نانو آجر نسوز ایرانی برای کوره های صنایع فولاد

آجرهای نسوز یکی از اجزاء پر مصرفِ کوره های قوس الکتریکی در صنایع فولاد هستند. تامین این آجرها بدلیل عمر پایین آن‎ها، هزینه ‎بر بوده و علاوه بر آن مشکلات دیگری از جمله بروز پدیده اکسیداسیون و فرسایش زودرس قطعات را نیز موجب می شوند.
در حال حاضر سالیانه 15 میلیون دلار ارز برای تامین این قطعات هزینه میشود.
شرکت اطلس سرام کویر با استفاده از فناوری نانو موفق به تولید این آجرها با کیفیت مشابه و قیمت پایین‎تر از نمونه‎های خارجی این محصول شده است.این قطعات عمدتاً ار خارج کشور تهیه می شوند و تقریباً مصرف سالیانه 2500 دست و بالغ بر 150،000،000،000 ریال ارز بری دارد. ضمن اینکه  بدلیل داشتن گرافیت در نمونه های موجود، اکسیداسیون و در نتیجه فرسایش زودرس از معضلات قطعات خارجی است که در این تکنولوژی این مشکلات برطرف شده است.
شرکت اطلس سرام کویر (سهامی خاص) در سال 1392 به عنوان یک شرکت دانش بنیان، اقدام به تولید نسوزهای مصرفی در توربین‌های گازی طرح زیمنس نیروگاه‌های برق کشور نمود و پس از دریافت تأییدیه‌های لازم از معتبرترین آزمایشگاه‌های بین‌المللی و به تبع آن شرکت توانیر، محصولات خود را به نیروگاه‌های برق کشور عرضه نمود.تولیدات شرکت با استفاده از فناوری نانو و به روش فوق سرمایش می‌باشد. به این صورت که مواد اولیه پس از مخلوط‌سازی با محلول‌های نانو، قالب‌گیری، ویبره و پرس، به تونل انجماد منتقل می شود. در این مرحله انبساط 18 درصدی مواد حامل ناشی از انجماد از یک طرف و عدم امکان خروج مواد از قالب از طرف دیگر، منجر به پدیده فرم‌دهی به روش پرس ایزواستاتیک سرد می‌گردد و قطعات خارج شده از قالب دارای استحکام‌خام بسیار بالایی می‌باشند.
آجر خروجی مذاب END Brick EBT کوره قوس الکتریکEAF صنایع فولاد، از جمله نانومحصولات این شرکت است که برای صنایع فلزی کاربردهای قابل توجهی دارد.