دوره صنعتی کاربرد نانوپوششها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد

نخستین دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانوپوششها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با حضور مدرسین فناوری نانو از سراسر کشور در تاریخ ۲۸ مردادماه ۱۳۹۵ در ستادویژه توسعه فناوری نانو برگزار گردید.

نخستین دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانوپوششها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با حضور مدرسین فناوری نانو از سراسر کشور و با هدف افزایش سطح کیفی و محتوایی در سمینارهای صنعتی (سمینارهای آشنایی صنایع با پوشش‌های نانو و کاربردهای آن) و ارائه اطلاعات فنی به مدرسین فناوری نانو، در روز پنج شنبه ۲۸/۵/۱۳۹۵ از ساعت ۱۴ تا ۱۹:۳۰ در محل سالن کنفرانس ستاد برگزار گردید.در این دوره از تمامی دارندگان گواهی معتبر تدریس فناوری نانو که در آینده قصد برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در موضوعات مرتبط با نانوپوشش‌ها را دارند، دعوت بعمل آمد تا بصورت رایگان و حداکثر در دو موضوع، در این دوره‌ها ثبت‌نام و شرکت نمایند.

در ابتدای این دوره به ضرورت، برنامه ها و اهداف مجموعه دوره های آموزشی صنعتی، اشاره و اعلام شد که هدف از برگزاری سمینارهای صنعتی، ترویج فناوری نانو در صنایع و آشناسازی فعالان صنعتی با کاربردها و اثرات سودمند ورود این فناوری در صنعت و زمینه‌سازی فعالیت آنها در این حوزه در جهت بهبود کیفیت محصولات و رشد اقتصادی است و با توجه به این موضوع که مسئولیت ترویج و آموزش فناوری نانو و انتقال مفاهیم و کاربردهای ابن فناوری به صنعتگران و فعالان صنعتی، بر عهده مدرسان فناوری نانو است، آگاهی مدرسین فناوری نانو از فضای صنعتی و کاربردهای رایج فناوری نانو در صنایع امری ضروری خواهد بود.

در ادامه کاربرد نانوپوششها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تشریح شد و ضمن بیان اهمیت نانوپوشش‎های کاربردی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، به تأثیر آن در اقتصاد و توسعه پرداخته شد.

همچنین با معرفی مشکلات موجود در این صنایع و توضیح معایب پوشش های کاربردی مرسوم در کشور، به نقش نانوپوششها در بهبود و رفع معایب مذکور و افزایش راندمان کاری و بهره وری اقتصادی حوزه های مربوطه پرداخته شد.
از محورهای آموزشی صنعتی این دوره میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سخت‎کاری و پوشش دهی رشته های حفاری
  • پوششهای DLC و کاربرد آن در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
  • کاربرد نانو پوشش در خطوط انتقال
  • بکارگیری نانوپوششها در بویلرها و مبدل‎های حرارتی
  • طراحی های جدید در سیلهای مکانیکی
  • نحوه افزایش عمر کاری تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
  • نانوپوششها در پمپ ها و شیرها
  • استفاده از نانوپوششهای حاصل از فرایندهای پاشش حرارتی
  • بررسی نانوپوششهایی نظیر:
  • نانوپوششهای UNDC
  • نانوپوششهای هارداید
  • نانوپوششهای Ti-Si-C-N
  • نانوپوششهای BAM
  • و…
filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2
filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

در بخش پایانی، ضمن پرسش و پاسخ، انتقال تجربیات و ارائه پیشنهادات، حاضران از نزدیک با نمونه قطعات صنعتی پوشش داده شده با استفاده از فناوری نانو و بکارگیری آن در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از نزدیک آشنا شدند. از جمله این قطعات میتوان به انواع مته های پوشش داده شده با استفاده از نانوپوشش هایی نظیر TiN و DLC و سیت و گیتهای شیرهای پرفشار اشاره نمود.بخشی از محتواهای ترویجی و گزارشات صنعتی منتشر شده در حوزه فناوری نانوپوشش نیز در حاشیه رویداد، به مدرسان عرضه شد.

در پایان دوره، مدرسان از طرف ستاد گواهی حضور دریافت نمودند. این دسته از مدرسان در طول مدت اعتبار گواهی تدریس، مجوز برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در حوزه نانوپوشش‌ها را خواهند داشت.

لازم به ذکر است بر اساس برنامه اعلام شده ، دوره آموزشی صنعتی نانوپوشش ها در صنعت خودرو، ویژه مدرسین فناوری نانو، در روز پنجشنبه هفته آتی مورخه ۴/۶/۱۳۹۵ برگزار خواهد شد. همچنین یادآوری میشود مطابق با آیین نامه ستاد، مدرسان فناوری نانو شامل دو گروه هستند؛ گروه اول مدرسانی هستند که در آزمون توانمندی تدریس و یا مسابقه ملی فناوری نانو شرکت نموده‌اند و گواهی توانمندی تدریس با یکی از ترازهای “الف”، “ب” دریافت نموده‌اند و گروه دوم نیز اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند که راهنمایی پایان نامه‌های ارشد و دکتری نانو که در ستاد نانو به ثبت رسیده و از حمایت تشویقی برخوردار شده است را بر عهده داشته‌اند.

http://nano.ir/ips