گزارش تصویری دوره صنعتی کاربردهای فناوری نانو در حوزه عمران و ساختمان

در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، دوره آموزشی‌صنعتی «کاربردهای فناوری نانو در حوزه عمران و ساختمان»، با رویکردی فناورانه و صنعتی و با حضور محققان و فناوران فعال این حوزه روز پنجشنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۸ در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

 

معرفی توانمندی‌های فناوری نانو ایران و جهان در حوزه عمران و ساختمان به جامعه صنعتی و دانشگاهی کشور، معرفی محصولات، تجهیزات و شرکت‌های فناور موفق در حوزه عمران و ساختمان، معرفی سیاست‌ها و الگوهای حمایتی ستاد نانو، ایجاد بستر شناسایی و رشد فناوران، کارگزاران و مدرسان صنعتی فناوری نانو، تبیین چالش‌ها و نیازهای صنعتی و پژوهشی مورد نیاز برای حل مشکلات صنایع در حوزه عمران و ساختمان و ایجاد بستر تبادل دانش و فناوری بین جامعه دانشگاهی و فناوران و جامعه صنعتی کشور، از اهداف برگزاری این دوره بود.

در ابتدای این دوره، دکتر حامد نیرومند؛ مدیرعامل شرکت اصلاح خاک آسیا، به معرفی مفاهیم و کاربردهای فناوری نانو در حوزه عمران و ساختمان و بیان مثال‌های کاربردی و تجربی در ایران و جهان پرداخت و ضمن بیان تجارب موفق کاربردهای فناوری نانو در حوزه عمران، ساختمان و راه‌سازی و معرفی مصالح مختلف و بتن‌های مبتی بر فناوری نانو، بر لزوم به‌کارگیری این فناوری و توجه به فرهنگ‌سازی مصرف محصولات نانو در حوزه ساختمان و ایجاد ساختمان‌های سبز و سازگار با محیط‌زیست تاکید کرد. دکتر نیرومند با اشاره به بخشی از مشکلات فعلی بناهای تاریخی کشور، موارد کاربرد فناوری نانو در حوزه حفاظت و نگهداری آثار باستانی و بناهای تاریخی را بیان کرد. اشاره به کاربردهای فناوری نانو در بخش‌های مرتبط با عمران و ساختمان مانند ایجاد خاصیت ضدآب، بتن، فولاد، شیشه، چوب، ساختمان سبز، پوشش‌های با ضدحریق، پوشش‌های خودتمیزشونده، لوله و اتصالات، پنجره‌ها، تصفیه آب و پساب و ساختمان زیست سازگار از دیگر بحث‌های این ارائه بود.

در بخش معرفی کاربرد فناوری نانو در کاشی‌های آنتی‌باکتریال، دکتر مهران سید معصومی؛ مدیرعامل شرکت نانوپیشتاز پارس، ضمن معرفی شرکت و سوابق آن، تولید لعاب آنتی‌باکتریال بر روی کاشی و سرامیک را به عنوان محصول اصلی شرکت خود معرفی کرد و اصول علمی عملکرد محصول شرکت خود را بیان داشت. به گفته وی، این محصول ضمن زیست‌سازگار بودن، قابلیت ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال دائمی را برای کاربرد در دیواره‌ها و خاصیت موقت با مدت زمان مشخص براساس میزان تردد برای کاربرد در کفپوش‌ها، دارا است. دکتر سید معصومی در ادامه به ذکر نمونه‌هایی از تجربیات موفق و کابردهای این محصول به ویژه در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، اتاق‌های عمل، استخرها، آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تولیدی صنایع غذایی پرداخت. وی در ادامه برتری این کاشی‌ها بر مواد ضدعفونی کننده متداول را علاوه بر کاهش هزینه، کاهش زحمت ضدعفونی کردن مرتب و ایجاد محیط دائمی آنتی‌باکتریال، مقابله با قوی‌ترین میکروب‌ها و ممانعت از مقاوم‌سازی میکروب‌ها در اثر مواجه با مواد ضدعفونی کننده مختلف بیان کرد. به گفته وی این محصول ضمانت‌نامه پنج ساله بیمه ایران را نیز دارا است. مدیرعامل شرکت نانوپیشتاز پارس همچنین ابراز داشت که عدم آگاهی از توانمندی‌های دانش‌بنیان موجود باعث شده است که بسیاری از ظرفیت‌های کاربرد این محصولات مبتنی بر فناوری نانو تاکنون مغفول مانده باشد که نیازمند فرهنگ‌سازی بیش از پیش مصرف این محصولات است.

