نانوفیلتر هوای ایرانی با کارایی بالا

شرکت آزاد فیلتر، در حال تولید صنعتی و عرضه‌ی فیلترهای هوای نانوساختار به بازار است. این محصول که به‌طور خاص در فیلتر کردن هوای ورودی توربین کاربرد دارد، از کارایی بالاتری نسبت به فیلترهای رایج برخوردار است.

فیلتر یا پالایه وسیله‌ای است که مانع عبور مواد زائد موجود در یک سیال مانند هوا، آب یا روغن می‌گردد. فیلتر هوا وسیله‌ای متشکل از الیاف است که ذرات جامد مانند گردوغبار، آلودگی و باکتری را از هوا پاک می‌کند. این آلودگی‌ها هنگام عبور از فیلتر به الیاف تشکیل‌دهنده‌ی آن متصل شده و از آن عبور نخواهند کرد. بنابراین هرچه منافذ موجود در فیلتر کوچک‌تر باشد، کارایی فیلتر افزایش یافته و از عبور ذرات ریزتری می‌تواند جلوگیری کند.
پرویز ایمان زاده، مدیرعامل شرکت آزاد فیلتر ضمن اشاره به پلی آمید و کاربردهای رایج آن، افزود: «پلی آمید یک ماکرو مولکول با واحدهای تکراری از زنجیره‌ی آمیدی چسبیده به‌هم است. پلی آمیدها به‌طور طبیعی و مصنوعی وجود دارند. پلی آمیدهای سنتز شده به دلیل دوام و استحکام بالا عموماً در تولید منسوجات، اتومبیل، فرش‌ها، و لباس‌های ورزشی به کار می‌روند.»
وی ادامه داد: «در تولید محصول حاضر، بستر فیلتر که وظیفه‌ی اصلی فیلتراسیون را بر عهده دارد با نانوالیاف پوشش داده می‌شود که این امر سبب افزایش کارایی فیلتر می‌گردد.»
وی در ادامه در خصوص برتری این محصول نانوساختار نسبت به فیلترهای رایج پلیمری اضافه کرد: «افزایش کارایی فیلتر به‌طور معمول با افزایش تراکم الیاف بستر فیلتر ایجاد می‌شود و این امر افزایش افت فشار و در نتیجه افزایش مصرف انرژی را در پی دارد. با استفاده از پوشش نانوالیاف بدون افزایش محسوس افت فشار، افزایش کارایی و در نتیجه کیفیت بهتر فرآیند فیلتراسیون حاصل می‌گردد. به‌علاوه هزینه‌ی تولید این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه کمتر است و استفاده از این فیلتر در تجهیزات صنعتی موجب افزایش کارایی و عمر این تجهیزات می‌گردد. امکان تولید محصول متناسب با اقلیم کشور از دیگر مزایای استفاده از فناوری نانو در تولید این محصول است.»
شرکت آزاد فیلتر برای این محصول در تاریخ 95/03/05 موفق به دریافت گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گردیده است.