موجب افزایش ۲۸ درصدی مقاومت خمشی نسبت به نمونه فاقد این فناوری شده است.

گفتنی است مقاومت خمشی به دو دلیل افزایش می‌یابد؛ یکی خاصیت پوزولانی نانوذرات که سبب تولید محصولات هیدراتاسیون متراکم‌تر و افزایش تولید ژل کلسیم سیلیکات هیدراته می‌شود؛ و دیگر اینکه نانوذرات به صورت فیلر عمل می‌کنند و فضاهای خالی باقی‌مانده در ماتریس سیمان و بین ژل کلسیم سطح سیلیکات هیدراته را پر می‌کنند.

به طور کلی جداول بتنی همواره تحت بارهای خمشی قرار دارند و بنابراین باید مقاومت بالایی در برابر خمش از خود نشان دهند تا دوام و خصوصیات جداول بتنی تحت تأثیر قرار نگیرند و از خرابی احتمالی آن‌ها جلوگیری شود. جدول بتنی تولیدی شرکت بهدیس سامان امین توانسته علاوه بر افزایش بیشتر ۲۸ درصدی مقاومت به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور در جدول بتنی تحولی در صنعت جدول داخل و خارج کشور ایجاد کند.