اهداف و برنامه‌های نشست‌های صنعتی بین‌المللی فناوری نانو از زبان دکتر بیت الهی

مدیر روابط بین‌الملل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با اشاره به برگزاری نشست گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو، گفت: فرآیند ارزیابی و اهدای گواهینامه نانومقیاس چندین سال است برای مجموعه شرکت‌هایی که از حمایت ستاد بهره‌مند هستند، ارائه می‌شود و در آینده برچسب نانونماد را در سطح ملی برای تمام محصولات تولید داخل و حتی محصولات وارداتی ارائه می‌کنیم و تولیدکنندگان الزام دارند که خود را با استاندارد تعیین شده تطبیق دهند.
به نقل از خبرگزاری فارس، علی بیت‌الهی مدیر روابط بین‌الملل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در نشست خبری با بیان اینکه ستاد نانو با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری نانو برنامه‌های بین‌المللی را دنبال می‌کند، گفت: هدف اصلی این نشست اشتراک تجارب است و بحث الزامات قانونی و مقررات مربوط به گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری نانو و روش‌های تعیین استاندارد در این نشست مطرح می‌شود.
وی با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد صادرات گسترده فناوری‌های نانو به کشورهای دیگر هستیم، گفت: پیشنهادی از روسیه برای امضای تفاهمنامه مشترک در حوزه گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری داریم که چهارشنبه این تفاهمنامه منعقد می‌شود و کمیته مشترک همکاری را تشکیل می‌دهیم.
وی افزود: فرایند گواهی‌دهی چندین سال است برای مجموعه شرکت‌هایی که از حمایت ستاد بهره‌مند هستند، ارائه می‌شود و به زودی برچسب نانونماد را در سطح ملی برای تمام محصولات تولید داخل و حتی محصولات وارداتی ارائه می‌کنیم و تولیدکنندگان الزام دارند که خود را با استاندارد تعیین شده تطبیق دهند.
وی ادامه داد: خوشبختانه اخیرا با سازمان ملی استاندارد در خصوص ارائه نانو نماد به محصولات تولید شده مباحثی مطرح شده که بتوانیم در این راستا گواهی‌هایی به شرکت‌های تولیدکننده محصولات نانو ارائه کنیم.
به گفته بیت‌اللهی، نانونماد تامین کننده اعتماد مشتری و توسعه بازار را به دنبال خواهد داشت.
مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه به مدت ۴ سال است برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص شده است، گفت: بنا داریم یک کمیته ملی تصمیم‌گیری مشترک بین ستاد توسعه فناوری نانو و سازمان ملی استاندارد در خصوص نانونماد تشکیل دهیم.
مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو، عنوان کرد: در حال حاضر 254 محصول، گواهینامه نانومقیاس را دریافت کرده‌اند و 117 محصول گواهینامه آزمایشی نانومقیاس دارند، همچنین تاکنون بیش از 40 استاندارد ملی تدوین شده، 3 استاندارد بین‌المللی و 3 استاندارد جدید در ایران نیز تثبیت شده است.
وی اضافه کرد: پس از نمونه‌برداری، محصول موردنظر به ازمایشگاه مورد وثوق ستاد ارجاع شده و بعد از انجام این فرایند، نتایج آزمایشگاه به کمیته تخصصی نانومقیاس می‌رود و نتایج در کمیته راهبردی گواه‌دهی مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد و گواهی برای یک سال ارائه می‌شود و در صورت عدم انطباق از شرکت خواسته می‌شود که محصولات را بازنگری کنند، اگر محصولات با حوزه‌های بهداشتی و ایمنی مرتبط باشد، پیش از صدور گواهی و پس از اطمینان از تولید و فناوری نانو، به کمیته نانوی وزارت بهداشت ارجاع می‌شود و در آنجا ارزیابی‌ها از نظر ایمنی صورت گرفته و نتایج ارزیابی به کمیته نانومقیاس ستاد ارجاع می‌شود.
نشست بین‌المللی «گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو» با مشارکت کشورهای کره، روسیه، تایوان، تایلند، مالزی و قزاقستان در تاریخ ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود.