تولید ایرانی لوله‌های سه لایهٔ بی‌صدای ساختمانی با فناوری نانو

گروه صنعتی حمید موفق به تولید لوله‌های سه لایهٔ بی‌صدا، مطابق با استاندارد‌های روز جهان گردیده است. این لوله‌ها که با استفاده از فناوری نانو تولید شده‌اند، علاوه بر کاهش صدا، از خواص مکانیکی بهتری نیز نسبت به لوله‌های عادی برخوردارند. محصول تولیدی این شرکت در سیستم لوله‌کشی فاضلاب ساختمان‌ها و به طور خاص، ساختمان‌های بلند کاربرد دارد.
نحوهٔ زندگی امروزی باعث به وجود آمدن بسیاری از ناهنجاری‌های جدید در جوامع گردیده که آلودگی صوتی یکی از این موارد است. وسایل و تجهیزات تأسیساتی داخل ساختمان مثل فن‌ها، فن کویل‌ها، سیستم‌های لوله‌کشی آب سرد و گرم و سیستم لوله‌کشی فاضلاب از عوامل مؤثر تولید صدا در ساختمان‌هاست. در بین این تجهیزات، لوله‌های انتقال فاضلاب، به علت اینکه بصورت غیر مدفون و در داخل فضای مسکونی به کار برده می‌شوند، نقش مهمی در انتقال اصوات ناخواسته به محیط زندگی انسان دارند.
سیستم لوله کشی سه لایه فاضلابی پوش فیت، محصول گروه صنعتی حمید با نام تجاری لولهٔ موری سایلنت پایپ (MURI SILENT PIPE) به بازار ارائه شده است. این محصول، با همکاری تیم تحقیقاتی گروه صنعتی حمید و شرکت پارسا پلیمر شریف تولید شده است و با کاهش صدای ایجاد شده در سیستم لوله‌کشی، کمک شایانی به ایجاد فضای مطبوع و آرامش بخش در برج‌ها و ساختمان‌های بلند می‌نماید.
مهندس علیرضا صحاف امین، مدیریت فنی این شرکت، در توضیح ویژگی‌های این محصول عنوان کرد: «کشور‌های اروپایی از دو استاندارد متفاوت برای ارزیابی سیستم‌های تأسیساتی ساختمان استفاده می‌کنند. یکی استاندارد۴۱۰۹ DIN کشور آلمان است که در آن حداکثر مجاز برای صدای منتشر شده را برابر ۳۰ دسی بل قرار داده است. دیگری استاندارد VDI ۴۱۰۰، مربوط به انجمن مهندسین آن کشور بوده و حداکثر مجاز را ۲۰ دسی بل معرفی کرده است. لوله‌های تولیدی گروه صنعتی حمید با گذراندن آزمون‌های مختلف و رسیدن به سطح ۱۸ دسی بل، از گواهینامه‌های معتبر اروپایی برخوردار است. این محصول قابلیت رقابت با محصولات اروپایی را، هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت داراست.»
مهندس صحاف امین در ادامه افزود: «تا قبل از این، نسل قبلی لوله‌های بی‌صدا و فاقد خاصیت نانو، به صورت واردات از کشور‌های غربی در کشور موجود بود. اما در حال حاضر گروه صنعتی حمید توانسته است با تولید محصولی داخلی با کیفیت بالا بخش عمدهٔ بازار را از آن خود کند. در ساخت این لوله‌ها، با به کار بردن نانو مواد علاوه بر کاهش قابل توجه صدای ایجاد شده، خواص مکانیکی آن از جمله مقاومت در برابر ضربه و کاهش شکنندگی نیز بهبود یافته است.»
وی همچنین عنوان کرد: «اضافه کردن پر کننده‌ها به محصولات پلیمری باعث افزایش شکنندگی در لوله‌هایی از این جنس، به خصوص در دمای پایین‌تر از ۵ درجهٔ سانتی گراد می‌گردد. ولی با افزودن نانو ذرات و قرار گرفتن این مواد بین ذرات پر کننده، ضربه پذیری و خواص الاستیک لوله‌ها نیز بهبود می‌یابد.»
محصول تولیدی این شرکت که تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعهٔ فناوری نانو، تأییدیه آزمون صدا از شرکت Fraunhofer آلمان و گواهی تاییده خواص مکانیکی از SKZ آلمان را داراست، تا کنون علاوه بر بازار داخلی به کشورهای قطر، امارات و کویت نیز صادر شده و مورد توجه مصرف کنندگان خارجی نیز قرار گرفته است.
گروه صنعتی حمید از سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر متشکل از سه شرکت تولیدی است. لوله‌های سه لایهٔ بی‌صدا، محصول شرکت تولیدی لوله و اتصالات حمید، یکی از زیر مجموعه‌های این گروه است.