ارتقای کیفیت قطعات صنایع خودروسازی با فناوری نانو ایرانی

در حال حاضر چالش‌های متنوعی فراروی صنعت خودروسازی است. فناوری‌های نوین مانند فناوری‌نانو می‌توانند به رفع برخی از این چالش‌ها کمک چشمگیری کنند. به‌کارگیری فناوری‌نانو در خودروسازی، برای بقا شرکت‌های خودروساز در چرخه رقابت صنعتی، حائز اهمیت است. شرکت عایق خودرو توس موفق به تولید چهار محصول نانویی مورد استفاده در خودروسازی و اخذ گواهینامۀ نانومقیاس برای این محصولات شده است.

 

چسب تقویت‌کننده بدنه با جریان‌پذیری بهبود یافته

چسب تقویت‌کننده بدنه با جریان‌پذیری بهبود یافته، محصولی است که ر نواحی مهم بدنه مانند سقف، درب‌ها، ستون‌ها، صندوق عقب و… جهت تقویت بدنه و افزایش مقاومت‌های مکانیکی کاربرد دارد. این محصول در سالن بدنه اعمال شده و در سالن رنگ˓ پخت می‌شود. در طراحی این سیلر که در سال ۱۳۸۵ و بنا به اعلام نیاز از طرف خودروسازهای داخلی آغاز شده بود، فرمولاسیون اولیه فاقد نانوذرات بوده اما در جریان بررسی‌های بعدی استفاده از نانوذرات به عنوان راهکاری برای ارتقای ویژگی‌های محصول مدنظر قرار گرفت.

نمونهٔ حاوی نانوذرات بهبود قابل توجهی در آزمون‌های چسبندگی و جریان‌پذیری حرارتی از خود نشان می‌دهد. به گونه‌ای که با افزودن نانومواد نه تنها استحکام چسبندگی به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد بلکه میزان شره در دو جهت افقی و عمودی به صفر می‌رسد. این دو ویژگی شرایط ایده‌آلی را برای مصرف و ماندگاری این محصول ایجاد می‌کنند؛ به گونه‌ای که با اطمینان بالایی می‌توان گفت که قطعه پس از اعمال در محل هدف ثابت مانده و قسمت‌های ضعیف را می‌تواند به خوبی تقویت کند.

چسب تقویت کننده بدنه بر پایه رزین اپوکسی، فاقد حلال و PVC است که با الیاف شیشه لمینیت می‌شود. در دمای بیشتر از °C۱۴۰ رزین اپوکسی اتصالات عرضی تشکیل می‌دهد و در نتیجه محصول پخت شده از چقرمگی و استحکام بالایی برخوردار است. این محصول پس از پخت می‌تواند به میزان ۵-۳ برابر مقاومت خمشی ورق فلزی را افزایش داده و استحکام بالایی را ایجاد کند و از لرزش و ارتعاش جلوگیری کند. این محصول چسبندگی بالایی به سطوح فلزی حتی سطوح روغنی و چرب دارد و به همین علت مقاومت خوردگی زیرآیند را افزایش می‌دهد.

اصلی‌ترین جزء فرمولاسیون رزین اپوکسی و هاردنر آن است که در کنار سایر مواد نظیر فیلرها، نانوذره، تشدیدکننده چسبندگی، پلیمرها، رنگدانه، عامل جاذب رطوبت و … محصول تقویت بدنه را تشکیل می‌دهند.

با توجه به محل اعمال، این محصول ممکن است به صورت افقی یا عمودی روی بدنه خودرو نصب شده و در سالن رنگ پخت شود. لذا میزان جریان‌پذیری این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در صورت جریان‌پذیری زیاد، قطعه از محل اصلی اعمال فاصله گرفته و نمی‌تواند قسمت هدف را تقویت کند. برای برطرف کردن این مشکل به کارگیری نانوذرات در فرمولاسیون محصول نقش کلیدی ایفا می‌کند؛ به گونه‌ای که با به کارگیری نانومواد لغزش و ریزش مشاهده نمی‌شود.

این محصول در حال حاضر نمونه مشابه داخلی ندارد و شرکت عایق خودرو توس به صورت انحصاری دانش فنی طراحی و تولید این محصول را در اختیار دارد.
ماندگاری محدود این چسب، زمان‌بر بودن پروسه واردات، تغییرات دمایی در این پروسه و عدم امکان استفاده از این قطعه پس از تاریخ انقضا از مواردی است که همواره مشکلاتی در مسیر واردات این محصول ایجاد کرده است. این در حالی است که قطعه تولیدی در شرکت عایق خودرو توس با رعایت حداقل بازه زمانی پس از تولید، بلافاصله به شرکت‌های خودروساز ارسال شده و شرایط دمایی جهت حمل و انبارداری قطعه رعایت می‌شود.

