تشخیص نانومواد رقیق با دستگاه ایرانی «طیف‌سنج رزونانس پلاسمون سطحی-LSPR»

شرکت نانو مبنا ایرانیان برای شناسایی مواد در غلظت‌های کم، دستگاه طیف‌سنج رزونانس پلاسمون سطحی موضعی (LSPR) را تولید و به بازار عرضه کرده است.

طیف‌سنجی رزونانس پلاسمون سطحی موضعی نوعی روش غیرمستقیم اما دقیق برای تشخیص مولکول‌های شیمیایی و زیستی است. در این روش رزونانس پلاسمون سطحی نانوذرات فلزی اندازه‌گیری می‌شود.

ثبت و نمایش لحظه به لحظه اطلاعات پیک پلاسمون سطحی، تعیین مقدار کمی ماده مورد تشخیص (آنالیت) و طیف‌سنجی و شناسایی غلظت مواد زیستی، شیمیایی و مولکولی در غلظت‌های کم از جمله کاربردهای این دستگاه شرکت نانو مبنا ایرانیان است.

این دستگاه قادر به اندازه‌گیری رزونانس پلاسمون سطح نانوذرات فلزی است که به صورت غیر مستقیم امکان تشخیص و ارزیابی کمی آنالیت‌های موجود در محیط را به پژوهشگر یا صنعتگر می‌دهد. لذا این دستگاه، یک سیستم عمومی برای آنالیز مواد است که کاربرد آن شامل همه حوزه‌های علوم طبیعی از جمله فناوری نانو نیز می‌شود.

فلزات در شکل نانوذرات، سطح بسیار بیشتری دارند، بنابراین فعالیت پلاسمون سطحی بیشتری از خود نشان می‌دهند. از سوی دیگر، خواص دی‌الکتریک یک محیط می‌تواند به‌شدت توسط حضور یک عامل شیمیایی (آنالیت) تغییر کند. این دو نکته به یک مفهوم جدید منتج می‌شود، پلاسمون‌های سطحی موضعی نانوذرات فلزی می‌تواند برای تشخیص انواع مختلفی از مولکول‌ها و پروتئین‌های موجود در محیط به کار رود. به بیان دیگر، کاربردهای گسترده‌ای را برای پدیده رزونانس پلاسمون سطحی به ارمغان آورده است که از آن جمله می‌توان به طیف‌سنجی‌های ارتقا یافته سطحی، حسگرهای زیستی، شیمیایی و مولکولی اشاره کرد.

یکی از امتیازات این روش طیف‌سنجی مولکولی آن است که نیازی به استفاده از تجهیزات پیچیده اپتیکی وجود ندارد، بنابراین، دستگاه می‌تواند کوچکتر و مقرون به‌صرفه‌تر ساخته شود، همچنین مکانیزم این دستگاه‌ها از ارتعاشات و نویزهای مکانیکی کمترین تأثیر را می‌پذیرد.

این شرکت کیت LSPR حاوی نانوذرات طلا جهت تشخیص زیست‌مولکول‌ها را نیز تولید و به بازار عرضه کرده است.