استفاده از فناوری نانو در پوشش‌های تزئینی و مقاوم به سایش

استفاده از فناوری نانو به عنوان پوشش در لوله‌های ساختمانی، دستگیره‌های در، یراق آلات و شیر آلات ضمن افزایش زیبایی و دوام این محصولات به حفظ و نگهداری این محصولات در برابر خوردگی و سایش کمک شایانی می‌کند.
فناوری نانو، فناوری جدیدی است که با ورود به بسیاری از علوم و صنایع کاربردهای متنوعی پیدا کرده است. از جمله صنایعی که در آن فناوری نانو کاربردهای فراوانی پیدا کرده است صنعت ساختمان است. استفاده از فناوری نانو به عنوان پوشش در لوله‌های ساختمانی، دستگیره‌های در، یراق آلات و شیر آلات ضمن افزایش زیبایی و دوام این محصولات به حفظ و نگهداری این محصولات در برابر خوردگی و سایش کمک شایانی می‌کند.
تولیدکنندگان محصولات ساختمانی با استفاده از خاصیت ضدخوردگی پوشش‌های نانو، سعی در افزایش کیفیت محصولات و افزایش رضایت‌مندی مشتریان دارند، زیرا تخریب سطوح و خوردگی تاثیر زیادی در زیبایی و عدم کارایی محصولات جانبی ساختمان‌ها از جمله شیر آلات دارد.
شرکت نورمهر هدی از نانوپوشش‌های تزئینی برای پوشش‌دهی شیرآلات، دستگیره در و… استفاده کرده است و محصولات تولیدی این شرکت بدلیل خاصیت ضدسایش و ضدخوردگی با استقبال خوبی از سوی مصرف‌کنندگان مواجه شده است.
استفاده از خواص نانوپوشش‌ها موجب افزایش سختی، پایین آمدن ضریب اصطتزیینیکاک، کاهش زبری سطوح و افزایش مقاومت به خوردگی محصولات می‌گردد.
شیرآلات و یراق‌آلات فولادی تولید شده در شرکت نور مهر هدی دارای پوشش نانوساختار تزئینی و مقاوم به سایش TiN با ضخامت نانومتری هستند که به روش رسوب فیزیکی بخار تولید شده است.
پوشش‌های لایه نازک نیتریدی فلزات واسطه مانند TiN دارای کاربردهای صنعتی گسترده‌ای در زمینه پوشش‌های محافظ سخت، موانع نفوذی در فناوری نیمه رساناها، کاربردهای نوری و تزئینی هستند.
ضخامت نانومتری لایه نیترید تیتانیم جهت ایجاد چسبندگی بالا موثر بوده به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.
این پوشش‌ها، در لوله‌کشی، شیرآلات، کالاهای ورزشی، لوازم غذاخوری فلزی، فریم عینک، دستگیره در و دیگر کاربردهای مشابه که در آن‌ها پوشش در معرض سایش، فرسایش و خوردگی در حین استفاده و تمیز کردن است، کاربرد دارد.
کاهش هزینه، ایجاد زیبایی ظاهری، مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون از مهمترین ویژگی‌های این محصول است که موفق به اخذ گواهینامه نانو مقیاس از واحد ارزیابی محصولات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است.