میزان تولید و فروش این محصول سالانه به طور متوسط حدود ۳۰ تن بوده و در مراحل تولید این محصول در هر شیفت کاری به ۵ نفر نیاز است.

محصول تولیدی تاکنون تاییدیه اکثر خودروسازهای داخلی نظیر ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و … را به دست آورده و گروه‌های خودروسازی ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و شرکت‌هایی مانند کادک و میلاد قم مشتریان عمده این محصول هستند‌.

 

درزگیر بدنه رابری با رئولوژی اصلاح شده
وجود درز و فاصله بین نقاط اتصال داده شده در بدنه و در داخل اتاق خودرو، استفاده از خمیرهای رابری را به عنوان درزگیر (سیلر) در کارخانه‌های خودروسازی دنیا متداول نموده است. درزگیر بدنه رابری در صنعت خودروسازی جهت درزگیری، کاهش نویز و افزایش قدرت چسبندگی و همچنین ایجاد مقاومت در برابر خوردگی کاربرد فراوان دارد.

محل اعمال ماستیک سیلر در سالن‌های بدنه با استفاده از پمپ‌های فشار بالا بوده و سپس در سالن رنگ پخت می‌شود. این ماده بر روی سطوح فلزی چرب، بدون نیاز به پیش گرم، قابل مصرف است.

شرکت عایق خودرو توس به عنوان اولین و تنها تولیدکننده ماستیک سیلر در داخل کشور از سال ۱۳۸۴ اقدام به طراحی و تولید این محصول کرده و در سال‌های اخیر توانسته با استفاده از نانوذرات در فرمولاسیون آن، خواص این محصول را ارتقا بخشد.

این سیلر در برابر اثرات قلیایی و اسیدی بعد از مونتاژ بدنه و نیز دمای کوره در سالن رنگ مقاوم بوده و در زمان حرکت خودرو در مقابل لرزش و اصطکاک از خود مقاومت نشان می‌دهد. درزگیر بدنه رابری نانویی یک سیلر تک جزئی و فاقد حلال بر پایه رابر پخت شونده است که ویسکوزیته بالایی در دمای اتاق داشته و در صنعت خودروسازی در بدنه خودرو به کار گرفته می‌شود.

این محصول طوری طراحی شده تا پس از پخت حالت الاستیک، انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت حرارتی مناسب و همچنین قدرت بالایی در میرایی ارتعاش داشته باشد. همچنین، این محصول چسبندگی بسیار خوبی به سطوح فلزی چرب و گالوانیزه دارد.

از دیگر مزایای این محصول می‌توان به مقاومت شره بالا و مقاومت عالی در برابر شستشو با مواد تمیزکاری و معرف‌های آماده‌سازی در خط تولید خودروساز اشاره کرد. به علت دارا بودن حالت الاستیکی، این محصول در دمای پایین رفتار خوبی نشان داده و درزها را در برابر رطوبت و گردوغبار به خوبی عایق‌بندی می‌کند.

مطابقت با استانداردهای خودرویی جهان، چسبندگی عالی به فلز و نفوذناپذیری بالا در برابر آب و گردوغبار، اعمال آسان با استفاده از پمپ یا روبات، مقاومت بالا به شستشو، عملکرد ضدریزش عالی، مقاوم بودن به رطوبت، قابلیت پوشش‌دهی با انواع رنگ‌ها، الاستیسیته بالا و قابلیت طراحی محصول مطابق با مشخصات دریافتی از مشتری ویژگی‌های کلیدی این محصول هستند.

طراحی فرمولاسیون بر پایه رابر، استحکام چسبندگی بالا به سطوح فلزی چرب، دانسیته پایین‌تر، بهبود خواص رئولوژی با استفاده از نانوذرات و بهبود در فرایند مصرف محصول در خطوط خودروساز در نتیجه کارکرد با حداقل فشار پمپ و همچنین دوام و مقاومت حرارتی بالاتر از جمله مزیت‌های رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی مشابه است.

میزان تولید و فروش این محصول حدود ۲۵۰ تن در سال است و به واسطه تولید آن حدود ۱۵ نفر به طور مستقیم مشغول به کار شده‌اند.

