ساخت هیترهای تشعشعی نانو با دانش ایرانی

شرکت به فرآوران نوین آریا سرمد مجموعه‌ای دانش بنیان است که موفق به بومی‌‌سازی دانش فنی و تکنولوژی هیترهای کاتالیستی برای اولین بار در کشور شده است. از ویژگی‌های منحصربفرد این هیترها امکان استفاده در مناطق پر خطر است. یعنی اگر گازی در این اتاق باشد و این هیتر هم روشن باشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. نتایج تست این هیترها در محیط آزمایشگاهی میزان NOX بخار را صفر و میزان تولید CO را زیر ۵PPM نشان می‌دهد. این محصول مصرف انرژی را تا یک سوم کاهش داده، خطر آتش سوزی نداشته و می‌تواند از مرگ و میرهایی که هر بار در اثر گاز گرفتگی شاهدش هستیم، جلوگیری کند.
شرکت به فرآوران نوین آریا سرمد مجموعه‌ای دانش بنیان است که به منظور دستیابی به توسعه پایدار در زمینه‌ی انرژی، آب و محیط زیست از سال 1388 تأسیس گردیده و موفق به بومی‌‌سازی دانش فنی و تکنولوژی هیترهای کاتالیستی برای اولین بار در کشور شده است. با مدیر عامل مجموعه، جناب آقای دکتر سید مصطفی حسینعلی‌پور مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم که در ادامه شاهد بخشی از صحبت‌های ایشان خواهیم بود:
دکتر حسینعلی پور در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی به فکر افتادن برای ساخت مدلی از هیترها گفت:
فکر اولیه‌ی این محصول حدود 5-6 سال پیش شکل گرفت. در آن زمان بحث ایستگاه‌‌های CGS وجود داشت. ایستگاه‌‌های CGS ایستگاه‌هایی هستند که در آن عمل کاهش فشار گاز قبل از ورود به شبکه‌های شهری اتفاق می‌افتد. قبل از این ایستگاه‌ها فشار بسیار بالاست و این فشار گاز در داخل لوله‌ی انتقال، موجب یخ زدگی گاز می‌شود. بنابراین گاز را پیش‌تر گرم می‌کنند و بعد فشار را پایین می‌آورند تا این احتمال به حداقل برسد. با بررسی‌های گسترده، متوجه شدیم، تکنولوژی‌‌‌ای در آمریکا وجود دارد که چند کشور اروپایی و روسیه هم از آن‌ استفاده می‌کنند. در نتیجه‌ی تحقیقات متوجه شدیم که این تکنولوژی به نام هیترهای تشعشعی بسیار کارآمد هستند چون می‌توان آن‌ها را مستقیماً روی خط لوله‌ی گاز نصب کرد و به هیچ عنوان نگران خطرات انفجاری نبود. از نکات بارز دیگر این هیترها، عدم دارا بودن آلودگی و کم مصرف بودنشان است.
وی افزود: در ادامه‌ی برنامه‌ریزی برای استفاده از این مدل هیترها، در پی خرید یک یا دو مورد از این هیترها از شرکت سازنده‌ی آمریکایی شدیم که بدلیل تحریم ها میسر نشد. ما هم اجباراً با یکی از خریداران کشورهای آسیای دور صحبت کردیم و آن‌ها برای ما تهیه کردند. بعد از آن شروع به کشف فناوری این هیترها کردیم که ببینیم ‌‌مکانیزم عملکرد آن‌ها چیست و چگونه عمل می‌کند. از آن زمان تا به نتیجه رسیدن، تحقیقات ما چیزی حدود 4 سال طول کشید تا اینکه بالاخره دو سال پیش اولین نمونه‌ی آن را ساختیم.
دکتر حسینعلی پور در جواب سؤالی مبنی بر هدف از راه‌اندازی این مرکز افزود: هدف ما ضمن توجه به حوزه‌‌های دانشی که وظیفه‌ی دانشگاه‌هاست، توجه به حوزه‌‌های کاربردی هم بود و به دلیل اینکه حوزه‌ی تخصصی من انرژی بود، این جهت‌گیری به سمت ساخت هیترهای سبز شکل گرفت.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: هم اکنون در فکر طراحی و راه‌اندازی یک خط تولید و کارخانه‌‌‌ای برای این هیترها هستیم. حالا دیگر بعد از 6 سال تلاش، این هیترها با قیمت بسیار پایین‌تری در کشور خودمان ساخته می‌شود.