در ساعت بعدی در این دوره، کاربرد فناوری نانو در لوله‌های UPVC ساختمانی، توسط مهندس غفاری؛ مدیر بازرگانی شرکت گلسار پلیمر پاد، ارائه شد. مهندس غفاری پس از معرفی شرکت و سوابق آن، محصول اصلی شرکت را لوله و اتصالات یو پی وی سی معرفی کرد که در گلپایگان تولید می‌شود. به گفته وی این نوع لوله‌ها در انتقال آب و فاضلاب در روی کار و همچنین زیر کار استفاده می‌شوند. مدیر بازرگانی شرکت تولیدکننده لوله‌های UPVC ساختمانی، اعلام داشت که به زودی لوله‌های انتقال کابل برای نصب در زیر خاک نیز توسط شرکت تولید خواهد شد. به گفته وی، بالا بودن مقاومت به ضربه و مقاومت به مواد شیمیایی از مزایای این محصول نانویی در مقایسه با نمونه‌های مشابه معمولی است.

 

 

در ادامه، معرفی کاربرد فناوری نانو در کفپوش‌های ساختمانی و بیمارستانی، توسط دکتر محمد رونق باغبانی؛ مدیر بازرگانی شرکت بسپار سازان ایرانیان، صورت گرفت. وی ضمن معرفی شرکت در خصوص سوابق آن گفت که شرکت فناور فعلی، در ابتدا به صورت دانش‌بنیان و در قالب شرکت سهامی خاص تاسیس شد و بعدها با برند بسا پلیمر و شعار کیفیت یکپارچه فعالیت خود را در زمینه طراحی و توسعه پوشش‌های بر پایه رزین و مواد اولیه گسترش داد. به گفته دکتر رونق باغبانی، این شرکت بیشتر با کفپوش‌ها شناخته می‌شود چراکه شروع کارشان با کفپوش‌ها بوده است اما در ادامه کار خود را به پوشش‌های رزینی توسعه داده است تا جایی که در طراحی محصولات خود از همفکری و مشورت شرکت‌های خارجی نیز بهره می‌گیرد. وی در خصوص سوابق کاری شرکت به همکاری‌های صورت گرفته با شرکت‌های مختلفی در حوزه هوایی، غذایی و نفت، گاز و پتروشیمی اشاره داشت و نمونه کارهای انجام شده را ارائه نمودند. به گفته مدیر بازرگانی شرکت بسپار سازان ایرانیان، این شرکت در حال حاضر با برند بسادور (BSADUR) در حوزه کفپوش‌ها فعالیت می‌کند و پوشش‌های تخصصی بر پایه رزین‌های اپوکسی، پلی‌یورتان و متیل متاکریلات را تولید می‌نماید. این پوشش‌ها از آنجا که به صورت سیستمی و لایه به لایه کار می‌شوند -به گونه‌ای که هر لایه یک ویژگی و علمکرد مجزایی را ارائه می‌دهد- قابلیت استفاده در صنایع و کاربردهای مختلف از قبیل: پارکینگ‌ها، صنایع غذایی و لبنی، انبارها، کارخانه‌ها، داروسازی‌ها، بیمارستان‌ها، صنایع حمل‌ونقل، صنایع هوایی، اماکن شهری، پل‌ها، سکوها، بنادر، ادارات و فروشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی را دارا هستند. به گفته وی، این پوشش‌ها همچنین امکان محافظت در برابر آب، فرسایش و ترک، خوردگی و گردوخاک، ضربه و سایش، فشارها و بارهای استاتیک، مواد و آسیب‌های شیمیایی، شرایط مختلف جوی و آب و هوایی، سر خوردن، میکروب‌ها و آلودگی‌های بیولوژیکی را دارند. دکتر رونق باغبانی، همچنین تاکید کرد که تمامی محصولات این شرکت بر پایه استاندارد DIN EN۱۳۸۱۳ بوده و از قابلیت‌های ممتازی از قبیل: فناوری نانو، مهندسی سفارشی‌سازی، فناوری تولید با انتشار کم مواد فرار آلی، عدم استفاده از حلال و نیز استفاده از پلیمرهای پایه آب، فناوری مبتنی بر تولید محصول دوستدار محیط‌زیست بهره‌مند هستند. همچنین محصولات این شرکت دارای گواهی‌نامه‌های مختلف از ستاد توسعه فناوری نانو، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، موسسه تحقیقات رنگ امیرکبیر و موسسه متالورژی رازی است.

