نانو بتن سبک سازه‌ای، نانومحصولی ایرانی

شرکت «مهندسی طرح وندیداد»، شرکتی دانش بنیان است که با اتکا به نوآوری و نیروهای انسانی نخبه خود توانسته است برای اولین بار در کشور فناوری تولید نانو بتن فوق سبک سازه‌ای را ابداع و به ثبت برساند.

نانوفناوری یک رشته جدید نیست بلکه رویکردی جدید در تمام رشته‌ها است. تولید مواد و محصولات صنعتی یکی از کاربردهای اساسی نانوفناوری است. با استفاده از این علم دانشمندان قادر به تولید موادی هستند که در طبیعت وجود نداشته و شیمی سنتی نیز قادر به تولید آنها نیست. برخی از خصوصیات نانو ساختارها عبارتند از: مواد سبک‌تر، قوی‌تر، قابلیت برنامه‌ریزی، عمر طولانی‌تر و غیره.

به روشنی می‌توان دریافت که نانوفناوری قادر به ایجاد انقلابی در دنیای بتن است. خواصی چون مقاومت، شکنندگی، خزش، افت، دوام، نفوذپذیری و تخلخل همه متأثر از مصرف نانو مواد در بتن هستند. لذا این وظیفه متخصصان و شرکت‌های پیشرو در زمینه‌های علمی و صنعتی است که این فناوری را به جامعه علمی و صنعتی معرفی کرده و موجبات استفاده همگان از آن را فراهم آورند.

مقاوم سازی بناها در برابر زلزله به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و کاهش وزن سازه ساختمانی یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه به شمار می‌رود. با توجه به اینکه بتن بخش عمده‌ای از بار مرده ساختمان را دربر دارد، لذا استفاده از بتن‌های سبک سازه‌ای و مهندسی شده، راهکار مناسبی برای دستیابی به کاهش وزن بنا و مقاوم سازی آن در برابر آسیب‌های ناشی از زلزله خواهد بود.

سالانه حدود 53 میلیون متر مکعب بتن در کشور تولید می‌شود که بخش عظیمی از آن فاقد کیفیت مطلوب بوده و یا برای رسیدن به کیفیت مورد نظر ناگزیر به افزایش میزان مصرف سیمان در بتن است که این امر منجر  به هدر رفتن این ماده گران‌بها می‌شود.

از طرفی افزایش وزن مخصوص بتن‌های معمول تولیدشده و در نظر گرفتن ضریب اطمینان بیش از حد بالا توسط مهندسین محاسب به دلیل عدم اطمینان به بتن تولیدی، موجب افزایش بی رویه حجم بتن‌ریزی شده است.

روزانه هزاران متر مکعب بتن در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر سبب می‌شود تا توجه به مهندسی ارزش در استفاده بهینه از این محصول در ساخت و سازهای شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار گردد. در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده و وسیعی در خصوص اثر بکارگیری فناوری نانو در بتن فوق سبک سازه‌ای توسط محققین شرکت دانش‌بنیان وندیداد در کشور آغاز گردیده که منجر به تولید نانو بتن فوق سبک سازه‌ای با مشخصات وزن مخصوص و مقاومت منحصر به فرد گردیده است.

این محصول موفق به کسب تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو، مجوز مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی و همچنین ثبت اختراعی با شماره ۰۰۸۶۵۳ تحت عنوان «تولید بتن سبک با مقاومت زیاد با استفاده از فناوری نانو» شده است.

در تولید بتن مرغوب دوام آن بسیار مهم است. با فناوری نانو می‌توان بتنی تولید نمود که در مقابل سایش مقاومت قابل توجهی داشته و در عین حال سبک‌تر از بتن‌های معمولی باشد. بعلاوه در این نوع بتن نفوذپذیری به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. در سازه‌هایی که با آب یا مواد خورنده در تماس هستند کاهش نفوذپذیری، باعث دوام بیشتر سازه شده و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد.

از دیدگاه زمان اجراء، براساس آزمایشات انجام گرفته، کاربرد روان‌کننده‌های نانو ساختار، تولید بتن پیش ساخته را بهبود بخشیده و زمان عمل‌آوری با بخار را کاهش داده یا حذف می‌نماید و در نتیجه زمان قالب‌برداری را کاهش می‌دهد. به این ترتیب به همراه افزایش کیفیت، راندمان تولید نیز افزایش می‌یابد.

از منظر سود مصرف‌کننده در صورت استفاده از این نوع بتن هزینه‌های ساخت و استفاده بهینه از منابع و مصالح مصرفی در پروژه‌ها به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت. از دیدگاه منافع عمومی نیز در جهت کاهش آلودگی محیط زیست و استفاده بهینه از سیمان تولیدی در کشور بسیار مؤثر خواهد بود.

مزایای نانوبتن سبک ایرانی:

  •  کاهش وزن سازه (که این امر مستقیماً باعث افزایش مقاوم آن در برابر زلزله می‌گردد.)
  • کاهش هزینه‌های اجرایی سازه (از طریق کاهش ابعاد اجزای سازه، آهن‌آلات، مصالح و غیره)
  • کاهش ابعاد سازه و استفاده مناسب‌تر از فضا
  • افزایش عمر مفید سازه
  • بهبود کیفیت و عمر شریان‌های حیاتی مثل پل‌ها، سیستم‌های آب و فاضلاب و انتقال نیرو
  • افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل مخرب محیطی
  • افزایش مقاومت سازه در برابر نفوذپذیری
  • قابلیت استفاده در کشتی‌سازی، ساخت و بازسازی پل‌ها، صنایع پیش‌ساخته و سازه‌های فراساحلی

شرکت مهندسی طرح وندیداد در سال 1384 با همت جمعی از فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه‌های کشور تأسیس گردیده و با هدف ارتقا خدمات عمرانی در زمینه صنعت ساختمان کشور با تکیه بر فناوری‌های روز به فعالیت خود ادامه داده است. امید دستیابی به جامعه حرفه‌ای مبتنی بر اصول مهندسی نوین همواره انگیزه اصلی این شرکت دانش‌بنیان بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به پایگاه اینترنتی این شرکت به نشانی http://www.vandidad-co.com/ مراجعه نمایید.