وی در ادامه‌ی بیان ویژگی‌های منحصربفرد این هیترها گفت: نکته‌ی قابل توجه این هیترها امکان استفاده در مناطق پر خطر است. یعنی اگر گازی در این اتاق باشد و این هیتر هم روشن باشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. ما هیترهای خود را در محیط‌های آزمایشگاهی تست کردیم و میزان NOX بخاری‌‌های ما صفر و میزان تولید CO آن زیر ۵PPM  است. این محصول مصرف انرژی را تا یک سوم کاهش داده، خطر آتش سوزی نداشته و می‌تواند از مرگ و میرهایی که هر بار در اثر گاز گرفتگی شاهدش هستیم، جلوگیری کند.
وی افزود: این محصول در گروه‌‌های رنگ خودروسازی بسیار کاربردی است. برای فرآیندی که ده دقیقه طول می‌کشد این هیترها آن را به دو و نیم دقیقه کاهش می‌دهند. در آن فرآیند اگر A کیلوژول انرژی مصرف می‌شود، این هیترها انرژی مصرفی را به یک سوم تقلیل می‌دهند و سطح تمام شده‌ی سیستم قدیمشان از لحاظ کیفی با این سیستم برابری نمی‌کند.
دکتر حسینعلی پور در تشریح مزایای این مدل هیترها گفت: در کوره‌‌های صنعتی باید یک فضای بزرگ گرم شود اما با استفاده از این هیترها شما سطح مورد نظرتان را گرم می‌کنید و در ضمن سطح تماس هم خنک است. این ویژگی‌ها محاسن این هیترها هستند که هم در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.
مدیر عامل شرکت به فرآوران نوین در جواب سؤالی مبنی بر وجود نمونه این هیترها در داخل کشور پاسخ داد: دو نوع هیتر در ایران وجود دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از سوزاندن سوخت و گرم کردن یک فلز تشعشع گرما را منتقل می‌کند که هیترهای ما با آن‌ها برابری می‌کند. منتهی با این برتری که مصرف سوخت آن یک سوم است و آلودگی محیط ندارد و امکان استفاده‌اش در محیط‌‌های پر خطر و نزدیک افراد بدون احتمال سوختگی وجود دارد. دسته دیگر هیترهایی هستند که درسالن‌‌های رنگ صنایع خودروسازی به کار می‌رود. آن‌ها لامپ‌‌های مادون قرمز هستند، آن‌ها هم تشعشعاتی هستند اما انرژی ورودی آن‌ها برق است نه گاز. این لامپ‌ها گران هستند و معمولاً صنایع خودروسازی در تعویض آن‌ها دچار مشکل هستند. در صورتیکه ما هر مشکلی برای هیترمان پیش بیاید، ظرف چند ساعت می‌توانیم تعمیرش کنیم بدون آنکه تغییری در بدنه بدهیم. با تعویض پد آن با کمترین هزینه می‌توان تعمیرش کرد.
وی در مورد عمر این هیترها افزود: همه محصولات ما Name card دارند و پکیج‌ها شناسنامه دارند تا بتوانیم ده سال دیگر هم روند خود را پیگیری کنیم. اگر خط تولید ما به صورت حرفه‌‌‌ای راه اندازی شود می‌توانیم این محصول را تا 30 درصد ارزانتر تولید کنیم. ما مدعی هستیم که اگر این محصول از نمونه آمریکایی‌اش بهتر نباشد، بدتر نیست. نوع جدیدی هم ساخته ایم که مجهز به فن است که اثر بخشی این محصول را بیشتر می‌کند. البته برای بررسی یک محصول باید زمان بگذرد تا در درازمدت خودش را نشان دهد.
لازم به ذکر است این محصول موفق به اخذ تاییدیه آزمایشی نانومقیاس از واحد ارزیابی محصولات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گردیده است.