استقبال شهرهای شمالی کشور از رنگ‌های نانوی داخلی

مدیرعامل شرکت ابتکار نانو صنعت کیمیا از استقبال جالب توجه شهرهای شمال کشور از رنگ‌های نانو این شرکت خبر داد.

یوسف امراللهی؛ مدیرعامل شرکت ابتکار نانو صنعت کیمیا می‌گوید: «در شهرهای شمالی به دلیل شرایط محیطی نظیر دما و رطوبت بالا، رشد قارچ و کپک به سادگی انجام می‌شود که این امر موجب بروز بوی نامطبوع در محیط‌های بسته می‌شود. استفاده از رنگ‌های آنتی‌باکتریال نانو موجب جلوگیری از رشد این اورگانیسم‌ها شده است. از این رو اقبال این رنگ نانو در شهرهای شمال کشور قابل توجه است.»

وی از تولید و فروش ماهانه قریب به ۸ تن رنگ نانو خبر داد و گفت: «تلاش داریم تا این محصول را در مناطق دیگر نیز به مصرف‌کنندگان معرفی کنیم، هر چند که مقاومت در برابر محصولات جدید همیشه وجود دارد.»

این رنگ‌ها با رنگ‌های آنتی‌باکتریال نانویی رایج تفاوت دارد، در این رنگ‌ها از نانوورق‌های عامل‌دار استفاده شده که مساحت سطحی بالایی دارند. از دیگر مزیت‌های این نانوورق‌ها، مقاومت بالای آن‌ها در برابر اکسید شدن است بنابراین دوام طولانی‌تر داشته و عملکرد آنتی‌باکتریالی آن‌ها در طول زمان حفظ می‌شود. نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این رنگ‌های نانویی هم خواص انتی‌باکتریال دارند و هم می‌توانند برای ضدعفونی استفاده شوند.

شرکت ابتکار نانو صنعت کیمیا علاوه بر رنگ ‌نانو، اکسیدگرافن نیز تولید و به بازار عرضه می‌کند. این شرکت سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ کیلو اکسید گرافن به ارزش دو میلیون دلار به قطر صادر کرده است.

مهندس امراللهی می‌گوید: «امسال نیز برای صادرات اکسیدگرافن برنامه‌هایی داریم. سفارش خریدی به ارزش ۵ میلیون دلار از یک شرکت آلمانی دریافت کرده‌ایم، هرچند برای انتقال وجه هنوز مشکلاتی داریم، اما در صورت انجام این کار، سفارش‌های دیگری نیز از این شرکت آلمان خواهیم داشت. نمونه‌ای از اکسیدگرافن به این شرکت آلمانی داده شده که این نمونه‌ها در موسسه ماکس پلانک مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته و پس از آن این شرکت وارد مذاکره برای خرید شده است. با توجه به پتانسیل‌های این ماده، احتمالا این شرکت آلمانی به دنبال استفاده از آن در بخش دارورسانی است. در صورتی که انتقال وجه انجام شود لازم است که به سرعت ظرفیت تولید افزایش یابد که برای این کار نیاز به افزودن برخی تجهیزات جدید داریم.»

مدیرعامل شرکت ابتکار نانو صنعت کیمیا از فعالیت این شرکت در بخش تولید کیت تشخیص کرونا خبر داد. به گفته ایشان کیت برای تشخیص کرونا در ۳۰ ثانیه توسط این شرکت ساخته شده که تا کنون روی ۶۰۰ نفر مورد آزمایش قرار گرفته است و در مسیر تجاری‌سازی قرار دارد.