تولید صنعتی دستگاه ایرانی برای تعیین ضخامت نانولایه‌ها

شرکت نانو پژوهان راگا دستگاه پروفایلومتر برای تعیین ضخامت لایه‌های نازک ارائه می‌کند. این دستگاه قادر است میزان زبری سطح را نیز با دقت در حد نانومتری مشخص نماید. این دستگاه به دلیل پایین بودن قیمت انجام تست، کاربردهای وسیعی در صنایع الکترونیک، آبکاری، لایه‌نشانی و پزشکی دارد. فناوری به کار رفته در این پروفایلومتر امکان اندازه‌گیری Z با دقت ۵۰ نانومتر را فراهم می‌کند.

پروفایلومتر یکی از ضروری‌ترین دستگاه‌ها در آزمایشگاه‌های لایه‌نازک است، از این رو شرکت نانو پژوهان راگا اقدام به تولید و عرضه این دستگاه به بازار کرده است. ارتفاع مشخصه‌های سطحی که این دستگاه می‌تواند اندازه‌گیری کند از ۱۰ نانومتر تا ۱ میلی‌متر متغیر است. شعاع نوک پروب نیز می‌تواند از ۲۰ نانومتر تا ۵۰ میکرومتر تغییر کند. همچنین، رزولوشن افقی به سرعت اسکن و نرخ نمونه‌برداری از سیگنال‌ها وابسته است. نیروی وارده از پروب به سطح نمونه می‌تواند از ۱ تا ۵۰ میلی‌گرم متغیر باشد. یکی از مزیت‌های قابل توجه این دستگاه آن است که چون در مد تماسی کار می‌کند، داشتن اطلاعاتی از جنس لایه و زیرلایه‌ای که قرار است پروفایلومتری شود، اهمیتی ندارد.

پروفایلومتر ابزاری برای اندازه‌گیری پروفایل سطحی است که به کمک آن می‌توان برخی مشخصه‌های سطحی نظیر زبری، انحنا، برآمدگی و فرورفتگی‌های سطحی را تعیین کرد. بنابراین از نظر کاربرد، می‌توان این دستگاه را با میکروسکوپ‌های پروبی روبشی نظیر AFM قیاس کرد. یک تفاوت مهم آن است که در میکروسکوپ‌های AFM توپوگرافی معمولا به صورت سه‌بعدی رسم می‌شود، در حالی که در پروفایلومتر بررسی مشخصه‌های سطحی در یک بعد و نتیجه نهایی به صورت پروفایل دوبعدی رسم می‌شود. رسم پروفایل سطحی فقط در یک بعد هر چند اطلاعات کمتری نسبت به توپوگرافی‌های سطحی ارائه می‌دهد، اما در واقع، برای بسیاری از کاربردها در حوزه‌هایی نظیر میکروالکترونیک، اپتیک، صنایع رنگ‌سازی، صنایع آبکاری، لایه‌نشانی، زیست‌شناسی، پزشکی و داروسازی داشتن اطلاعات به صورت پروفایل دوبعدی کفایت می‌کند؛ بنابراین نیازی به استفاده از روش‌ پرهزینه‌تر و وقت‌گیرتر توپوگرافی با میکروسکوپ‌های AFM نیست.

شرکت نانو پژوهان راگا در سال ۱۳۹۳ با کادری مجرب از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های تهران و تربیت‌مدرس و دانش‌آموختگان این دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت در زمینه‌های مختلف فناوری نانو از قبیل ساخت تجهیزات و ارائه خدمات در حوزه سنتز نانومواد مشغول به‌کار است. با این وجود ماموریت اصلی این شرکت ساخت تجهیزات دقیق به منظور مشخصه‌یابی ویژگی‌های سطح است. در این راستا شرکت نانو پژوهان راگا در راستای مرتفع نمودن نیاز محققان و جوامع علمی اقدام به طراحی، ساخت و ارائه تجهیزاتی از قبیل پروفایلومتر بسیار دقیق کرده است.