زیبایی نمای ساختمان با نانورنگ فوق آب‌گـریز ایرانی

در شهرهای پرجمعیت و آلوده، آب باران حاوی ذرات معلق و آلاینده است که پس از تبخیر موجب بروز لک روی نمای ساختمان می‌شود. ماهیت اسیدی آب باران در شهرها نیز در طولانی مدت می‌تواند منجر به تخریب نمای ساختمان‌ها شود. پاکسازی نمای ساختمان‌های مرتفع، علاوه بردشواری و داشتن هزینه قابل توجه، مصرف آب را نیز افزایش می‌دهد. پوشش‌دهی سطوح و ایجاد خاصیت خودتمیزشوندگی راهکاری برای کاهش هزینه‌های شستشو و تمیزکاری است.

شرکت نانومهندسی سطح ژیکان موفق به توسعه فناوری رنگ فوق آب‌گـریز سیمان CSHP با استفاده از فناوری‌‌نانو شده است. این رنگ فوق‌آبگریز ساختمان، به زیبایی بیشتر نما کمک شایانی می‌کند.

 در این روش، سطح مورد نظر با مواد کم انرژی پوشش داده می شود تا ضمن افزایش زاویه تماس سطح، خاصیت آب‌گریزی آن بهبود یابد. پوشش آب‌گریز حاصل ضمن محافظت از سطح در برابر انواع آلودگی ها و کثیفی‌های ناشی از گرد و غبار، از تثبیت لک جلوگیری می‌نماید و نیاز به تکرار عملیات شستشو را به تعویق می‌اندازد.

برای این کار شرکت نانومهندسی سطح ژیکان اقدام به توسعه فناوری رنگ فوق آب‌گـریز سیمان CSHP کرده است که با ایجاد لایه‌ای موجب بروز رفتار فوق آبگریزی در سطح می‌شود. یعنی قطرات باران پس از برخورد با نمای ساختمان روی آن غلتیده و به پایین می‌افتند. در چنین شرایطی نه‌تنها قطرات آب باران ناخالصی خود را روی سطح باقی نمی‌گذارند، بلکه با جذب گرد و غبار موجود روی سطح، منجر به پاکسازی سطح می‌شوند. از طرفی با توجه به نچسبیدن قطره به سطح، خاصیت اسیری باران فرصت تخریب نما را نخواهد داشت.

سید فرشید چینی، مدیرعامل شرکت ژیکان می‌گوید: « این فناوری در بخش تحقیق و توسعه شرکت ما توسعه یافته است و در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای تولید انبوه هستیم.»

به گفته مدیرعامل این شرکت، استفاده از این فناوری بسیار آسان و به‌صرفه بوده و به نوعی می‌توان گفت که آینده نمای ساختمان چنین رنگ‌هایی هستند.