این محصول تاییدیه مونتاژ و خواص کیفی را از آزمایشگاه‌های خودروساز دارا است و شرکت‌های سایپا، پارس خودرو و مدیران خودرو از مشتریان آن هستند.

 

درزگیر بدنه فوم شونده رابری
این ماستیک به عنوان عایق ضدارتعاش برای درزگیری بدنه خودروها کاربرد داشته و بر روی سطوح فلزی چرب، که مقاومت در برابر شستشو باید بدون نیاز به مرحله پیش‌پخت و یا پیش‌ژل به دست آید، به کار برده می‌شود. درزگیر بدنه فوم شونده رابری قابلیت ارتجاعی و همچنین مدول E بالایی دارد و با استفاده از پمپ‌های فشار بالا از داخل گالن یا بشکه پمپ می‌شود.

محل مصرف ماستیک سیلر، در سالن بدنه و برای درزگیری و کاهش نویز و افزایش قدرت چسبندگی و همچنین ایجاد مقاومت در برابر خوردگی است. این سیلرها در برابر اثرات قلیایی و اسیدی بعد از مونتاژ بدنه و نیز دمای کوره در سالن رنگ مقاوم بوده و در زمان حرکت خودرو هم در مقابل لرزش و اصطکاک از خود مقاومت نشان می‌دهند.

این محصول بر پایۀ رابر، تک‌جزئی، گرماپخت و بدون حلال است و ویسکوزیتۀ مخصوص آن منجر به مقاومت بالا در برابر شُره شده و آن را در برابر شستشو با آب و معرف‌های آماده‌سازی مقاوم می‌کند. به علاوه این محصول سازگاری مناسبی با رنگ‌های الکتروپوشش دارد.

مطابقت با استانداردهای خودرویی جهان، چسبندگی عالی به فلز و نفوذناپذیری بالا در برابر آب و گردوغبار، اعمال آسان با استفاده از پمپ یا روبات، مقاومت بالا به شستشو، عملکرد ضدریزش عالی، مقاوم بودن به رطوبت آب‌و‌هوا، قابلیت پوشش‌دهی با انواع رنگ‌ها، الاستیسیته بالا و قابلیت طراحی محصول مطابق با مشخصات دریافتی از مشتری ویژگی‌های کلیدی این محصول هستند.

همچون درزگیر بدنه رابری، با توجه به طول عمر محصول و مشکلات واردات، اصولاً امکان تأمین این محصول نیز از خارج از کشور میسر نیست. از همین رو شرکت عایق خودرو توس به عنوان اولین و تنها تولیدکننده ماستیک سیلر در داخل کشور از سال ۱۳۸۴ اقدام به طراحی و تولید این محصول کرده و در سال‌های اخیر توانسته با استفاده از نانوذرات در فرمولاسیون آن، خواص این محصول را ارتقا بخشد.

در محصول حاضر از فناوری نانو در راستای بهبود خواص رئولوژیکی این ماستیک استفاده شده است؛ به طوری که نمونه حاوی نانوذرات ویسکوزیته بیشتری داشته و درنتیجه در مقابل شره حرارتی و محیطی مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند. همچنین ویسکوزیته فشاری در نمونه دارای نانو ذره به دلیل بهبود خاصیت تیکسوتروپیک افت پیدا می‌کند که با توجه به اعمال ماده به وسیله پمپ‌های فشار بالا در خط خودروساز این امر باعث سهولت در فرایندپذیری و اعمال محصول خواهد شد.

طراحی فرمولاسیون بر پایه رابر، استحکام چسبندگی بالا به سطوح فلزی چرب، قابلیت درزگیری بالا در نتیجۀ خواص فوم‌شوندگی در اثر حرارت، دانسیته پایین‌تر، بهبود خواص رئولوژی با استفاده از نانوذرات و بهبود در فرایند مصرف محصول در خطوط خودروساز در نتیجه کارکرد با حداقل فشار پمپ و همچنین دوام و مقاومت حرارتی بالاتر از جمله مزیت‌های رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی مشابه است. میزان تولید و فروش این محصول حدود ۱۵۰ تن در سال است. این محصول تاییدیه مونتاژ و خواص کیفی را از آزمایشگاه‌های خودروساز دارا است و شرکت‌های ایران خودرو، سایپا سیتروئن، مدیران خودرو، شرکت تولیدی صنعتی میلاد و غرب استیل از مشتریان آن هستند.

