گواهینامه نانومقیاس به محصولات وارداتی فناوری‌نانو نیز داده می شود

با توجه به تنوع محصولات فناوری‌نانو در بازار کشور و طی بررسی انجام شده توسط واحد ارزیابی محصولات، بخش زیادی از این محصولات از کشورهای مختلفی مانند آلمان، چین، هند، آمریکا و سایر کشورها به بازار داخلی عرضه می‌شوند. از این‌رو به‌منظور اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کارایی این محصولات وارداتی، واحد ارزیابی محصولات فناوری‌نانو از ابتدای امسال اقدام به بررسی محصولات وارداتی و ‌اعطا گواهینامه نانومقیاس به این محصولات کرده است.
واحد ارزیابی محصولات فناوری‌نانو با هدف ایجاد شفافیت بازار، افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان و ارتقای کیفی محصولات فناوری نانو اقدام به ارزیابی خواص و ثبات مقیاس نانویی محصولات و اعطای گواهینامه نانومقیاس می‌کند. با توجه به تنوع محصولات فناوری‌نانو در بازار کشور و طی بررسی انجام شده توسط این واحد، بخش زیادی از این محصولات از کشورهای مختلفی مانند آلمان، چین، هند، آمریکا و سایر کشورها به بازار داخلی عرضه می‌شوند. از این‌رو به‌منظور اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کارایی این محصولات وارداتی، واحد ارزیابی محصولات فناوری‌نانو از ابتدای امسال اقدام به بررسی محصولات وارداتی و ‌اعطا گواهینامه نانومقیاس به این محصولات کرده است.
مهدی آل‌احمد؛ مدیر واحد ارزیابی محصولات فناوری‌نانو، در خصوص اهمیت ارائه گواهینامه نانومقیاس به محصولات وارداتی گفت: «در سال‌های اخیر محصولات متنوعی از فناوری‌نانو در بازار و در دسترس مردم قرار گرفته است. با بررسی‌های انجام شده توسط واحد ارزیابی محصولات فناوری‌نانو مشخص شد حجم زیادی از بازار فناوری نانو در اختیار محصولاتی است که در کشورهای دیگر تولید و در بازار داخلی ما به فروش می‌رسند، به‌عبارتی حدود ۱۰۰۰ محصول از ۲۰۰ کشور با عنوان نانویی در دسترس مردم قرار دارد. از این‌رو و با توجه به وظایف و مسئولیت‌های این واحد در شفاف‌سازی و ایجاد اعتماد در بین مصرف‌کنندگان، کل محصولات نانویی بازار کشور ارزیابی و رصد می‌شوند تا اطلاع‌رسانی دقیقی در خصوص کارایی محصولات موجود در بازار شده و مصرف‌کنندگان بتوانند انتخاب درستی از این محصولات داشته باشند.»
وی فرآیند ارزیابی محصولات وارداتی را متفاوت از محصولات نانویی ایرانی عنوان کرد و افزود: «این ارزیابی به‌صورت خوداظهاری انجام می‌شود، یعنی اگر شرکتی ادعا دارد که محصولی که توزیع می‌کند نانویی است باید مستندات و نتایج فنی آزمون‌های موردنظر را به ما ارائه کند تا نشان دهد در محصول مورد نظر از فناوری‌نانو استفاده شده است. کارایی محصول وارداتی برای مصرف‌کننده نکته مهم دیگری است که در این ارزیابی به آن پرداخته می‌شود. همچنین واحد ارزیابی باید اطمینان حاصل کند که این محصول وارداتی و از کشوری دیگر وارد شده باشد که در این حوزه ارائه مستندات گمرکی معتبر از شرکت توزیع‌کننده دریافت می‌شود. درصورتی‌که صحت موارد گفته شده به تایید واحد ارزیابی برسد، محصول موردنظر در آزمایشگاه‌های معتبر داخل کشور بررسی می‌شوند. همچنین مورد دیگری که برای ما حائز اهمیت است وجود بازار این محصول در کشور تولیدکننده است زیرا اغلب مشاهده می‌شود که محصول موردنظر در کشور مبدا بازار مصرف ندارد و صرفا برای فروش در کشورهای توسعه‌نیافته به‌تولید می‌رسد.»

مهدی آل‌احمد از اعطا گواهینامه نانومقیاس به نخستین محصول وارداتی توسط این واحد نیز خبر داد و عنوان کرد: «از ابتدای امسال و طبق نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با ۴۵ شرکت که دارای محصولات وارداتی نانویی در حوزه‌های مختلف عمران و ساختمان، رنگ‌و‌رزین، نساجی و غیره هستند، نخستین محصول وارداتی حوزه فناوری‌نانویی موفق به دریافت تاییدیه نانومقیاس از این واحد شد. این محصول کلویید ایجادکننده پوشش آبگریز سطوح جذبی (زایکوسیل) است که توسط شرکت اکسیر شرق مشهد از کشور هندوستان به بازار داخلی عرضه شده است و به‌منظور ضدآب کردن انواع سطوح ساختمانی مانند آجر، بتن، سیمان، سنگ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از دریافت مدارک مورد نیاز و صحت مدارک، آزمایش میزان جذب آب در آزمایشگاه همکار استاندارد بر روی این محصول انجام شد و براساس نتایج به‌دست آمده، میزان جذب آب نمونه با پوشش زایکوسیل نسبت به نمونه فاقد پوشش ۸۵٪ کاهش داشته است.»

مدیر واحد ارزیابی محصولات فناوری‌نانو در ادامه به فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری‌نانو در حمایت از این شرکت‌های وارد کننده محصولات نانویی اشاره کرد و گفت: «ارزیابی محصول توسط واحد ارزیابی و اعطا گواهینامه نانومقیاس به آن‌ها، معرفی در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانوی ایران و حضور در نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو از جمله حمایت‌هایی است که از این شرکت‌ها صورت خواهد گرفت.»

گفتنی است طبق اعلام مدیر واحد ارزیابی محصولات فناوری‌نانو پرونده سه شرکت واردکننده محصولات نانویی نیز در این واحد در حال بررسی و محصولات این شرکت‌ها در آینده نزدیک گواهینامه نانومقیاس خود را دریافت خواهند کرد.