استفاده از صد تُن نانوکاتالیست ایرانی در پتروشیمی سبلان و پردیس

شرکت دانش‌بنیان گسترش فناوری خوارزمی موفق به فروش تقریبا صد تُن نانوکاتالیست به پتروشیمی‌های سبلان و پردیس شده است.

شرکت گسترش فناوری خوارزمی یکی از تولیدکنندگان نانوکاتالیست در کشور است که کاتالیست سولفورزدایی (گوگردزدایی) از جریان گاز طبیعی و کاتالیست انتقال آب-گاز دما پایین بخشی از محصولات این شرکت بوده که در صنعت پتروشیمی استفاده می‌شود. نانوکاتالیست گوگردزدایی یکی از فرایندهای راهبردی در صنایعی نظیر فولاد و پتروشیمی به شمار می‌رود. شرکت دانش‌بنیان گسترش فناوری خوارزمی موفق شده با تکیه بر دانش بومی و توان علمی داخلی، این محصولات ارزشمند را برای گوگردزدایی تولید کند.

محمد بهبهانی، مدیر توسعه بازار شرکت گسترش فناوری خوارزمی می‌گوید: «با ارائه نانوکاتالیست به شرکت‌ها موفق شده‌ایم برخی از مشکلات چندین ساله مشتریان‌مان را حل کنیم و از این رو توانستیم شعار راهکار جامع را که سال گذشته مطرح کردیم، به حقیقت تبدیل کنیم. امیدواریم که امسال نیز در همین مسیر گام برداریم و به صنایع داخلی خدمات قابل‌توجهی ارائه کنیم.»

مهندس بهبهانی از فروش بیش از ۳۰۰ تن کاتالیست به فولاد مبارکه خبر داد و افزود: «طی یک سال گذشته به شرکت‌ها و صنایع مختلفی خدمات ارائه کرده‌ایم. یکی از این خدمات طراحی و مهندسی واحد سولفورزدایی است که به تازگی یک واحد سولفورزدایی برای شرکت پارس فولاد سبزوار راه‌اندازی کرده‌ایم. از آنجایی که تولیدکننده کاتالیست‌های سوفلورزدایی هستیم، این امکان برای ما فراهم است که واحد سولفورزدایی را برای شرکت‌ها طراحی کنیم. در صنعت فولاد یکی از مشکلات، وجود سولفور در گاز ورودی است که راه‌اندازی این واحد در مسیر گاز ورودی در فولاد سبزوار به حذف این ترکیب در خط تولید این شرکت کمک شایانی کرده است.»

پیش از این فولاد خوزستان، شرکت صنعتی و معدنی گل گهر، غدیر ایرانیان، فولاد خراسان، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی بیستون و صنایع پتروشیمی خارک از نانوکاتالیست شرکت گسترش فناوری خوارزمی استفاده کرده‌اند.

لازم به ذکر است شرکت گسترش فناوری خوارزمی از سال ۱۳۹۰ به طور رسمی فعالیت خود را در حوزه تولید کاتالیست آغاز کرد. نانوکاتالیست‌های سولفورزدایی، کاتالیست‌های ریفورمینگ گاز طبیعی، کاتالیست‌های انتقال دمای پایین و دمای بالا و پایه کاتالیست ریفورمینگ گاز طبیعی از جمله تولیدات این شرکت است.