گزارش کوتاه صنعتی کاربرد نانوافزودنی‌های روانکار در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

کشور ایران، با دارا بودن مخازن نفتی و گازی بسیار زیاد و نیز استعدادهای فراوان در زمینه‌های علمی، می‌تواند در علوم مرتبط با این صنایع، قدم‌های مثبت زیادی بردارد. پیشرفت‌های ایران در حوزه فناوری نانو می‌تواند پلی باشد برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی و انسانی در حوزه‌های نفتی و صنایع مربوطه.

فناوری نانو توانایی فراوانی در ساخت ابزارآلات و مواد موردنیاز در صنایع بالادستی، میان دستی و پایین‌دستی نفت و گاز دارد و می‌تواند در بهبود و تسریع عملیات انجام‌شده در این صنعت، نقش موثری ایفا کند. تحقق این امر گامی در جهت افزایش تولید نفت و گاز و محصولات پالایشگاه و پتروشیمی در کشور خواهد بود.

یکی از مواردی که در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی استفاده زیادی می‌شود، روانکارها هستند. در این صنایع قطعات متحرک زیادی وجود دارد که در اثر اصطکاک و سایش بین اجزای آن‌ها، سالیانه هزینه زیادی را برای تعمیرات و نگهداری به خود اختصاص می‌دهند. برای افزایش کارایی و بهره‌وری روانکارها که موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود افزودنی‌هایی را به آن اضافه می‌کنند که یکی از آن‌ها نانوافزودنی‌های روانکار است. این نانوافزودنی‌ها در روانکارها مزیت‌های زیادی از جمله افزایش مقاومت در برابر خوردگی و اصطکاک و کاهش دمای عملیاتی ایجاد کرده و باعث می‌شوند نانوروانکار حاصل شده جایگزین بسیار خوب و مقرون‌به‌صرفه‌ای نسبت به روانکارهای معمولی باشد.

در گزارش کوتاه صنعتی کاربرد نانوافزودنی‌های روانکار در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به این موضوع پرداخته شده است.