پرکاربردترین نانومواد در محصولات ایرانی صنعت ساخت‌وساز

با بررسی بانک محصولات پایگاه استت‌نانو و پایش محصولات ایرانی مندرج در این بانک، مشخص شده است که نیترید تیتانیم، دی‌اکسیدسیلیکون و اکسید روی پرکاربردترین نانوساختارهای محصولات ایرانی حوزه ساختمان هستند.

بانک محصولات پایگاه داده استت‌نانو، حاوی اطلاعات مربوط به محصولات نانو حوزه‌های مختلف است. با بررسی بخش ساخت و ساز این بانک، مشخص می‌شود ۸۳۸ محصول از ۴۰ کشور جهان در این بانک درج شده است که این ۱۳۹ نوع محصول بخش ساخت و ساز توسط ۳۶۳ شرکت تولید و عرضه شده‌اند.

از میان این ۸۳۸ محصول، ۷۰۷ محصول به بخش مصالح ساختمانی، ۶۶ محصول به بخش تزئینات ساختمان و ۶۵ محصول به بخش مواد ساختاری اختصاص دارد.

با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به محصولات ایرانی، مشخص شده است که نیترید تیتانیم، دی‌اکسیدسیلیکون و اکسید روی پرکاربردترین نانوساختارهای محصولات ایرانی حوزه ساختمان هستند. نقره، کلی (رس)، دی‌اکسیدتیتانیوم و گرافن در رتبه‌های بعدی رایج‌ترین نانوساختارهای مورد استفاده در محصولات ایرانی حوزه ساخت و ساز قرار دارند.

این در حالی است که در بخش محصولات نانو حوزه ساخت و ساز در آمریکا، رایج‌ترین نانوساختار دی‌اکسیدتیتانیم، دی‌اکسیدسیلیکون و نقره هستند که پس از آن‌ها نانولوله‌های‌کربنی، اکسید آلومینیم، اکسید روی و گرافن قرار دارند.

در بخش کشور آلمان، دی‌اکسید سیلیکون، دی‌اکسید تیتانیم و نقره به ترتیب رایج‌ترین نانوساختارهای مورد استفاده در محصولات حوزه ساخت و ساز هستند.

آمریکا با ۱۶۷ محصول، بیشترین محصولات بخش ساخت و ساز را در این بانک به خود اختصاص داده است، در رتبه‌های بعدی، آلمان (۱۴۳ محصول)، چین (۸۷ محصول)، ایران (۸۶ محصول) و روسیه (۶۶ محصول) قرار دارند.

اما این نانوساختارهای پرکاربرد در چه محصولات در بخش ساخت و ساز استفاده می‌شوند؟

بررسی بیشتر بانک استت‌نانو نشان می‌دهد که پوشش‌ها بیشترین میزبان نانوساختارها در حوزه ساخت و ساز بوده‌اند. در رتبه‌های بعد، رنگ و سطوح خود تمیز شونده قرار دارند. بتن، شیشه، نما، آجر، گچ، سنگ و چوب از جمله مواد ساختمانی هستند که نانومواد به آن‌ها اضافه می‌شود.

استفاده از این نانوساختارها موجب بروز رفتارهایی نظیر خودتمیزشوندگی، خواص آنتی‌باکتریال، ضدآب، ضد پرتوفرابنفش، ضدآلودگی، زیست‌سازگاری و مقاومت به خوردگی در محصولات حوزه ساخت و ساز می‌شود.