 

عایق بیوتیل صداگیر بدنه
این محصول با هدف کاهش ارتعاش و صدا در صنعت خودرو، صنایع دریایی و… طراحی و ساخته شده و قادر است در طیف گسترده دمایی این قابلیت را حفظ کند.

عایق بیوتیلی صداگیر خود چسب و به طور کلی متشکل از یک لایه پلیمری ویسکوالاستیک است که روی یک آلومینیوم آنیل شده مونتاژ شده است. هدف از طراحی این محصول کاهش ارتعاشات ساختاری و هم چنین انتقال صدا به داخل اتاق خودرو است.

مقاومت بالا به رطوبت، مقاومت بالا به خوردگی، چسبندگی بالا به سطوح مختلف، مقاومت حرارتی بالا، قابلیت اعمال آسان، وزن مناسب، عاری بودن از سرب، قیر و سایر مواد آلاینده، انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت تولید در ابعاد و اشکال مختلف از ویژگی‌های این محصول است.

طراحی این سیلر در سال ۱۳۹۵ بنا به اعلام نیاز از طرف خودروسازهای داخلی جهت کاهش NVH در داخل خودرو آغاز شده و در حالی که هیچ نمونه مشابه داخلی ندارد، نسبت به نمونه‌های خارجی نیز از امتیازهایی همچون دمپ صدای بالاتر، طول عمر بیشتر و مقاومت بالاتر به حرارت برخوردار است. به علاوه این محصول، برخلاف نمونه‌های خارجی، عاری از قیر، سرب و روغن‌های زیان‌آور برای محیط‌زیست است و به دو صورت قابل پخت و بدون پخت برای مشتریان ارائه می‌شود.

 

جهت تولید این محصول یک لایه سخت فلزی بیرونی و یک لایه ویسکوالاستیک با چسبندگی و تک بالا در طی فرایند اکسترود به هم متصل می‌شوند از این رو عموماً این محصول با نام CLD شناخته می‌شود. با اعمال این محصول روی انواع سطوح میزان میرایی صدا به‌طور قابل ملاحظه‌ای بدون پخت و نیاز به چسب افزایش یافته و میزان Transmission Loss بهبود می‌یابد. میزان عملکرد این محصول، در واقع به برهم‌کنش با سطح زیرآیند نیز بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت دما، فرکانس صدا، هندسه سطح، چقرمگی، جنس زیرآیند و … روی میزان کاهش صدا و ارتعاش موثر هستند. میزان تولید و فروش این محصول به طور متوسط حدود ۷۰ تن در سال است . گروه خودروسازی ایران خودرو اصلی‌ترین مشتری این محصول است که جهت بهبود NVH از این محصول در خودرو استفاده می‌کند.

 

با شرکت عایق خودرو توس بیشتر آشنا شوید
شرکت عایق خودرو توس که در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید عایق‌های صدا و ارتعاش تأسیس شد، در سال ۱۳۸۴ تولید انواع سیلرها بر پایه بیوتیل، اپوکسی و رابری را در دستور کار خود قرار داد و هم‌اکنون تنها تولیدکنندۀ نوارهای بیوتیل، فوم روکش شده با بیوتیل، خمیرهای بیوتیلی، تقویت‌کننده‌های پایه اپوکسی و خمیرهای درزگیر بدنه رابری و انواع بفل‌های خودرو در ایران است.

شرکت عایق خودرو توس واقع در منطقه شهرک صنعتی توس با برخورداری از بیش از ۲۱۵ پرسنل متخصص و با تامین بیش از ۷۵ درصد بازار، اصلی‌ترین تامین‌کننده عایق‌ها و سیلرها و سقف کاذب و… شرکت‌های خودروساز بزرگ نظیر ایران خودرو و سایپا است.

این شرکت قادر به طراحی و تولید انواع عایق ها، سیلرها و چسب‌های موردمصرف در صنایع مختلف و انواع موکت و سقف کاذب خودرو براساس نیاز مشتری است و تاکنون موفق به اخذ گواهینامه‌های ISO9001:2015،IATF16949:2016 و گرید B ساپکو و گرید A+ شرکت سازه‌گستر و تأییدیه‌های گروه‌های خودروسازی شده است.

با توجه به وارداتی بودن نانوذره مصرفی در محصولات معرفی شده، تأمین این مواد، انتقال ارز و مشکلات گمرکی از بزرگ‌ترین مشکلات و موانع تولید این محصولات هستند.

برای آشنایی بیشتر با محصولات شرکت عایق خودرو توس به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.