ارائه خدمات صنعتی به صنعتگران کشور برای نانویی کردن سطوح

با نانویی کردن سطوح، می توان خواص ویژه ای از قبیل آبگریزی، چربی گریزی، رنگ پذیری، دیرسوزی و مانند آن را در محصولات ایجاد کرد. با استفاده از دستگاههای صنعتی شرکتهای ایرانی فناوری نانو، مدیران و صنعتگران می توانند برای اصلاح سطح محصولات خود و نانویی کردن آن، خدمات پلاسمای سرد دریافت کنند. 

چند شرکت فناور داخلی در حوزه پلاسمای سرد تاکنون خدمات پلاسما به مشتریان خود ارائه کردند. شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو، مهندسی پلاسما ایده آزما و بسا فن‌آوران نصیر از جمله شرکت‌هایی هستند که خدمات پلاسمای سرد ارائه می‌کنند.

فناوری پلاسما دارای کاربردهای مفیدی بوده و در صنایع مختلفی نظیر صنعت خودرو، الکترونیک، پزشکی، نساجی، لوازم‌خانگی و مواد گسترش یافته است. این فناوری نسبتاً جدید بوده و کاربردهای آن هنوز در حال توسعه است. مفیدترین کاربردهای پلاسما در زمینه اصلاح سطح بوده و علم چسبندگی و فناوری پلاسما در راستای هم به‌پیش می‌روند. هدف بسیاری از کاربردهای پلاسما در اصلاح سطح تغییر ویژگی‌های سطح برای افزایش یا کاهش توانایی آن در چسبندگی است. به‌طور اساسی، هر چه انرژی سطح ماده بیشتر باشد، قابلیت چسبندگی آن نیز بیشتر می‌شود.شرکت فنی مهندسی بسافن‌آوران نصیر با هدف تولید سیستم‌های نوین مورد نیاز صنعت، اقدام به ساخت دستگاه پلاسمای سرد صنعتی کرده است که قابلیت آماده‌سازی سطح منسوجات و اعمال پوشش های آب‌گریز بر روی آن‌ها را به‌صورت هم‌زمان دارد. منسوجات آب‌گریز در صنایع تولید کفش و البسه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.پیش از این شرکت تولیدی کفش سپنتا نوین ویرا برای ایجاد خاصیت آب‌گریزی روی کفش‌های تولید خود از فناوری پلاسمای شرکت فنی مهندسی بسافن‌آوران نصیر استفاده کرده است. این کفش‌ها کاملا آب‌گریز بوده و برای استفاده در محیط‌های خیس و روزهای بارانی مناسب هستند.شرکت مهندسی پلاسما ایده آزما نیز در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات پردازش پلاسمایی سطح از قبیل کرونا تریتمنت و پلاسما گلاید جهت پردازش سطوح طیف وسیعی از مواد برای بهبود ویژگی‌های سطحی از قبیل چسبندگی فعالیت می‌کند. این شرکت به پشتوانه منابع خود، تجربه و سطح بالای دانش فنی، قادر به ارائه به سیستم‌های پردازش سطحی برای مرتفع نمودن چالش‌های فعلی در صنعت است.شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو نیز در بخش خدمات پردازش با پلاسمای سرد جهت بهبود خواص رنگ‌رزی انواع پارچه‌ها فعالیت دارد. با استفاده از این فناوری، زبری نانومقیاس بر روی سطح الیاف پلیمری باعث افزایش میزان جذب رنگ می‌شود. اگر سطح زبر باشد، ماده چسبنده می‌تواند درون حفره‌ها نفوذ کرده و به‌طور مکانیکی به سطح قفل شود. افزایش آب‌گریزی و بهبود رنگ‌پذیری از جمله مزیت‌های این فناوری است.