تصفیه هوای ورودی به موتور خودرو با نانوفیلتر ایرانی

با توجه شرایط آلودگی هوا در کلان‌شهرها، فیلتر هوای خودرو می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر احتراق کامل سوخت در محفظه احتراق باشد زیرا تصفیه مناسب هوا که مملو از ذرات معلق است سبب احتراق کامل سوخت، کاهش مصرف آن و در نتیجه کاهش آلودگی دود اگزوز خودروها می‌شود.

محققان شرکت نانو ساختار مهرآسا با کمک فناوری نانو موفق به ساخت فیلتر خودرو با جذب بالا شدند. عملکرد فیلترهای خودرو اهمیت بسیار بالایی در کارایی موتور، هوای محیط درونی خودرو و در نهایت هوای شهر دارد. وارد کردن نانوالیاف در فیلترهای هوا موجب افزایش کارایی فیلتر در حذف ذرات بسیار ریز شده و در عین حال افت فشار پایین و طول عمر بالایی ایجاد می‌کند. در این فیلترها علاوه بر عملکرد بسیار خوب، تعادل میان کارایی فیلتراسیون، افت فشار و طول عمر فیلتر تا حد بسیار زیادی بهبود می‌یابد. نانوالیاف در فیلترهای روغن و سوخت خودرو نیز به کار رفته‌اند. فیلترهای نانوالیافی به دلیل دارا بودن چگالی پایین، نسبت بالای مساحت سطح به حجم، حجم بالای منافذ، و اندازه کوچک حفرات برای کاربردهای بسیار وسیعی مناسب هستند.
شرکت نانو ساختار مهرآسا در سال 1392 به منظور بررسی، تحقیق و به کارگیری تکنولوژی نانو در رابطه با تولید نانوالیاف و تلاش در خصوص بومی کردن این تکنولوژی تاسیس شده و به تناسب برنامه‌های مورد نظر فعالیت خود را آغاز نموده است.
به گفته ی مدیرعامل این شرکت در این محصول الیاف پلی اکریلو نیتریل با قُطر زیر 100 نانومتر بر روی کاغذ فیلتر هوای خودرو معمولی اعمال شده است که باعث افزایش جذب گرد وغبار هوا شده و عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد. این فیتلر به دلیل داشتن لایه نانو الیاف روی سطح خود، اجازه عبور ذرات ریز معلق در هوا را نمی‌دهد و هوا را تصفیه می‌کند. این طرح سبب بهبود عملکرد موتور و احتراق کامل سوخت در محفظه احتراق و در نهایت سبب کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب خودرو و کاهش آلودگی خروجی از اگزوز خودرو می‌شود.
وی افزود: این فیلتر به دلیل کارایی و راندمان بالا جایگزین مناسبی برای فیلترهای معمولی هوای خودرو است که راندمان و ظرفیت به دام افتادن ذرات با استفاده از فناوری نانو (لایه نانو الیاف) روی سطح فیلتر افزایش می‌یابد.