در آخرین ارائه این دوره، کاربرد فناوری نانو در نانو بتن سبک سازه‌ای، توسط مهندس بهمن حاجی سامی؛ رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی طرح وندیداد، توضیح داده شد. مهندس حاجی سامی، ضمن معرفی شرکت و حوزه فعالیت آن، به بیان بتن‌های سبک سازه‌ای و فناوری آن پرداخت. رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی طرح وندیداد، دلیل شکل‌گیری شرکت را گرد هم آمدن تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف و دانشگاه تهران اعلام داشت و اشاره نمود که در ابتدا انجام تحقیقات و خدمات تحقیق و توسعه به صورت محدود و داخل شرکت انجام می‌شد. با رشد و پیشرفت شرکت، ضمن ارائه خدمات سابق، هم‌اکنون براساس نیازهای مشتریان کار تحقیق و توسعه و انطباق محصولات صورت می‌پذیرد. رئیس هیئت‌مدیره شرکت تولیدی نانوبتن‌های سبک و مقاوم، هدف اصلی شرکت در خلق محصول بتن‌های سبک را کاهش وزن بتن بدون کاهش خواص آن اعلام کرد به گونه‌ای که در حال حاضر نانوبتن فوق سبک سازه‌ای این شرکت با وزن مخصوص ۱٫۳۵ تا ۱٫۸۵ تن بر هر مترمکعب و محدوده مقاومت از ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع تولید می‌شود که علاوه بر کاهش هزینه، کاهش بار مرده و افزایش مقاومت سازه را نیز به همراه دارد. شرکت مهندسی طرح وندیداد، همچنین محصولاتی دیگری از قبیل: بتن سبک غیرسازه‌ای، بتن با مقاومت بالا، بتن خود متراکم، بتن کیفیت بالا، بتن غلطکی و انواع قطعات پیش ساخته نیز تولید می‌کند. همچنین به گفته وی، جدیدترین محصول آن سقف کامپوزیتی پیش ساخته است که از بتن فوق سبک سازه‌ای تهیه شده است و وزن مخصوص آن بسیار پایین است و مشکلات قالب‌ریزی و بتن‌ریزی سقف را کاملا رفع می‌کند. شرکت مهندسی طرح وندیداد، محصول دیگر این شرکت را بتن خشک سازه‌ای معرفی کرد که برای اولین بار است در کشور تولید می‌شود. این محصول، مشکلات تولید بتن در محل دیگر و انتقال به محل مصرف را برطرف می‌کند و از آنجا که در این محصول از قبل کیفیت بتن تنظیم شده است و صرفا در محل کارگاه آب به آن افزوده می‌شود، لذا کنترل بیشتری بر روی محصول نهایی وجود دارد و به ویژه در بتن‌ریزی ستون‌ها با دقت و کیفیت بیشتر بسیار مفید است.

در پایان هر ارائه، مدرسان مدعو به پرسش‌های حاضران پاسخ دادند و تقاضاهای صنعتی متعددی نیز از سوی فعالان صنعتی حاضر به ستاد ارائه شد.

شرکت‌کنندگان در بخش پایانی  از نمایشگاه توانمندی‌های فناوری نانو ایران بازدید کردند و از طرف ستاد، گواهی پایان دوره دریافت نمودند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره‌های آتی با ایمیل ips@nano.ir مکاتبه و یا با شماره‌های ۰۹۱۹۰۳۹۹۰۶۱ و ۰۲۱۶۶۵۳۲۶۷۹ تماس حاصل نمایند.