عایق کاری تجهیزات هوافضای کشور توسط آیروژل‌های ایرانی

متخصصان شرکت دانش بنیان پاکان آتیه نانو دانش، موفق به ساخت محصولاتی بر پایه آیروژل‌ها شدند که برای عایق کاری انواع تجهیزات از جمله تجهیزات هوایی و فضایی مناسب ست. آیروژل‌های تولیدی نانو متخلخل بوده و دارای بیش از ۹۷ درصد تخلخل هستند. دانش فنی ساخت این محصولات و کلیه مراحل طراحی و ساخت به صورت کاملاً بومی و متعلق به متخصصان ایرانی است.

آیروژل‌ها سبک‌ترین جامد تجاری شده دنیا هستند و به عنوان بهترین عایق‌های حرارتی دنیا با ضریب بسیار کم شناخته می‌شوند. آیروژل‌های نانو متخلخل، جامدات نانو متخلخلی با تخلخل‌های نانو متری در ابعاد ۲ تا ۵۰ نانومتر هستند و بیش از ۹۷ درصد تخلخل دارند که با هوا پر شده است. فناوری تولید محصولات بر پایه آیروژل، از جمله فناوری‌های بسیار مهم و استراتژیک حوزه نانو در دنیا است که ایران نیز از جمله معدود کشورهای دارای این فناوری است. کلیه دانش فنی تولید شامل طراحی و ساخت تجهیزات، فرمولاسیون ویژه محصولات، راه‌اندای خط تولید و توسعه محصولات جدید توسط شرکت دانش بنیان پاکان آتیه نانو دانش و به مدیریت حسن برگزین، در داخل کشور بومی سازی شده و توسعه یافته است.به گفته حسن برگزین، یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش مصرف انرژی، کاهش تولید آلایندگی، افزایش ایمنی و کیفیت محصولات تولیدی در صنایع مختلف، محصولات زیست سازگار هستند که محصولات تولیدی بر پایه آیروژل این شرکت دانش بنیان نیز طبق مستندات سازمان‌های معتبر کاملاً زیست سازگار بوده و هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

با توجه به اهمیت عایق‌کاری در صنایع مختلف، در حال حاضر عایق‌های آیروژل در دنیا مورد استقبال قرار گرفته‌اند و بزرگترین پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، صنایع نظامی و دفاعی و سایر صنایع بزرگ از انواع مختلف آیروژل‌ها در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند. در مواردی که شرایط عایق‌کاری بسیار پیچیده بوده و از توانایی عایق‌های رایج خارج است، آیروژل‌های نانو متخلخل گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. این آیروژل‌ها فرصت بسیار زیادی برای کاهش اتلاف انرژی، کاهش هزینه‌های عایق کاری و توسعه عایق کاری در شرایط پیچیده ایجاد کرده‌اند.

از جمله دیگر محصولات این شرکت دانش‌بنیان، عایق‌های پیشرفته هواژل است که برای عایق‌کاری تجهیزات هوایی و فضایی، عایق‌کاری صنایع ذوب و ریخته‌گری، عایق‌کاری تجهیزات ویژه مخابراتی، عایق‌کاری انواع کشتی و شناور و عایق‌کاری ساختمان و تأسیسات کاربرد دارند. از جمله ویژگی‌های این نوع عایق‌ها، دارای ضریب انتقال حرارت فوق‌العاده کم، مقاوم در برابر انواع مواد شیمیایی، منعطف، دارای مقاومت مکانیکی بالا، طول عمر بیش از ۲۰ سال، کاملاً آبگریز، نسوز و ضد حرارت است.